Byggahus.se

Stora problem att svara på bygglov i tid

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Lösningen är förstås att anställa fler bygglovshandläggare. Och för att få råd med det, får man höja bygglovsavgifterna rejält. Kommunpolitikerna måste känna av läget, vad retar väljarna mest; långa handläggningstider eller höjda avgifter?

• Svara
  3. W
    Medlem · Nivå 6
    För mig är det inte en självklarhet att det skulle behöva bli dyrare bygglovsavgift bara för att de skal hålla tiden. Tiden det tar att gå igenom ett bygglov borde bli kortare om de slutade ödsla tid på att skicka efter onödiga kompletteringar. Att jobba strukturerat, organiserat och effektivt är kommunens ansvar, jag har svårt att tänka mig att den totala mängden bygglovsansökningar varierar i så stor grad att det inte går att ha en vettig resursstyrning.
    Jag upplevde samma förfarande från Vellinge kommun, att vi fick skicka in flera kompletteringar som var relativt obetydliga för själva bygglovet. Dock tog det inte i närheten lika lång tid som i artikelns fall.

• Svara
  4. O
    Bannad · Nivå 15
    Det intressanta är att andra kommuner verkar klara av byggloven på 10 veckor... Varför kan då inte vissa klara av det? Inkompetens? Eller resursbrist? Det kan vara så att de faktiskt har sparat in på personalen....
    Det är en bra regel med max 10 veckor, men kommunen borde kunna straffas om de inte håller tidsramen...
    Sedan så borde de inte behövas 10 veckor för att kunna se att något behöver kompletteras...

• Svara
  5. P
    Medlem Nivå 7
    Kan de inte hålla 10 veckor borde avgiften reduceras, mer ju längre tid det tar. Det är först när det kostar folk börjat tänka rationellt :)

• Svara
  6. W
    Medlem · Nivå 6
    Borde vara samma som för pizzeriorna i USA, levererar de inte i tid så får man det gratis :)

• Svara
  7. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Efter 10 veckor skulle bygglovet automatiskt vara godkänt...det borde sätta fart på dom... ;)

• Svara
  8. haavard
    Medlem Nivå 11
    Billigare - ja. Automatiskt godkänt - nej.
    Om det var kommunen som drabbades vore det väl ok, men det blir ju grannarna som drabbas om ett bygglov blir godkänt som egentligen inte skulle bli det.

• Svara