Artikelkommentarer
Huddingebo: Det är sällan ett "övervärde" på själva bostaden man betalar. Utan en hög med pengar som åtgår för att få åtnjuta känslan av att äga marken precis där huset står. Många som tex köper hus för 8miljoner i Stockholm betalar den största delen för tomten med tillhörande avgifter. Betydligt mindre för huset. I mitt fall om man kikar på värderingen som bank och mäklare gjort
LAnsgar: Förra gången så överklagades det först till länsstyrelsen, sedan till mark- och miljödomstolen och slutligen till Mark- och miljööverdomstolen. Kommer det verkligen stanna vid länsstyrelsen denna gången? (Hade jag som granne fått rätt i Mark- och miljööverdomstolen 1 gång hade jag nog försökt en gång till!)
Raskus: Tillåt mig tvivla att ökningen har med flyktingströmmen att göra. Låter mer som önsketänk, precis som nuvarande regering ägnar sig åt varje dag på jobbet.
twoody: Klassiskt hus vad är klassiskt med detta hus . Badrum i gammal stil finns inget i det badrummet som går i gammal stil . Sen är huset jätte fint vad nu man vill kalla det
Redaktionen: När analytikerna ser in i spåkulan för att bedöma hur husbyggandet kommer att utveckla sig brukar de titta på antalet beviljade bygglov det gångna året. Nu har siffrorna kommit för 2015 och det pekar på ett genomsnittsår. Du kan läsa artikeln här: Ingen byggboom att vänta 2016
Lennart Gotland: Renoverar vårt kök, knackat ner kakel och lagat i med gipsskivor. Väntar på vårt nya vita Ikea-kök. Funderar nu på stänkskydd, måste vara möjligt att berbeta, då 5 vägguttag ska monteras. Utesluter glas och kakel. Gärna skivor som monteras med lister, och ett lugnt trevligt färgsatt motiv, lite upppiggande. Ska matcha ett röd/brunt Höganäsklinkers. Tacksam för alla tips!
Redaktionen: Att anlita hantverkare är det största konsumentproblemet enligt Konsumentverkets sammanställning av klagomål från konsumenter för 2015. Du kan läsa artikeln här: Hantverkartjänster det största konsumentproblemet
Othahaiti: Gjöt en gödselplatta för 10 år sedan. Ca 100 m2. Gjorde det mesta helt själv och när det var dags så "hyrde jag in" grannen. Ex material ca 20 papp. Förvisso helt oisolerat.
Redaktionen: Allmänna reklamationsnämnden har fattat beslut i ett ärende där en konsument kräver 160 000 kr i ersättning av Anticimex respektive If Skadeförsäkring, för en dåligt utförd överlåtelsebesiktning. Du kan läsa artikeln här: Anticimex medgav vårdslöshet vid överlåtelsebesiktning
Nuntia: Har inte rot och var ink moms och inga subventioner för inköpet. Men jag säljer solelen för 1,40kr + moms, så där blir det ju subventionerat
surfarn: Det jag lärde mig av det tekniska samrådet var att byggherren ytterst har allt ansvar för allting... typ. Sen gicks det igenom massa dokumentation som skall finnas innan byggstart, mm. Vi hade KA plus byggledare med så det var i princip bara att lyssna och ta in informationen
Redaktionen: Problemen med den svenska bostadskrisen är många och Sverige har mycket att lära av Tyskland enligt en ny avhandling från Kungliga Tekniska högskolan. Allt från stadsplanering och infrastruktur till skatter och finansiering bör ses över för att komma till rätta med problemen. Det menar Anna Granath Hansson i sin avhandling där hon har jämfört Sveriges och Tysklands hantering av
Redaktionen: Räddningstjänsten larmades till en brand i en villa i Rössjö väster om Bjästa. Enligt de första uppgifterna har branden spridit sig från den öppna spisen till en närliggande vägg i huset. Du kan läsa artikeln här: Villabrand orsakades av öppna spisen
AndersS: [citat] Jag tolkar det som firman ville ha 50.000:- för den installerade skorstenen, dvs inte att göra ett byte med nedtagning. I mina ögon är 50.000 för en skorsten i en bastustuga orimligt mycket pengar men vi vet ju inte vad det är för bastustuga.
gäst: Finns mer fördelar med ett ftx system. Det filtrerar bort partiklar som pollen, diesel partiklar mm.
Redaktionen: En gård med anor från 1600-talet blev vinnaren när Jönköpings stadsbyggnadskontor delade ut fint pris. Du kan läsa artikeln här: Stadsbyggnadspris för god byggnadsvård
nino: [citat] Nej inte om allt ska vara 100% rätt, den som gjort tätskiktet ska ha gått en kurs hos BKR och en hos leverantören för tätskiktet
xdigger: Köpte en duschkabin en gång och skulle montera en ruta, höll rutan i luften i mina händer när den bara exploderade.. Riktigt otäckt!
Enolf: Snyggt på utsidan, förutom 1980-talsgaraget då. Sen kräktes jag lite i munnen. Ljust och fräscht invändigt, liksom. Uörk. Vem vill gå på toa i en hangar?
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är ungefär precis vad det berättar. Men om man lyssnar på den Svenska debatten så får man inte den uppfattningen alls. Det är faktiskt ytterst sällan som man i den debatten i Sverige justerar för det allra mest uppenbara som arbetad tid, befattning, chefskap, eller dylikt. Och samma missar, dvs att inte justera för det allra mest uppenbara, det drabbar i stort sett alla
nemlan: Äh, man får väl skippa mäklare helt och anamma principen först till kvarn, kontant pröjs vid ankomst.
klaskarlsson: Länkar in denna artikel för de som hamnar här: https://www.byggahus.se/forum/artikelkommentarer/269264-en-person-omkom-i-elolycka-forra-aret.html /K
Omega1: Bumpar en gammal artikel. Ja, det finns krav på fönster. Storlek och annat har betydelse. När det kommer till fönster och energi så blir det knepigare. Det beror på att vi tittar på två olika saker. Effektbehov (W) och energibehov (Wh). Kortfattat så påverkar orientering och storlek på fönstret husets energibehov. Ex på årsbasis så ger ett söderfönster ett energitillskott pga
gäst: Verkar vara samma bekymmer med detta planeringsverktyget som IKEA har med sitt motsvarande för PAX-serien. Där har det inte gått att registrera nytt användarnamn på två veckor. Fick rådet att besöka ett varuhus istället, på tre timmar kraschade samtliga av deras fyra uppställda datorer som enbart var avsedda för att köra just PAX på garderobsavdelningen (Kållered, Göteborg). När
Abki: Räntorna har varierat en hel del genom åren. I början av 90-talet var det vissa som fick räntenivåer på 500% även om det inte var på boende. Däremot förkom att byggnadskreditiven kunde ligga på åtminstone 300%. Allt för att det skulle bränna för valutaspekulanter men hur det går för övriga tänkte man inte på. Min först ränta för boende låg på 15% och gavs då ut av SBAB.
Redaktionen: Bostadspriserna styrs av samma krafter som på andra marknader med trögt utbud. Därför är det viktigt att lära sig av dessa marknader, till exempel råvaror som koppar. Du kan läsa artikeln här: Brant prisuppgång ger obalans, det gäller även bostäder
Odjuret: [citat] Nu vet jag inte riktigt vad du vill komma fram till med detta inlägg? För som Mikael_L skrev så pågår det ett test i stort format i Sverige.:) Resultaten verkar för mig ganska nedslående... Med tanke på antalet hus som det testats på så går det inte riktigt att skylla allting på att man har gjort fel... Eller så är det alldeles för svårt att göra rätt?
Redaktionen: På måndag den 11 januari har bankerna deadline för att rapportera in december månads snittränta. Flera banker har dock redan rapporterat och vi ser redan nu att genomsnittsräntan på bolån ökade i december. Du kan läsa artikeln här: Snitträntorna upp i december
Redaktionen: Husägaren i Skänninge med ett hus målat som en solnedgång gav upp definitivt och lade ut huset till försäljning i slutet av 2015. Nu är huset sålt. Du kan läsa artikeln här: Solnedgångshuset sålt