Har lite funderingar kring vårt balkongräcke. Min tanke är att beställa en ram i rostfritt. I denna ramen svetsa fast krokar med lämpligt avstånd. Sedan ta kontakt med en segelmakare och be honom skräddasy en duk med ringar i som jag kan häckta fast i krokarna :-/

Låter detta som en rimlig idé på balkongräcke eller är det för osäkert ???

Problemet med segelduk är att den blir skör med åren.

tycker det låter lite osäkert.....

Låter osäkert spec. om det finns eller kommer att finnas barn som vistas i huset (gäller alltså även besökandes barn)

Varför vill du absolut ha enbart segelduk??
Du kan inte tänka dig ett rostfritt räcke med spjälor, av vilka det finns en uppsjö ursnygga varianter att välja mellan, med eller utan överliggare av valfritt träslag??

Du kan ju även till spjälvarianten komplettera med segelduk, om du är förtjust i just den typen, men då har du spjälorna (finns gott om tunna, runda, gracila och diskreta varianter om du väljer rostfritt, till skillnad från trä som kräver viss dimension för stabilitetens skull) som extra skydd, samt för de gånger du tar ner och tvättar den där segelduken :) ;)

MVH//Christina.

Jag tror på det. Jag har sett liknande på restauranger och har själv haft funderingar på det (men jag valde tillslut rostfria stänger istället för att jag ville kunna titta igenom räcket).

I de fall jag sett man använt tyg så har det varit ett kraftigt kapelltyg. Det finns väldigt mycket olika material som man kan använda till detta och segel borde gå utmärkt. Med tanke på de krafter som ett segel utsätts för så skulle jag inte vara orolig för att ngn skulle trilla igenom. Det är väder och vindtåligt och töjer sig inte speciellt mycket. Nackdelen är att man kanske inte vill ha det hängandes ute på vintern och då har man inget substitut.

Själv hade jag tänkt sätta rostfria öljetter i tyget och sen trä en rostfri vajer mellan tyg och stolpar (alternativt vanlig nylontamp). Att svetsa fast massa rostfria krokar i ett rostfritt räcke är oerhört svårt och det smittar lätt stålet.
/CC

Använd stålnät med 30x30 maskor.

Sorry Anders, men Hönsnät???
snyggt isåfall ;D
/CC

AndersG skrev:
Finns speciella nät för ändamålet:
[länk]
Inte alls dumt, är det ursprungligen i den nyansen, eller har du målat det själv, vilket material är det??

MVH//Christina.

Det är alldeles sprillans nytt. Ramen är svartjärn och nätet galvat stålnät. En av mina kompisar svetsade, jag slipade och blästrade och sedan hade jag en målare att sprutmåla det.

Färgen är samma som våra stora fönster från Sapa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.