Vill bygga containergarage men är beroende av att göra det succesivt under något år.

Slutmålet är 2 st 20 fots containrar som ställs upp med ca 275 cm mellanrum, takstolar 780 cm med kostruktion för loft, garageport i öppningen mellan containrarna.
Golv i garagedelen blir grus. Isloersats troligen cellpast och plywood.
Brädfodring av containrarna.
Enkel byggcentral för att dra in el.
Containern ska placeras i Norrbottensskärgård, så relativt torra och kalla vintrar

Första året/åren köper jag bara en container, lägger på enkelt plåttak.
Sedan kompletterar jag med en till container, takstolar, plåttak och brädfodring.
Slutgiltligen blir det kanske ett sovloft.

Frågor
1. Underlag

Rekommenderats av firman som säljer container och isolersats att isolera golvet genom att ställa den på 50 mm cellplast. Borde räcka med 100
Containern har måttet 6058x2438 (LxB). Enklast vore att då lägga cellplast 240x600 cm.
Problemet uppstår då om jag senare vill brädfodra. Jag måste ju ha ett underlag att ställa läkten på.
Är det då enklast att gräva ner LECA-block runt containern och ställa lekten/väggen på den?
Spontant kännd det som att man borde undvika att skruva i containern. Kan man lima lekt med P400?
2. Takstolar.
Är det enklaste att lägga längsgående brädor på containrarna och sedan fästa takstolarna i dessa med ?
3. Fukt
Planerar att köpe en enkel solluftvärmare. Ev i kombination med fuktvakt
Det finns ju ett teoretiskt problem med att ångspärren är i yttersta lagret vilket teoretisk ger kondens i väggen.
Är det ett problem? Man skulle kunna tänka sig att använda en avfuktare men det blir inte lika underhållsfritt som att använda en solcellsdriven solluftvärmefångare.

4. Något annat jag har missat?

Vad gör plasten menar ni? blir det kvar fukt i huset då? Räcker det inte med att ha god ventilation?

Hej,

hur har det gått med containergaraget?

Lite sent med ett svar nu, men ett svar i alla fall:

Vad det gäller att göra hål i containerns väggar för att fästa läkt (för såväl takstolar som träfasad), så kan man ju göra det på olika sätt... Nej, hålen i plåten är i princip inte bra, ännu sämre på taket, vatten kan ju läcka in där, men vad är alternativet? Man kan t.ex. svetsa fast fästen för läkten, för att hålla containerväggarna intakta (typ trycktäta), men är det värt det besväret? Du behöver förmodligen ta bort färgen från containern på ställen där du tänkt sätta ett fäste innan du kan svetsa i den, vilket blir ett stort projekt. Och är risken för inträngande vatten så stor? Som exempel gör man ju hål i TRP-takplåt när man monterar den med farmarskruv. Inte lika fuktsäkert som falsat plåttak eller sömsvetsat tak, men kanske ändå rimligt för vissa typer av byggnadsverk?
Jag hade utan tvekan gjort massor av hål i containern för alla uttag och infästningar som behövs, bl.a. satt upp reglar med genomgående gängstång genom containerväggen, med tanken att det ska fungera för närmsta tiden (inte hålla för evigt). Att ställa brädpanelen på LECA-block är onödigt komplicerat. Ha zinkrik färg till hands, och spraya på varje hål du gör i containern, så att rosten inte biter sig fast snabbare än nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.