Artikelkommentarer
Ej verifierad: Skrivet av: DG Är det någon som är förvånad när det gäller byggbranschen?! Kanske till och med byggahus.se vaknar...!
Ej verifierad: Skrivet av: trött husbytare Energideklarationen visar i stort sett bara förra ägarnas energikonsumptionsvanor.. sagt av besiktningsmannen som gjorde min (på plats dock). Varför ingår inte ett lättbegripligt "pajdiagram" som visar hur energiförlusterna fördelar sig (över t.ex. ventilation, fönster, vindsisolering osv) och hur mycket man skulle kunna kapa ner respektive pajbit i relation
Ej verifierad: Skrivet av: Krattan Tackar så mycket Danmark. De tjänar en bra slant på sin smutsiga kolkraft eftersom vi blev tvingade att stänga Barsebäck.
Redaktionen: Villaägare satsar mer på bergvärmepumpar, men mindre på luftvärmepumpar. Det visar den senaste statistiken från branschorganisationen SVEP. Du kan läsa artikeln här: Värmepumpsstatistik: upp för bergvärme, ned för luftvärme
Ej verifierad: Skrivet av: Robert man ska väll ändå gå efetr helår inte efter månad då kan det ju svänga hur som helst beroende på vilken månad det är man redovisar så jag tycker att norrbotten vinner överlägset. Med sinna +8
Ej verifierad: Skrivet av: Teowe Å andra sidan blir ju det 1440:-/år. Det är som det brukar sägas: det handlar inte om de stora inkomsterna, utan de små utgifterna. Kan man då spara några tusenlappar här & där blir det en del längden... De flesta elleverantörer har dessutom möjligheten till autogiro så då slipper du tänka på att missa betala räkningen.
Redaktionen: Mellan augusti och september gick villapriserna i Sverige ner 1 procent. Priserna på fritidshus gick ner 2 procent. Du kan läsa artikeln här: Villapriserna ner 1 procent i september
Ej verifierad: Skrivet av: Axel Håller helt och hållet med "Inte Mats". Det är ju på grund av de olika stilarna som detta blir så lyckat.
Ej verifierad: Skrivet av: mona priklonsky jag har ek luckor i köket och vill nu göra klart, vilken färg passar till ekdörrar och vilken färg på bänkskiva skulle var snyggt. Jag ska ha golvet i ljus ask för att det ska bli ljusare i köket
Redaktionen: Var tredje svensk skulle helst önska att deras el är producerad av vindkraft. Och två av tre svenskar kan tänka sig att bli andelsägare i vindkraft, om det byggs vindkraft i den egna kommunen. Det framgår av två nya Sifoundersökningar. Du kan läsa artikeln här: Vindkraft populärt ? och många vill bli delägare
Redaktionen: Sävsjö trähus varslar 17 anställda om uppsägning. Efter varslet kommer hustillverkaren att ha drygt 30 anställda. Du kan läsa artikeln här: Sävsjö Trähus varslar 17 anställda
Redaktionen: Augusti månads mäklarstatistik påverkas starkt av säsongsvariationer under sommaren, men visar i genomsnitt för riket en nedgång på 1 % för villor totalt. Priserna på fritidshus har legat stilla de senaste 12 månaderna. Du kan läsa artikeln här: Villapriserna stilla i Stockholm, sjönk i Göteborg och Malmö
Redaktionen: I den senaste Trähusbarometern från Trä- och Möbelföretagen (TMF) står man fast vid prognosen att 6500 småhus kommer att påbörjas under 2011. Däremot sänks prognosen för 2012 till 6000 småhus, från 7000 som man förväntade sig i förra prognosen. Du kan läsa artikeln här: TMF sänker prognosen för småhusbyggande
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst ovanstående var alltså ett svar till Anonym nedan :P
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst För den som vill veta och se mer funkis är detta en bra länk från sveriges största område med funkishus: http://sodra-angby.se/
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Jag undrar om någon vet vilken typ av ångugn som fungerar bra vid brödbak. Ugnen måste dessutom kunna ta sig upp mot 300 grader. Den ska alltså i övrigt funka som vilken ugn som helst, men kunna spruta in ånga på begäran samt bli glödhet. Har sökt men inte hittat någon ugn för privathushåll som påstår sig kunna vara bra i detta avseende. Måste erkänna att jag
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst jag köpte en luftvarmepump men tyvär det funkar bra på hösten och på våren , när det blir minus grader det funkar inte alls , kan någn ge mig råd vad ska jag göra eller vilken sorts luftvarmepump passar sveriges klimat ?
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Man kan INTE jämföra sig bakåt i tiden, det är bara absurt ignorant. Världen förändras och vi kommer allt närmare större problem, peak oil är ett men exponentiell befolkningstillväxt en annan, lägg dessutom till Imperiets krakelerandde och du har en paj att bita i. Det ser mörkt ut för Europa och USA och jag tror inte att det kommer att räcka med Kinas, Brasiliens
Redaktionen: Med RUT-avdraget blev det ekonomiskt möjligt för fler att anlita städhjälp. Städföretagen skiljer sig åt både pris- och kvalitetsmässigt så det lönar sig att jämföra för att hitta det alternativ som passar ens egen situation bäst. Du kan läsa artikeln här: Att anlita städhjälp
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Jag håller nog med Staffan Kerttu när det gäller att stänga av värmen vintertid. Det beror naturligtvis på huset. Fukt blir det alltid så använd några torrbollar för att minska "torplukten". Sprit i avloppen naturligtvis så klarar sig huset ganska bra. Mitt gamla timmer-torp från 1870 har stått ouppvärmt vintertid sedan 1940 ca och klarat sig bra. Bo i Finland
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst De flesta som klagar på att en gasolgrill inte har "träkolssmak" har aldrig ägt en gasolgrill själva.
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Bo01 är en enda stor glädjekalkyl. I själva verket drar många av husen över 100 kWh/m2/år.
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Jag kan tycka att det är så mycket att tänka på när man planerar huset och allt ska vara inne till tillverkningsorder att man inte har möjlighet att få utrymme och tid att också planera tomten, visst kanske det är smart, men för mig tidsmässigt omöjligt. Jag har fått tagit tag i tomt efteråt, det är mycket att planera men hoppas det ska bli bra ändå......
Redaktionen: Gå igenom de här punkterna för att ta reda på vilka behov du har av att övervaka huset på distans och vilka hjälpmedel du behöver för ändamålet. Du kan läsa artikeln här: Checklista för fjärrövervakning
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Inspirerande reportage - tack! Gillar de små knubbiga och färgglada fåtöljerna - minns att det står två sådana nere i vår källarskrubb. Kan hända ska de inte stå där så länge till?!
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Har man jobbat som projektledare i en branch är det inga större problem (om man är duktig) att vara det i en annan branch. Som projektledare behöver du inte så mycket detaljkunskap utan det är ledaregenskaperna och förmågan att omge sig med rätt personer som är det viktiga, Det är nästan så att för mycket detaljkunskaper kan vara ett problem som gör att
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Grymt hus! Har också följt tråden och bara väntar på nästa artikel i serien! Ska också bygga till lite och fattar vad allt detta innebär så en stor eloge till Mats för hans angagemang och familjens tålamod. Riktigt roligt att bebygga marken istället för att bara låta det vara, trots alla paragrafer och extrapengar som måste läggas på bygget. Two BIG thumbs up!!
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Köld är väl knappast ett problem då de har reglat ut aluminium skicorna från väggen? Däremot så var det nog inte så billigt att få de laserskurna detaljerna.. Har besällt betydligt mindre plåtar som har kostat en hel del...
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Vad ni en gör köp inte Simens deras kyl och frysar låter som om man har tinitus