Artikelkommentarer
Redaktionen: Sjönära fritidshus är hett eftertraktat men priserna på fritidshus och vanliga hus förväntas inte stiga under kvartal tre. Du kan läsa artikeln här: Hög efterfrågan på sjönära fritidshus
bultis: @Marlén Eskilsson Skulle vara super att få en uppföljning av denna högintressanta och värdefulla artikel - även om han alltså tycks ha flyttat(?). Vad var bra/mindre bra? Ytterligare tankar?
gäst: Coolt hus men knepigt i den bebyggelsen. Skulle passa bättre bland klippor och mer privat. Sen reagerar jag starkt på neontygerna som störde den fina stilen. Hela huset är ju lugnt med rena linjer och få material. Tygerna står ut som skrikiga stoppsignaler.
MathiasS: Fotboll ja, det borde förbjudas. Jag undrar om Hassan-gänget tänkte sig att detta sätt att resonera skulle bli ett dagligt förekommande fenomen... https://www.youtube.com/watch?v=fzVRfUDEM9k[video=youtube;fzVRfUDEM9k]https://www.youtube.com/watch?v=fzVRfUDEM9k[/video]
phantom_pixie: "Frysen kan ofta placeras under en bänk och kompletteras med en större frys i källaren." Svårt när man inte har källare. Kanske kan låna grannens?
camaro1969: det ska stå i villkoren, som i mitt fall där det stod tydligt tom i försäkringsbrevet att försäkringen omfattar hussvamp, MEN försäkringsbolagshelv*te (DINA) lyckades slingra sig ur ändå, eftersom det fanns ett utrymme i krypgrunden som inte varit inspekterbart, dock var området närmast svampen inspekterbart i sin helhet! så jag blev utan ersättning trots experthjälp i
Marlen Eskilsson: 10 av fällorna du vill undvika om du ska bygga hus http://www.byggahus.se/bygga/10-fallor-undvika-om-du-ska-bygga-hus?sida=1#guidetop Tipsa gärna här i kommentarerna om fler fällor att se upp med!
Redaktionen: Katastroftillstånd har utlysts och de boende lämnar sina hus. Du kan läsa artikeln här: Hus översvämmade i Halland
pacman42: En sak att tänka på är att limträbalkar oftast är bättre än järnbalkar när det gäller brand. När jag bygger ut så kommer stommen att byggas i Limträ, bättre för miljön och bättre vid brand.
gäst: Vi har byggt hus med totalentreprenad. Besiktningsmannen gjorde den 21 maj en utförlig besiktning, som både entreprenör och vi fått protokollet från. Entreprenören tycker att besiktningen inte är korrekt och att besiktningsmannen ska ändra i sitt protokoll. Besiktningsmannen vidhåller sin besiktning. Entreprenören har nu åtgärdat det som de tycker är en korrekt besiktning, dvs inte
mycke_nu: Vi kan vara tryggt förvissade om att köper man tjänsten ombyggnad av kök så är det en tjänst det handlar om. I annat fall skulle man tex hamna i den fullkomligt orimliga situationen att: 1. Kunden förväntas veta vilka deltjänster som ingår 2. Företaget i princip skulle kunna bryta ner arbetet i oändligt många deltjänster typ Montering skruv 1, Montering skruv 2, Montering skruv 3..
Redaktionen: Under juli var byggkonkurserna kvar på samma nivå som förra året, men sett ur ett större perspektiv har de minskat med elva procent. Du kan läsa artikeln här: Allt färre byggföretag i konkurs
Jidderberg: I princip all form av subventionering är av ondo. Subventionering ska man i värsta fall ta till i krislägen som 2008. Bostadsmarknaden har exploderat pga subventionerade lån där alla helt plötsligt har 30% mer kapital att röra sig med tack vare ränteavdrag. Moderaterna har blivit för mjuka i deras ekonomiska populistpolitik, vi måste bli av med ränteavdrag och göra det förmånligare
gäst: Bytte både termostat och ventil på våra element, då de gamla var av en äldre typ, och adaptratrar krävdes. Fackmannen gnuggade händerna och presenterade ett pris på drygt 10 000 kr. Gjorde det själv på 4 timmar. Kostade drygt 1700 kr.
Redaktionen: Nära att bli hemlösa, men turen var på deras sida. Du kan läsa artikeln här: Huset klarade lågorna med 20 meters marginal
gäst: Hur kvalitetssäkrar man sitt företag ? (nyfken byggare)
peternicklas: Vi har några hus i vår gata som haft ett antal översvämningar. Kommunen har nu installerat backventiler i dessa. Dock så återstår vattnet från dräneringen. Fast att de har backventil så försvinner inte vattnet från dräneringen och går in i källaren. Det som kommunen måste göra är att säkerställa dagvattnet, först då kan man slippa vatten i källaren.
gäst: Vad har man för infästningmetod om man ska montera massivt ekgolv som lätt skulle spricka om man skråspika i spånt? Förutsatt att man inte kan limma (verkar omständigt att förborra varje skruvhål men kanske är så man måste göra?)
JosefinI: Diffusionskiktet är för att skydda modern isolering, alltså mineralull och liknande, från fukt då den binder fukt. Och där det finns fukt kan det mögla. Naturliga material som trä kan däremot transportera bort fukt. Kort sagt- ingen diffusionspärr om det bara är trä.
SonjaQ: Så snyggt ,,, det är som ett sagohus.. Ett litet slott!!! Bra jobbat!!!
Redaktionen: Värmen och bra tillgång på föda har bidragit till en ökad mängd getingar, Anticimex väljer att kalla det för en getinginvasion. Du kan läsa artikeln här: Getingsommar på flera håll i landet
Hummingbird: En kort historia i samma tema: Vänner köpte stort hus som var besiktigat av AC. Fel upptäcktes i efterhand och anmäldes till AC som ansåg att de inte skulle betala. Via informella vägar (nån känner nån som känner nån..) så visade det sig att husets senaste 3 försäljningar gjorts av samma mäklare och att AC varit inblandad i alla försäljningarna. Trots att huset blivit renoverat
Redaktionen: När du har hittat en bit mark som du är intresserad av att köpa och bygga på, finns det ett antal saker du bör kontrollera innan du slår till och köper. Du kan läsa artikeln här: Saker att kontrollera om du är intresserad av en tomt
Redaktionen: Holländska Bedaux de Brouwer Architectens tillbyggnad av en gammal lada har fått formen av ett fristående hus. Du kan läsa artikeln här: Med respekt för arkitekturens element
gäst: Har du fått in hästmyror i huset så har du ett allvarligt problem. Skulle jag vara som dig så skulle jag avbryta köpet. Du skulle aldrig köpt huset. Hästmyror kan förstöra hela huset.
Josefin A: Jag tycker huset är jättefint och hade gärna bott i det. Vad jag inte förstår är varför folk lägger tid på att kolla på hus de inte gillar och sedan förpesta för oss som gillar sådana här hus genom att skriva negativa kommentarer.
isobarik: 1. man kan göra ett badrum själv bara man har koll på alla skikten 2. Charlott har hört med grannarna som säkert valt den billigaste firman inte den bästa, folk gör nästan vad som helst bara man sparar en krona 3. Charlotte kunde valt att få se papprena på certifiering innan på börjat arbete men valde att inte så göra, se punkt 2