Artikelkommentarer
gäst: Arkitekter bygger hus som konstnärer målar tavlor och kläder blir designade. Om man inte är en trångsynt medelsvensson som inte har känsla för kultur och design så ska man inte yttra sig i sådana frågor heller. Om någon nu har kostat på mycket pengar och vill ha ett flashigt hus, och dessutom är villiga att betala för att få det upphovsrättsskyddat. Låt dom göra det. Det blir
Fotografen: [citat] Jag gillar doften av vedeldning, det är en doft av frihet. Däremot gillar jag inte sur gulaktig tjärrök från folk som inte kan elda.
gäst: Jag tycker att ni har en bra princip att inte skriva om produktnyheter. Det värnar ert oberoende. Jag tycker inte att denna nyhet är så speciell att den motiverar ett brott mot principen. Hoppas att det helt enkelt är ett olycksfal i arbetet :)
Redaktionen: Om inflationen inte börjar stiga kan vi förvänta oss ytterligare en sänkning av reporäntan. Du kan läsa artikeln här: Kan tänka sig sänka räntan ytterligare
Nillea: Hur vet skatteverket vem som har betalat fakturan? Så att de har kunnat ge avslag? Eller menar artikel att byggföretaget bara fått 50% av det ägarna skulle betala men fått rotavdrag motsvarande båda?
gäst: Hej På www.innersmile.se har dom just nu 30 % rabatt om man anger kod "blocket"
Redaktionen: Egyptiskt företag lurar på folk förfallna hus för miljontals kronor med löfte om uppehållstillstånd. Nu polisanmäler en köpare säljaren. Du kan läsa artikeln här: Lurades att köpa förfallet hus - nu går han till domstol
Redaktionen: De som tecknar fastprisavtal i februari gör detta till ett 2 500 kronor lägre årspris än för ett år sedan. Du kan läsa artikeln här: De fasta elpriserna har minskat kraftigt på ett år
Redaktionen: I en debattartikel lyfter advokater Boverkets tolkning av PBL och hur den strider mot lagen. Du kan läsa artikeln här: Attefallshus - Nekat startbesked kan inte överklagas
Analytikern: Mycket intressant artikel, men saknar precis som andra läsare en ekonomisk analys. Att ett forskningsprojekt där man testar olika lösningar blir dyrt är självklart, det måste man acceptera. Men det vore intressant att höra Stefans tankar om vilka av hans lösningar som är potentiellt självfinansierande för alla som tänkt bygga hus kommande åren. Om man till exempel bygger ett
elpaco: Tory. Nej det skall inte räcka med grannarnas godkännande för att i alla fall få bryta mot bygglovet. Det skulle kunna bli bisarrt ..
gäst: Ett fint hus som har allt även ICA stig som granne. Den killen som äger stället är ingen popstjärna men en riktig entrepenör med bra smak för design.
Malten: Ncc, Peab, Skanska har ju runt 20% ren vinst per satsat kapital, så tro fan dom går bra.
Redaktionen: Strandskyddsdispens rivs upp av länsstyrelsen. Du kan läsa artikeln här: Byggnadsnämnden i Tranås får bakläxa igen
Redaktionen: En undersökning visar att självförsörjning av el rankas högre än att bo vid vattnet. Du kan läsa artikeln här: Energisnålt allt viktigare prioritering för husägare
Redaktionen: Husägaren hoppas att mark- och miljödomstolen ska godta sänkt innertak som en tillräcklig åtgärd. Du kan läsa artikeln här: Omstridda huset i Tranås: Nekat bygglov överklagas
Polyene: Fast om man klickar sig vidare så finns det visst en rapport att ladda ner som jag tror beskriver det lite bättre :)
Redaktionen: Husägaren får inte flytta in i sitt hus för att kontrollansvarig vägrar skriva under kontrollplanen. Du kan läsa artikeln här: Slutbesked hålls inne av kommunen
Redaktionen: Det finns ett stort intresse efter fritidshus, men utbudet på marknaden möter inte upp efterfrågan. Du kan läsa artikeln här: Pressade priser och färre fritidshus till salu
twoody: Rot har tagit bort i stort sett allt svart jobb inom bygg , så staten går säkert plus på rot . Sen tjänar inte alla byggnadsarbetare mycket , tar man ett snitt då är det defenetift inte överbetalt. Sen är rot ett avdrag inte bidrag
lbgu: [citat] Samtidigt hade man nog kunnat hitta en duktig fotograf som tagit bilder för en bråkdel av mäklarens ersättning. Det är bara att gratulera mäklarskrået som lyckats så väl med sin marknadsföring att de flesta som säljer hus tror att de är oumbärliga för att hantera en husförsäljning. Nyligen fick kommunalrådet gå här på Gotland för att han sålt en kommunal fastighet
Odjuret: Tja när jag sålde min lägenhet, i Stockholms innerstad så satte mäklaren ett pris jag aldrig skulle sålt för. Men det var det läget som lägenheterna låg ute för i acceptpris. Så nä de fungerar inte med acceptpris, men det har jag misstänkt länge. Mäklarna skyller gärna på att det är så svårt att värdera ett hus, men det är deras arbete. Vore bra om man tog tag i det igen...
Stefan Hson: Hej! Brist på villor är det absolut, därav de höga priserna även på relativt små hus. Anledningen till att denna lista är knasig och t.ex. missar hela Danderyd är dock att det inte är så många vägar med finare villor där det sålts minst fem objekt under åren 2012-2014. Bor själv på Lidingö och de flesta vägar har väl 10-20 hus och där säljs det aldrig fem på tre år.
haavard: Billigare - ja. Automatiskt godkänt - nej. Om det var kommunen som drabbades vore det väl ok, men det blir ju grannarna som drabbas om ett bygglov blir godkänt som egentligen inte skulle bli det.
gäst: Att isolera lekstugan ger inget om man inte också värmer den, och ser till att ha isolerande fönster, dörrar och att fyraåringen stänger dörren efter sig mm. nja.
Redaktionen: Från början fick en robotfamilj simulera vardagen, men nu ska en riktig familj bo i SP-huset. Du kan läsa artikeln här: Nu flyttar en riktig familj in i experimenthuset
huggan: [citat] Jo för får alla se snitträntan istället för officiella räntan kommer flera att pruta och då kommer bankernas vinster att minska och då ryker ju dom med mest rabatt först såklart.