När vi flyttade in hade tidigare ägare en rätt så liten aning om vad som växte i trädgården. Han var ointresserad av sådant, och antalet tillfällen som trädgårdsskötsel utförts var få.
Bland annat växer det på baksidan en tjock häck på 20 meter med något som heter något som börjar på A... (Jag har inte heller svart bälte i trädgårdsmästeri). Det blir som stjälkar som är gröna på sommaren, högst upp blir det någon stor "blomma" som ser ut som en stor fjäder, och det hela vissnar på hösten. Kvar blir hårda "pinnar" med denna blomma i toppen. Jag trodde att dessa pinnar skulle bli gröna till våren igen, men till min förvåning så började det växa nya gröna skott underifrån. De där gamla döda stjälkarna fick jag ta bort berättade grannarna uppmuntrande...
Det har jag gjort idag, och det kan ju sägas att det var ett hiskeligt jobb att med sekatör klippa pinne för pinne utan att skada det nya gröna som kommer. Ungeför 500 pinnar i längden 1 - 1,5m ligger nu i rishögen.
Där ligger också fyra stora nedklippta nyponrosenbuskar med massor av taggar på, och en väldig massa vildvin som hade tagit över en stor del av vår fasad. Jag var även så duktig att jag med spett, spade och yxa lyckades på upp det mesta av rötterna till dessa buskar så att det kanske inte kommer tillbaka.
En bra dag på min ära, och det finns en hel del muskler i kroppen som värker och kverulerar nu.