Vi har byggt ett stort trädäck efter långsidan av huset ,där vi hade tänkt sitta och njuta av sommarens härliga väder 8)!......men har upptäckt att det blåser ofta alldeles för mycket.Vi ska nu bygga ett vindskydd(plank) efter kortsidan av trädäcket och är helt uttömmda på ideer. Är det någon som har ideer?eller tips på var man kan få...

tack på förhand/terese
 
Vi har byggt ett plank som vind/insynsskydd på kortsidan av vårt trädäck, det är ett rödmålat, 'nästantäckt' plank som inte alls är märkvärdigt, inga krusiduller utan snarast lite lantligt och 'grovyxat' ;).
Är du intresserad så kan jag maila dig en bild, skicka din mailadress i ett PM isf. :)

MVH//Christina.
 
Helt täta plank ger oftast bara vindskydd precis intill planket. Därför rekommenderar man oftast att man bygger plank med glipor i, det ger då bättre vindskydd, eftersom det inte bildas virvlar.
 
Vi tänkte bygga ett plank på kortsidan av vår uteplats. Jag har hört samma som kurt och tänkte därför bygga nästan tätt.

Vår plan är att det skall bli en 45X70 uppe och nere och stående brädor på vardera sidan. De stående brädorna skall, på ena sidan, sitta med nästan en brädbredds mellanrum och på andra sidan likadant fast förskjutet så att en bräda på baksidan täcker mellanrummet mellan två av brädorna på framsidan.

Om man ser planket rakt framifrån ser det tätt ut, men man kan kika snett genom det.

Det känns enklare att bygga än att förklara märker jag, hoppas ni fattar.


Eftersom vi skall ha en ganska kort vägg ~1,5m (det sticker redan ut en väggsnutt från huset) funderar vi på att göra vindskyddet som en flyttbar vikvägg. Har någon gjort en sån? Funkar det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.