5 552 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Bygga Attefallshus
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har funderingar på att bygga ett Attefallshus på tomten. Vi bor på landet med stor tomt. Vi är relativt händiga och kan göra en del själva. Möjligen nästan allt !
Vi funderar på att köpa delvis färdigt. Men nu skulle jag vilja höra efter i detta forum om goda råd! Vi vill ha ett funktionellt hus utan överdådig lyx där vi kan göra mycket själva . I huset ska finnas dusch, tia och litet kök.
Hur skulle du gjort??
Vi har funderingar på att bygga ett Attefallshus på tomten. Vi bor på landet med stor tomt. Vi är relativt händiga och kan göra en del själva. Möjligen nästan allt !
Vi funderar på att köpa delvis färdigt. Men nu skulle jag vilja höra efter i detta forum om goda råd! Vi vill ha ett funktionellt hus utan överdådig lyx där vi kan göra mycket själva . I huset ska finnas dusch, tia och litet kök.
Hur skulle du gjort??
Ska ni bygga det som ett komplementbostadshus eller som en komplementbyggnad? From 1/8 (har jag för mig) får båda varianterna vara 30 kvm, men bygger ni en komplementbyggnad (ex gäststuga) så slipper ni tillgänglighetskraven vilket gör att ni blir lite friare och det blir troligen billigare. Nackdelen är att man då inte får bo permanent i det så det går inte att hyra ut det som permanentboende.
När vi byggde ett attefallshus som garage tittade jag runt på olika byggsatser och färdiga stommar, men kom fram till att om man ska upp i vettiga dimensioner på stommen så blir det en väldigt dyr prislapp. Så vi valde att köra lösvirke rakt igenom, men till nästa gång kommer jag nog att beställa takstolarna och köra resten i lösvirke. Dels för att det är knepigt att få till alla vinklar så att alla takstolar blir lika och alla ytor ligger dikt an. Dels för att det tar väldigt lång tid att göra dem och man sparar väldigt lite på att göra egna.
Vi har byggt altan, innerväggar, gjort div renoveringar och liknande, men aldrig byggt ett hus. Men vi tyckte inte att det var svårt att bygga allt från grunden helt själva i lösvirke. Vi hade mycket hjälp av att ha ritat upp allt skalenligt i Sketchup så många frågetecken och tankevurpor löste vi redan under planeringsstadiet.
Nackdelen med lösvirke är att det tar tid, framförallt om man inte är van, men det blir billigare (ej inräknat egen arbetstid) för ett rejälare bygge. Vårt tog ca ett år, men då byggde vi i princip bara på helger (långt ifrån alla helger) och hade en paus på säkert 4-5 mån under vintern.
När vi byggde ett attefallshus som garage tittade jag runt på olika byggsatser och färdiga stommar, men kom fram till att om man ska upp i vettiga dimensioner på stommen så blir det en väldigt dyr prislapp. Så vi valde att köra lösvirke rakt igenom, men till nästa gång kommer jag nog att beställa takstolarna och köra resten i lösvirke. Dels för att det är knepigt att få till alla vinklar så att alla takstolar blir lika och alla ytor ligger dikt an. Dels för att det tar väldigt lång tid att göra dem och man sparar väldigt lite på att göra egna.
Vi har byggt altan, innerväggar, gjort div renoveringar och liknande, men aldrig byggt ett hus. Men vi tyckte inte att det var svårt att bygga allt från grunden helt själva i lösvirke. Vi hade mycket hjälp av att ha ritat upp allt skalenligt i Sketchup så många frågetecken och tankevurpor löste vi redan under planeringsstadiet.
Nackdelen med lösvirke är att det tar tid, framförallt om man inte är van, men det blir billigare (ej inräknat egen arbetstid) för ett rejälare bygge. Vårt tog ca ett år, men då byggde vi i princip bara på helger (långt ifrån alla helger) och hade en paus på säkert 4-5 mån under vintern.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Vem skulle kolla om man bor där permanent,S hjulia skrev:Ska ni bygga det som ett komplementbostadshus eller som en komplementbyggnad? From 1/8 (har jag för mig) får båda varianterna vara 30 kvm, men bygger ni en komplementbyggnad (ex gäststuga) så slipper ni tillgänglighetskraven vilket gör att ni blir lite friare och det blir troligen billigare. Nackdelen är att man då inte får bo permanent i det så det går inte att hyra ut det som permanentboende.
Ska du hyra ut till tredje part och vill ha egen adress, elavtal, postutdelning mm så kommer kommunen reagera eller om grannar anmäler det. Bor ens tonåring i attefallaren i stället för i ett rum i huset lär det däremot inte upptäckas om inte någon granne anmäler detkenneth5828 skrev:
Jag är inte så säker på att rättsläget är sådant att kommunen kan göra något då, så där i efterhand.S hjulia skrev:
Man kan ju t.ex. köpa ett fritidshus och bosätta sig permanent där.
Kommunen kan i alla fall göra en tillsyn om någon bosätter sig permanent i en komplementbyggnad, men exakt vad de kan göra i och med tillsynen vet jag inte.Mikael_L skrev:
Att bosätta sig permanent i ett fritidshus verkar också kunna ge kommunen rätt att göra en tillsyn. Men samtidigt har jag hört att det finns någon EU-lag som gör att en kommun inte får hindra någon att bosätta sig i sitt hus och de borde därför inte få förbjuda någon att bo i ett fritidshus. Om det nu stämmer vill säga, jag hörde det ryktesvägen från en granne så jag ska inte svära på att det är så
"Nämnden kan inte utifrån byggnadens storlek och vilka funktioner som finns göra en annan bedömning av användningen än den användning som byggherren har angett. Både gäststugor och fritidshus får ha både kök och badrum utan att det är en permanentbostad. Om det i efterhand framkommer att attefallshuset inte används till det som byggherren uppgett i anmälan får byggnadsnämnden ingripa genom tillsyn."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
Lövångersbygg tycker jag levererar ganska prisvärda byggsatser där man snabbt får klart allt yttre, sen kan man pula på med att färdigställa insidan efter eget tycke, tidsplan och material man själv väljer.
https://lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/
Nu har de ingen färdig modell på 30m2 (nya attefallaren) men dels kan man tydligen designa egen modell samt att jag misstänker att de kommer ta fram en modell passande nya reglerna.
https://lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/
Nu har de ingen färdig modell på 30m2 (nya attefallaren) men dels kan man tydligen designa egen modell samt att jag misstänker att de kommer ta fram en modell passande nya reglerna.