22 738 läst ·
13 svar
23k läst
13 svar
Infästning av bärlina i stolpar
Hej! :-?
Jag ska snart börja bygga min altan. Undrar hur jag bäst fäster fast min bärlina i stolparna, tänkte ha 95x95 stolpar? Undrar också om nån har nån förslag på hur jag ska skarva mina bärlinor? Tänkte att det blir starkast vid stolpen, men skarvar jag dom mitt på så blir det ju bara ca 47 mm att fästa i... Undrar om jag ska ha sådana här stolpar eller om det finns nån bättre konstruktion???
Tacksam för svar....
Jag ska snart börja bygga min altan. Undrar hur jag bäst fäster fast min bärlina i stolparna, tänkte ha 95x95 stolpar? Undrar också om nån har nån förslag på hur jag ska skarva mina bärlinor? Tänkte att det blir starkast vid stolpen, men skarvar jag dom mitt på så blir det ju bara ca 47 mm att fästa i... Undrar om jag ska ha sådana här stolpar eller om det finns nån bättre konstruktion???
Tacksam för svar....
Vi har fäst våra stolpar (95x95) i bärlinan (45x220) - alltså tvärtom mot dig - med franska skruv från baksidan. Samma borde ju funka i ditt fall, och skruva från linan in i stolpen. Alternativt att amn använder vagnsbult kanske.
Vad gäller skarvning så är jag inte med riktigt. Varfär blir det "bara" 47 mm?
Vi skarvade våra en bit från plinten, fast s a s "i närheten" av plinten. Använde spikplåt på varje sida med ankarskruv, bärlinorna kortsida mot kortsida och i s k momentfri skarv.
Vad gäller skarvning så är jag inte med riktigt. Varfär blir det "bara" 47 mm?
Vi skarvade våra en bit från plinten, fast s a s "i närheten" av plinten. Använde spikplåt på varje sida med ankarskruv, bärlinorna kortsida mot kortsida och i s k momentfri skarv.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Med 47 mm menar jag att om jag skarvar bärlinar mitt på stolpen, så blir det ju hälften av stolpen. Momentfriskarv? Blir det lika starkt som om bärlinan är hel? hur långt från stolpen kan jag skarva? Hur stor (bred/lång) spikplåt? Många frågor, hoppas på fler bra svar...
Skicka in en skiss med mått och utformning så kan man hjälpa Er bättre.
Jag har massor av ideer men måste först se vilka jag ska sortera bort.
Jag har massor av ideer men måste först se vilka jag ska sortera bort.
Den enda skarven jag behövde göra var ovanpå en gjuten plint (stolpe av betong) där jag alltså bara behövde vila bärlinornas ändar ovanpå stolpens topp. Splikplåt var helt ok där. Hade kunnat tejpa t.o.m. om jag så ville
.
I övrigt har jag använt M12-bultar (150 mm, kostade 30 kr/st), 2 per stolpe, för att fästa bärlinan (45 mm tjock) mot trästolparna (95*95 mm). Använde bult med 8-kantshuvud,alltså ej vagnsbult (lättare byta ut de elförzinkade bultarna vid behov var tanken). Försänkte huvudet i bärlinan 0,5 cm. Snabbt och troligen mkt hållbart (hoppas jag). Gjorde ej urjackning i stolpen som alla andra verkar göra (isåfall hade det nog räckt med klenare skruv).
Förrsten, kolla in den här tråden : Skarva bärlina
Mvh/
Alko
I övrigt har jag använt M12-bultar (150 mm, kostade 30 kr/st), 2 per stolpe, för att fästa bärlinan (45 mm tjock) mot trästolparna (95*95 mm). Använde bult med 8-kantshuvud,alltså ej vagnsbult (lättare byta ut de elförzinkade bultarna vid behov var tanken). Försänkte huvudet i bärlinan 0,5 cm. Snabbt och troligen mkt hållbart (hoppas jag). Gjorde ej urjackning i stolpen som alla andra verkar göra (isåfall hade det nog räckt med klenare skruv).
Förrsten, kolla in den här tråden : Skarva bärlina
Mvh/
Alko
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Så gjorde jag med, el rättare sagt min snickare som hjälpte mig. Jag stack och köpteJohnnyP79 skrev:
franskskruv, bultar, vinklar och fästplåtar och allt möjligt, men fick alltid samma svar. "det där behövs inte" och så smällde han i några 4-tums spikar istället
bärlinorna där. Jag satte upp spikplåtar i skarven då snickarn var borta, han fnöss lite och sa att en planka och några spik hade räckt bra, inte helt oväntat...
Inga problem med dem på plats. Du fäster en träkloss med tving som du sedan "vilar" fogsvansen mot när du sågar. Tar du en 95*95 kloss som är plan blir det fina rak snitt och snabbt går det.
Men jag har även kapat ett antal spår i kap&gersågen som sedan bara är att rensa med ett stämjärn.
Väljer det efter hur konstruktionen ser ut och vad som just då är enklast.
Men jag har även kapat ett antal spår i kap&gersågen som sedan bara är att rensa med ett stämjärn.
Väljer det efter hur konstruktionen ser ut och vad som just då är enklast.
En ide kan ju även vara att ta två st två tum fyra och limskruvar dem.Där bärlina eller staket skall fästas flyttar man helt enkelt den ena 45*95an och passar in och fortsätter limskruva. jag tycker det verkar enklare än att jacka ur. Vad jag Läst är det även lika hållbart som en 95*95.
Klicka här för att svara