4 156 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
förslag på vad vi ska göra med trädäcket
Hej jag skulle vilja ha försalg på vad vi ska göra med vårt trädäck. Är inte riktigt nöjd med det. Tex förslag på staket, avskärmare, växter osv osv. Ska vi göra det större? Där e sol på hela trädäcket efter 12.
Så här ser det ut:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id284942.html
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id284940.html
Så här ser det ut:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id284942.html
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id284940.html
Jätte fint hus! Jag skulle göra den större..men det är bara för att jag tycker att man aldrig kan få för stor altan..sen beror resten på närheten till grannar. .Jag skulle sätta kryssräcke eller bara mura och putsa en mur o måla den vit .I alla fall på den raka biten "längst ut" Beroende på närheten till grannar så inte så mkt växter eller skulle jag välja röda rosor eller någon låg blommande buske.Är det jätte nära så syren eller tuja eller bara markisväv på insidan av staketet.
Lycka till!
Lycka till!
Va fint det ser ut, Hoffsan 
Jag vet inte varför du inte är nöjd med den, det måste bero på något som är utanför bild
, tycker själv att altanen passar ert hus utmärkt utan räcken, ger ett "rent" intryck.
Bygga ut den skulle jag inte heller göra, iaf. inte förrän ni fått gräsmatta och tomt i ordning, så länge alternativet till att sitta på altanen är att kliva ner i jorden så sitter man kanske pall på altanen, när gräsmattan är klar känns det säkert inte trångt då det blir naturligare att vistas på övriga delar av tomten också
Du säger att det är sol på hela altanen efter kl 12, gäller det även på den del som är under tak?
Jag skulle välja att göra en avskärmande vägg mellan husknuten och pelaren, då får man en liten privatare och skuggigare del inne i "hörnet" under tak, där det kanske kan vara trevligt med matplats.
Dilemmat med att skärma av med en spaljé eller "gallerväggg" är ju att du får titta på "väggen" även inifrån.
Vet nu inte vilka rum som är innanför fönster+ fönsterdörr, men det kanske känns trist tex. på vinterna att titta rakt in i en för tät vägg.
Ett alternativ till fast vägg skulle kunna vara ngn. form av "spaljéskärmar" som hängs upp under sommaren, om man inte gör dem så breda utan istället hänger flera bredvid varandra, tex i krokar under taket på altanen och fixerar i nederkant mot trädäcket så skulle man kunna lyfta ner dem under vintern (ungefär som idén med armeringsmatta som hängs upp som spaljé), i det fall man vill kunna ta ner på vintern så kan man kanske låta ettåriga klätterväxter som tas bort på hösten, få klätterstöd från utsidan
Är det inget problem med vägg/spaljé som sitter året runt så skulle det vara jättefint att låta klätterväxter, planterade på utsidan, täcka in väggen/spaljén på sikt
Runt övriga sidor (utanför tak) skulle jag behålla det som det är, öppet och både lätt och naturligt att röra sig fritt mellan däck och gräsmatta.
MVH//Christina.
Jag vet inte varför du inte är nöjd med den, det måste bero på något som är utanför bild
Bygga ut den skulle jag inte heller göra, iaf. inte förrän ni fått gräsmatta och tomt i ordning, så länge alternativet till att sitta på altanen är att kliva ner i jorden så sitter man kanske pall på altanen, när gräsmattan är klar känns det säkert inte trångt då det blir naturligare att vistas på övriga delar av tomten också
Du säger att det är sol på hela altanen efter kl 12, gäller det även på den del som är under tak?
Jag skulle välja att göra en avskärmande vägg mellan husknuten och pelaren, då får man en liten privatare och skuggigare del inne i "hörnet" under tak, där det kanske kan vara trevligt med matplats.
Dilemmat med att skärma av med en spaljé eller "gallerväggg" är ju att du får titta på "väggen" även inifrån.
Vet nu inte vilka rum som är innanför fönster+ fönsterdörr, men det kanske känns trist tex. på vinterna att titta rakt in i en för tät vägg.
Ett alternativ till fast vägg skulle kunna vara ngn. form av "spaljéskärmar" som hängs upp under sommaren, om man inte gör dem så breda utan istället hänger flera bredvid varandra, tex i krokar under taket på altanen och fixerar i nederkant mot trädäcket så skulle man kunna lyfta ner dem under vintern (ungefär som idén med armeringsmatta som hängs upp som spaljé), i det fall man vill kunna ta ner på vintern så kan man kanske låta ettåriga klätterväxter som tas bort på hösten, få klätterstöd från utsidan
Är det inget problem med vägg/spaljé som sitter året runt så skulle det vara jättefint att låta klätterväxter, planterade på utsidan, täcka in väggen/spaljén på sikt
Runt övriga sidor (utanför tak) skulle jag behålla det som det är, öppet och både lätt och naturligt att röra sig fritt mellan däck och gräsmatta.
MVH//Christina.
Jag tycker däcket är fint som det är. Skulle definitivt inte sätta nåt räcke runt om. Tycker det är fint om övergången mellan trädäck och gräsmatta är så liten som möjligt. Och tänk vad skönt det blir att sitta på kanten med tårna i gräset.
Det verkar inte som om ni har planerat trädgården ännu, eller? Kan förstå om ni vill ha någon buske eller färgglad rabatt att titta på eller ni kanske behöver skydd mot gata eller grannar? Du får berätta lite mer hur det ser ut runt om (eller visa några fler bilder).
Vill ni ha något nu bums, så köp några stora krukor i olika höjd och format och sätt dem i grupper både på trädcket men också precis nedanför. Det kommer att mjuka upp linjen och ni får nåt fint att titta på i sommar medans resten av trädgården planeras(växer upp.
Det verkar inte som om ni har planerat trädgården ännu, eller? Kan förstå om ni vill ha någon buske eller färgglad rabatt att titta på eller ni kanske behöver skydd mot gata eller grannar? Du får berätta lite mer hur det ser ut runt om (eller visa några fler bilder).
Vill ni ha något nu bums, så köp några stora krukor i olika höjd och format och sätt dem i grupper både på trädcket men också precis nedanför. Det kommer att mjuka upp linjen och ni får nåt fint att titta på i sommar medans resten av trädgården planeras(växer upp.
Tack för försalgen. Inglasning är inte att tänka på. Det tycker vi förstör hela tjusningen. Ute ska vara ute. Skulle det börja regna under midsommarfesten så e det bara att bära in bordet under taket 
Nu har vi bestämt oss och vi kommer att sätta upp stolpar där det kommer gå tjocka rep i genom. Typ såhär: (dålig bild men jag fotade från ett urklipp i en tidning)

Det tyckte vi var snyggt och så får det bli lite krukor med blommor och kanske nån klätterväxt.
Nu har vi bestämt oss och vi kommer att sätta upp stolpar där det kommer gå tjocka rep i genom. Typ såhär: (dålig bild men jag fotade från ett urklipp i en tidning)
Det tyckte vi var snyggt och så får det bli lite krukor med blommor och kanske nån klätterväxt.
Klicka här för att svara