Jag håller på att bygga odlingslådor av 170x45 NTR-A tryckimpregnerat virke men blir tveksam till kvaliteten när de ser ut så här när jag kapat dom. Är det här normalt? Är virket skyddat ändå? Eller är impregneringen verkligen så ojämn och stora delar av virket helt oskyddat?

• Tryckt, impregnerat trä, trädgårdsland, solljus, grön växtlighet, jord, stödstruktur, ojämna årsringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka hålls upp framför grön vegetation, synliga årsringar, grön färgstänk, dagtid utomhus, delvis suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Ett nyligen sågat trästycke i förgrunden med en suddig trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
Det som inte är grönt är kärnvirke. Går inte att impregnera eftersom det redan är det av naturen. (y)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Sista bilden ser lite "extrem" ut men tryckimpregnering funkar bara på splintved så kärnveden förblir obehandlad vilket är helt okej. Man skulle egentligen kunna tänka att desto mindre grönt desto bättre men jag vet inte om det stämmer för allt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Frågeställningen kring sista bilden är inte om impregneringen är dålig utan hur sjutton en planka med så täta årsringar (dvs något långsamt vuxet) letat sig in i trallhögen.

• Gilla
ati och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.