E
Skrivet av: patrik

Jag har haft en entreprenör som har gjort ett jobb när jag byggde mitt hus.Han lämnade ett ungefärligt pris men har inte fakturerar än (1,5 år sen han gjorde jobbet) hur lång tid har han på sig att fakturera?

G
Vi har byggt hus med totalentreprenad. Besiktningsmannen gjorde den 21 maj en utförlig besiktning, som både entreprenör och vi fått protokollet från. Entreprenören tycker att besiktningen inte är korrekt och att besiktningsmannen ska ändra i sitt protokoll. Besiktningsmannen vidhåller sin besiktning. Entreprenören har nu åtgärdat det som de tycker är en korrekt besiktning, dvs inte det som de tycker är korrekt gjort men som besiktningsmannen bedömt har brister. Vi håller inne 10% av kostnaden för huset, och har skriftligt påtalat att vi inte avser betala förrän allt i protokollet är åtgärdat. Trots detta har vi fått flertalet betalningspåminnelser.
Vilken rätt har vi att få anmärkningarna åtgärdade? Kan vi ta in en annan entreprenör att åtgärda felen och låta den ursprungliga entreprenören betala? Hur länge kan vi hålla de 10%? Kan man lösa detta utan rättslig process?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.