Sands hus av Thomas Marcks har färgsättning i falurött och stor omsorg om både helhet och detaljer. Samtidigt har huset det lilla extra som förgyller vardagen.

Du kan läsa artikeln här: Sands hus sparsmakat i rött

E
Skrivet av: Gäst

I ett blåsigt och regnigt klimat som i skärgården bör man ha rejäla takutsprång för att skydda fasaden. Att prioritera design känns inte väldigt smart ur ett längre perspektiv.

E

Vilket snack! Takutsprång är det mest överskattade som finns. Det skyddar inte ett dugg, regnet blåser upp på fasaden från sidan, det regnar inte rakt ner. Du skyddar fasaden några centimeter högst upp med ett takutsprång, inte mer.

E

Det där var nog ett av de fulaste hus jag någonsin sett! Inte ett rätt någonstans, all känns väldigt, väldigt fel! För mig verkar det som om dagens "arkitekter" är bättre på att använda ord för att på ett tilltalande sätt beskriva sina projekt än att göra det de skall vara bra på, rita funktionella vackra hem.

E

"? Det går att överdimensionera på ett tilltalande sätt med trä, en favorit är 45-millimeters slätspont."
Vad menar författaren här? Menar han att det är bra eller dåligt att överdimensionera? Och vad är det som överdimensioneras?

E

Så olika man kan vara. Det är avsaknaden av takutsprång som tilltalar mig mest med detta hus, tillsammans med helhetskänslan man får när allt är i rött.

E

det var ett av dom fulaste hus jag sett.

E

Fint.

E

Ibland övergår designivern till opraktiskhet och i viss fall rent fula hus. Det svåra med design är att få både funktionell och snyggt hus. Men allt är ju ur betraktaren ögon. Men det finns i alla fall ett sorts medelmått på vad ett snyggt hus är och jag tror personligen tyvärr detta hus ligger under medel.

E

Jag tycker huset är mycket tilltalande!

E

Så himla rätt!!!

E

Om det är fult eller vacker ligger ju i betraktarens öga. Men om man inte vet om att det är ett designhus så tror man att det är en i hast uppsmälld lagerlokal.

E

Jag tycker det är helläckert!! Tycker det blir ett vackert uttryck med så mycket rött. Och det finns väl inget enklare än att slamma på rödfärg när det behövs? Huset tycker jag också är häftigt med sitt udda utseende. Men smaken är ju som baken.....
Har själv målat vårt torp nästan uteslutande i Falu rödfärg, med röda stuprännor/hängrännor. Fönster och foder i 2 olika grå nyanser.

E

Misstänker att det är pengar som är grunden till detta hemskt fula hus. Det tar ju betydligt mindre tid att rita ett sådant här fult hus än ett med vackra detaljer och linjer. Herregud, människan som ritat det har ju inte ens lyckats linjera fönstren. Dessutom är ett så rött hus på västkusten en styggelse. Det bryter harmonin totalt.

E

Får mig att tänka på de gamla Monopol husen, de som var av trä. Falufärg och röda takpannor, ok men var är fönster & takfot? Skulle jag kosta på mig att bygga nåt annorlunda så skulle jag bygga nåt snyggt och praktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.