Artikelkommentarer
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Vi bor i ett gammalt hus och har provat både direkt el luft/luft värmepump och nu slutligen satsat på ett vattenburet system. Visst det är dyrt att investera i ett komplett system men den kostnaden får man oftast igenpå sikt. Vi valde golvvärme på både nedre och övre våningen detta för både komfort och estetik, nya fula element på väggarna är inge vidare,
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Har ett utomhusspa med v-pump som håller 37 grader. Har nu under 6 månader (till och med augusti ut) gjort av med 490kWh. Under september och oktober har det gått ca 360kWh. Att ha ett bad inomhus borde vara billigare i drift än utomhus. Ett bad inne bör nog dra mellan 500 till 1000kwh/ år vilket jag kan tycka är rimligt för den glädje och lyx ett varmbad ger. //GBG
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Vad gäller generellt vid leveransförsening vid nybyggnation av småhus? Avtal är tecknat om totalentreprenad till en part och ABS09 är tillagt i avtalet att gälla som generella avtalsbestämmelser. Dock är det inte avtalat om en särskild summa som skall gälla vid leveransförsening. Vad gäller? Hur mycket kan jag dra av priset per vecka? Har jag som konsument någon
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Om man vill göra ett tryck på laminatskiva, vart vänder man sig då? //Anneli
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Det märks tydligt att du är ett stort fan av trä! Ska man hålla sig till hela sanningen så är ni lika stora kålsupare båda två. Du har helt rätt i att trä inte är lika illa som Sven verkar vilja få det till men det är heller inte en helt underbar totallösning på alla byggets problem. På bärande delar håller jag med om att man kan ha GROVA balkar och pelare i
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Hade varit kul med lite bilder på köket?!
Redaktionen: I vanliga fall minskar efterfrågan på lån när tiderna blir sämre, trots det har våra bolån bara ökat. Lån som inte kan betalas är ett större problem för låntagaren än för banken. Du måste själv ta kommando över kalkylen. Olika banker säger att du kan låna olika mycket. Du kan läsa artikeln här: Ta kommando över bolånekalkylen
Redaktionen: I år hade Stockholm Furniture Fair hela 39 000 besökare. En av dessa var Byggahus inredningsarkitekt Christel Månsson. Här berättar hon om sina intryck av mässan och årets trender. Du kan läsa artikeln här: Trendrapport från möbelmässan 2010
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Grannen har strålkastare i sin paddock som lyser upp hela min trädgård =( men när den inte är tänd är det fint med lite kvällsljus - man vill ju se vart man går =) Ha gärna fler exempel på fin utomhusbelysning - och gärna tips om hur man kan göra med kablarna (ska man gräva ner dem eller?) Gärna exempel på miljöbra val. Tack för en bra artikel
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Hur kommer det sig att ni inte har frågat en kvinnlig arkitekt utan tre män?
Redaktionen: Vilka trender gäller i köket just nu och hur ofta kommer kökstillverkarna med nya produkter? Du kan läsa artikeln här: Personliga och funktionella kök 2010
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Ni kommer att märka att 6-8 personer inte kan arbeta samtidigt i ert kök. För lite arbetsyta. Den höga kanten vid gasspisen stänger av värdefull arbetsyta från den sidan. Men tre personer får lagom med arbetsplats. Hoppas Ni trivs i Ert nya kök, lycka till :)
Redaktionen: Gamla hus behöver renoveras på något sätt, förr eller senare, och det är bra att sätta av en post med pengar till det. Först och främst ska du ha koll på elsäkerheten; utan den kan både liv och hus vara i fara. Du kan läsa artikeln här: Bedöm husets status
Ej verifierad: Skrivet av: Anna Hej Martin, Vi har handlat marmor vid två tillfällen från Marmorfabriken. Den första gången la vi en fondvägg med stora bruna emperador plattor på duschväggen, sedan la vi även en beige marmormosaik när vi renoverade tvättstuga. Blev supersnyggt. Klockrent! De har bra priser, var till och med billigare än det kakel vi hade tänkt att ha först.gå in på
Ej verifierad: Skrivet av: Anonym hejsan jag undra om du kan hjälpa mig med en fråga om komunmentvägledare och ajg ska få svar på om jag vet hur de jobbar o oom det finns några viktiga exempel
Ej verifierad: Skrivet av: Carina Antonsson Hejsan! Jag har planterat ut pampasgräs och elefantgräs i min trädgård i våras och snart kommer vinterkylan, och jag bor i zon 1. En del säger att man ska vintertäcka dem för fukt. Nu undrar jag hur man gör detta. Jag har köpt vinterfiltar för växter, men vet bara inte hur jag ska gå till väga.Vore mycket tacksam för en instruktion för vintertäckning
Ej verifierad: Skrivet av: Holger Wästlund Artikeln är visserligen flera år nu men att det är viktigt att hela familjen är med på att genomföra ett bygge av denna omfattning är lika aktuellt i dag. Jag skulle vilja komplettera med några råd så att inte projektet tär för mycket på relationerna inom familjen: 1. Försök begränsa byggandet till längre pass under långhelger och semestrar. Håll
Ej verifierad: Skrivet av: Anonym Hur energideklareras en fastighet i en samfällighet, när styrelse och merparten av ingående fastighetsägare inte vill ha egen anslutning till t.ex.fjärrvärme/ avläsning vi har ingen uppfattning om energiförbrukningen i vår egen fastighet utan måste betala för våra grannar med större familjer och pensionärer som vill ha fastigheten uppvärmd(20-22 graden) även
Ej verifierad: Skrivet av: F Vid Älvsbyhus yttrande för marknadsdomstolen 2006 framgår vad Älvsbyhus normer egentligen är. Normerna motsvarar mycket väl t.ex. AMA. Entreprenadavtalet skriver dessutom att Älvsbyhus normer är bättre än gällande byggnormer, varför ingen diksussion kring detta råder.
anthorne: Nu blir det lite klurigare... Ett fastighetsbolag nappar på ett erbjudande från ett bredbandsföretag om utbyggnad av fastighetsnät för hyresgästerna. Bredbandsföretaget anlitar ett telekombolag för att utföra arbetet. Telekomföretaget lägger ut uppdraget på entreprenad till ett annat telekomföretag som utför arbetet i fastigheterna. Detta blir en ruskigt komplicerad kedja av
Ej verifierad: Skrivet av: johan Finns säkert olika modeller av dessa toaletter, men vi bor i ett hus med sådan nu och det funkar otrligt dåligt. Blir stopp i urindelen förjämnan. Men det kanske finns bättre varianter.
Ej verifierad: Skrivet av: Holger Wästlund För att odla klimatsmart ska man så effektivt som möjligt försöka utnyttja naturens egna tillgångar. Använd resurser som finns på nära håll. Organiskt material från kök och trädgård blir en bra kompost för jordförbättring. I exempelvis gräsklipp finns värdefull växtnäring, så låt det ligga kvar på gräsmattan efter klippning! Det är en konst
Ej verifierad: Skrivet av: Eva Jonasson När man beskriver olika färgval skriver man antingen alkydfärg eller akrylat, Varför finns inte en rubrik som heter ´"alkyd/akrylat" så man kan jämföra denna färgtyp med de ovan nämnda. Om man står mellan valet Akrylat eller Alkyd/Akrylat vilken ska man välja?
Ej verifierad: Skrivet av: annonsen Hej, jag har en fråga angående hur man bäst gör när man ska putsa upp till takpannorna. Vi har gjort så att vi har fyllt upp utrymmet efter lecablocken upp till takpannorna med frigolitbitar och sen satt nät som det har putsats på. Men nu vet vi inte om detta är tätt nog för när vi hade ett skyfall hela dagen i förra veckan så märkte vi att vatten tar sig in
Ej verifierad: Skrivet av: Holger Wästlund "Vad är det då som är trendigt just nu?" frågar artikelförfattaren. Här kommer ett svar: Andel av svenska folket som gärna skulle kunna använda sig av följande inredningstrender i sitt hem: 1. Topputrustat tvätt/klädvårdsrum 63 % 2. Kök med ångugn och stekhäll 55 % 3. Badrum med fristående badkar 49 % 4. Miljömärkta möbler/material 43 % 5.
Ej verifierad: Skrivet av: Holger Wästlund Idag har den som köper ett nytt hus eller gör en utbyggnad en reklamationstid på tio år om något går sönder. Nu vill EU-kommissionen dramatiskt sänka den reklamationstiden till bara två år för byggmaterialet. Det här blir ett haveri för konsumentskyddet. Från att ha haft en bra säkerhet med en tioårig reklamationstid så ska man nu bara få två år.
Ej verifierad: Skrivet av: Holger Wästlund För två år sedan fick en villabyggare i Björklanda klartecken att bygga ett enplanshus på max 65 kvadrat, med garageinfart i källaren som var nersänkt i en sluttning. Men huset som idag står på tomten är en tvåvånings souterrängbyggnad med en bostadsyta på 130 kvm. Det blev alltså dubbelt så stort, har för hög nockhöjd och placeringen stämmer inte
Ej verifierad: Skrivet av: Holger Wästlund Artikeln innehåller många viktiga synpunkter på inredning av barnrum. Jag skulle dessutom vilja betona att man bör välja möbler och annan inredning så att det blir så lättstädat som möjligt: * Om man har möbler med tyg skall detta vara lätt utbytbart. * Använd väggmonterade skåp och hyllor som sitter så högt att man kan komma åt att städa under. *
Ej verifierad: Skrivet av: Anonym hur blir det när man vaxar furugolv? har en stor hund som sliter mycket på golven och jag har hört att vaxet blir väldigt hårt. Vill gärna inte lacka golven pga. att de gulnar så mycket, är vax ett alternativ?
Ej verifierad: Skrivet av: Anonym vilka åtgärder kan man ta till vid jordbävningar?