Håller på att räknar på vilket plint avstånd jag ska använda mig av.
Bärlinan/regelverket kommar att bli med 2"x8.

Ytan kommer att bli 5x12 + 5x11.
Räcker det då om jag sätter en plint på 2250mm och en på 4500mm?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. 5x12+5x11 - vad menas med det? Är det två altankroppar? ???

Generellt brukar det sägas att en plint aldrig ska vara längre än två meter från en annan plint. Fast om dina plintar är 2,25 meter från varandra så tror jag det är försumbart - om jag nu fattade dig rätt ???

Stämmer, altanen kommer att byggas som ett "L"

Bifogar ritningen.
Vet inte om jag kanske ska gå upp en eller ett par dimensioner på limträbalken så att jag endast behöver två plintar till den.

altangrund.jpg

Jag har ju inte en aning om hur mycket du kan bygga på höjden, men du har ju ruskigt många plintar med tanke på att de står med ett avstånd på 60 cm. Vilket är mycket närmare än de rekommenderade 2 metrarna.

Om du kan bygga ett undre bjälklag som du sedan bygger det övre bjälklaget på vore en bättre lösning. Då kan du ha färre plintar. Dock kommer hela altanen högre upp o det är inte säkert att det fungerar med ditt hus m.m.

Såg att jag hade gjort den helt galet. kan ju lägga en bärlina i mitten oxå ju. Med denna så börj ju plintavståndet räcka tycker jag.
Sen så gäller det bara att hitta en limträbalk som klarar en spännvid på 8 m

altan2.jpg

Det ser bättre ut. Jag vet inte varför du måste ha en limträbalk, men finns säkert en bra förkalring till det.

Anledningen till det är för att det blir ett stup ner precis där. Det är på mellan 4-5 m det är därför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.