Artikelkommentarer
ajn82: Inflationsjustering ovanpå det så blir tappet betydligt större
Anonymiserad 156538: [citat] Dagens journalister är så dåligt utbildade så de har ingen aning om vad de skriver. Vad det handlar om är förfallna skulder, alla har i väl någon skuld som inte är betald, själv har jag 235.000 att betala in till skattmasen innan den 9 februari. [citat] Problemet var att man antog att det bara var räntorna som skulle stiga till 7% men man glömde att allt annat också kunde
Uppner: Fast eftersom grafen visar "investeringar i kronor" måste man väl räkna med att det totala antalet projekt ändå gått ned ganska kraftigt? Detta pga. att priserna på byggvaror ofta fördubblats efter pandemin och att även tjänstepriserna stigit, så utslaget bör färre projekt spenderat mer pengar per projekt. Dvs. byggmarknaden är inte starkare utan egentligen svagare men blir
Redaktionen: Hushållen renoverade en del i fjol trots tuffare ekonomi och nu vet vi vad som stod högst på önskelistan att förnya. Du kan läsa artikeln här: Top 10 renoveringstrender 2023
Stefflo: [citat] Lycka till, det skulle garanterat göra skillnad och inte heller förstöra designen på huset i övrigt. Du får spara ihop lite slantar så är du snart där.
Johannes Hultman: [citat] Kul att höra om er resa, tack för att du berättar! Jag tror att vissa saker du beskriver är ganska typiskt för vissa i typhusbranschen och till och med kanske byggbranschen i stort - man nöjer sig med minsta möjliga, och lever på gamla meriter och kanske lånad tid. När jag läste ditt förra inlägg kollade jag upp några andras liknande modell, Hjältevadshus var ju
pmd: Ja, det har du rätt i, men med tanke på att fasaden redan är så ful så skulle det inte bli någon försämring. :-) Smaken är förvisso högst individuell, men jag brukar prioritera funktion för form. Åtminstone i vårt klimat. Det är möjligt att jag skulle resonera annorlunda om jag bodde längre söderut.
Anonymiserad 239657: [citat] Tar du tesla nu så är leveransen 2-4 veckor. Den var längre innan. (kolla igår) Så tar du en Hyuindai kanske du får den levererad våren 2025.....
Redaktionen: Husägare fick oväntat dyr elräkning efter felaktig värmepumpsinstallation och har vänt sig till ARN för att få hjälp. Du kan läsa artikeln här: Värmepumpsinstallatör får bakläxa av ARN
Octavianus: [citat] Bra skrivet, håller med helt med dig. Kör en liknande variant jag med. Dvs blir en del ved av "skräpet" men främst fint timmer. Det bästa med detta tillvägagångssätt är att man alltid har en fin och trevlig skog att vistas i, samt att pengarna man kan få ut ur skogen hamnar i ens egna fickor och inte i skogsbolagens. Tänk om man fattade det redan när man köpte skogen som ung,
Appendix: [citat] Bästa "raset" förstår jag som att priserna står stilla/enbart ökar i takt med inflationen.
TommyC: Huh, den största kostnaden i ett äldre hus är att lägga om alla golv och renovera våtrummen som berörs. I praktiken oftast omöjligt att öka på isoleringens tjocklek till rekommenderade 350 mm.
Anders_Nilsson: [citat] Både du och kiltarna har rätt. När det gäller solcellernas staten av politiska skäl beslutat att ge stöd åt något som är uppenbart olämpligt, dvs solceller. Detta ha gett politiska fördelar som att man kan framstå som miljövänlig, och så länge bara ett fåtal gör det så sker inga större störningar på elnätet. Samma sak med elbilar, kul så länge ett fåtal rika
sebastiannielsen: [citat] Precis, och i många fall behövs det inte ens vara en digital signatur i den bemärkelsen att man använder kryptering och hashar. I många fall är det helt enkelt att dokumentet får ett Dokument-ID som sparas i en server ihop med signerarens identitet i ärendesystemet. Lite så som signering med engångskod-dosor fungerar i internetbanken fast utan dosa. Man litar helt enkelt på
Bjor: [citat] Du viste vad mitt pris var. Så kan du svara på det du postod istället???????? För det var det du skrev och inte nå om vad andra har för priser på sina avtal. Lär dig att hålla dig till det du skriver om.
johnjensen: Facit i hans så var det perfekt att sälja då. Det tåget missade man så får vänta ut om det blir räntesänkning om jag har råd efter separation. Fast då visste jag ju inte att jag skulle bli boende helt själv.
pacman42: [citat] Den som sett hur ett motorvägsbygge i Danmark ser ut vet vad du talar om. De skrapar av det översta jordlagret så att sanden kommer fram, sedan lägger de duk på denna och grus på, paddar, sedan asfalt och vägen är klar. Väl förenklat, men ni inser skillnaden. Det är mer naturen än avstånden som skiljer. Trots detta så har dock Danmark högre skatter än Sverige....
aka_the_barf: Flera av mina grannar har haft det. Jag har inte haft det. Gemensamt för dessa är att de haft dyra/"fina" bilar på tomten medan jag enbart har billiga bilar synliga(dyrgriparna står givetvis gömda i garaget, har inte behov av att flasha med fina grejer jag har). Båda grannarna på varsin sida om mig har haft inbrott, var som att tjuvarna hoppade över mig.
_KirderF_: [citat] För gamla huset med tomt ja 🥳
ArneTW: Skulle man vilja lösa bostadsproblemen på riktigt skulle man i alla detaljplaner tillåta flerfamiljshus... /ATW
Skogspromenix: Jösses så många personer som kikat på vår gamla gavel 😅
Redaktionen: Känslorna har verkligen svallat i diskussionerna på Byggahus.se under året som gått. Här är en lista på de inlägg i forumet som fick oss att klicka på älska, arg gubbe eller förvånad under 2023. Du kan läsa artikeln här: Mest älskade, hatade och förvånande inläggen 2023
karlmb: [citat] Används de så det stör grannar är ju det en annan sak.
useless: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-bygger-andreas-forsberg-sitt-droemhus-pa-faroe-husdroemmar.507073/
Promiscuos Monkey: [citat] Birgit,, jag hoppas verkligen att dina inlägg inte präglar din vardag. Jag tycker att du i dina svar är en riktig olyckskorp. En tråkig inställning att alltid se och varna för det det negativa. Jag har byggt en 5-6 hus, startat 3 företag, bott 11 år i Frankrike som pensionär. Vad skulle hända om ? Tänk på att... Man måste väl chansa lite i livet? Alla mina beslut har väl
Hybro: Trådens rubrik. Kan alltså kanske komma att känna mig lyckligt som inte rev ut Direktelen. Spara på veden till stora Tulikivin, vilken jag eldar med sen 2002.
Redaktionen: Går från varslade anställda till fullständig konkurs, men konkursförvaltaren tror att man kan hitta en köpare. Du kan läsa artikeln här: Forsheda hus ansöker om konkurs
tensiden: Är inte bara småhusbranschen som börjar (eller har hållt på att) knaka i fogarna nu. Tycker jag ser lite indikationer om problem även från andra aktörer som exempelvis vissa kommunalägda allmännyttiga bostadsbolag. Men det går inte att dra alla över en kam. Beror lite på hur man har sin ekonomi i övrigt. Men de har svårt att hyra ut på vissa håll och har ökande kostnader precis
Millgren: [citat] Ozon sanering fungerar jätte bra, men varken människor, växter eller elektronik skall finnas i rummet. Endast Pernilla Wahlgren.
Claes Sörmland: FMIs beslut är inte så tokig om man läser det i original. "Av utredningen i ärendet framgår det att besiktningsprotokollet innehåller två olika beskrivningar avseende byggnadens fasad. Avseende byggnadstypen har det angetts att fasaden består av träpanel och puts medan det i stycket avseende byggnadens fasad angetts att den utöver puts och trä även består av cellplast. I