Har ett problem, har kommit att bli dags att bygga taket till altanen. Problemet är att husets tak är väldigt brant, så väggen där snedtaket ska vara är bara 270cm hög.
Och så går ytter dörren 35cm ner ifrån takutsticket.
Har en regel som ligger 12cm under takutsticket som jag skulle vilja fästa taket i. Men hur? Normalt så lägger man väll ett plank på väggen och lägger takreglarna på det och ut till stolparna.
Till saken är att det är inte lätt att sätta i nån mera regel på väggen heller, hustet är tilläggs isolerat och då utreglat med 50x50 regel. Så jag måste sätta i en sån, blir det tillräckligt starkt?

MVH Anders

Varför har du problem att fästa bärlinan i regeln 12 cm under takfoten?
/CC

ska jag fästa bärlinan i regeln som är 12cm under takutskottet så blir det ju ingen plats över för takreglar.
Man ska väll lägga takreglarna på bärlinan och till stolparna? vilken dim krävs på dom, 2x6" eller?
Sen tillkommer ju spikläckt och själva plåten som ska få plats under takutsticket åxå....
Kan man fästa takreglarna mot bärlinan istället med tex balk skor? det skulle ju kunna spara lite höjd i så fall...

MVH Anders

Om det blir trångt så har jag har för mig att det finns balkskor som kan monteras så att takregelns överkant kommer i höjd med bärlinans överkant. Se till bara att använda tillräckligt mer skruv då det är dessa skruvar och inte bärlinan (med fransk skruv i väggregel?) som kommer att vara svagaste länken.

Jag använde 45x145 som takstolar.

Du kan se lite bilder här:
http://medlem.spray.se/sprayppoe/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.