Håller på att färdigställa altanen och är framme vid överliggaren. Någon som har några bra tips på brädgårdar som säljer profilerade överliggare (gärna i GBG-regionen), eller andra intressanta lösningar?

Hur har Ni gjort?

Hejsan,

Jag använde en imp. 34x115 som överliggare, denna är rundad i överkant och det blev "skit bra" om jag får säga själv.

Rundade Du till den själv, eller hittade Du den på något byggvaruhus? Om Du gjorde det själv - hur gjorde Du?

• Gilla
Zion 81
  • Laddar…
Köpte färdig regel som var litet rundad. En överliggare behöver fö inte vara impregnerad. Jag behandlade med träolja först och sedan färg. Resten av räcket är järn.

Jag köpte den färdig, minns inte vad den kallades men köptes på bygg marin numera woody om jag inte är ute och cyklar. Finns en bild här i forumet någon stans
länk kommer strax

Överliggare rundad i överkant?
Men då kan ni ju inte ställa något på det, eller?

Glas, burkar, flaskor, tallrikar (avlastningsyta vid grillning)...
Vi har en platt överliggare på landet, och på den ställer vi grejor hela tiden.

Eller tänker jag helt fel?

sennen skrev:
Överliggare rundad i överkant?
Men då kan ni ju inte ställa något på det, eller?

Glas, burkar, flaskor, tallrikar (avlastningsyta vid grillning)...
Vi har en platt överliggare på landet, och på den ställer vi grejor hela tiden.

Eller tänker jag helt fel?
Dom rundade överliggare jag sett är bara rundade i hörnen, och har alltså en plan yta - ungefär som om man rundat av kanterna på en vanlig planka, fast avrundningen här är substantiell.

Jag har för mig att jag sett överliggare som ser ut som ett sadeltak sett från sidan också.

Vad gäller möjligheten att ställa saker på en rund (eller vinklad) profil, så löses detta enkelt med lösa tillsnickrade "hylsor" som smiter precis runt överliggaren. Då kan man göra både pilsnerhållare och brickbord.

OK, då är jag med.

Personligen kör jag nog dock med rak, enkel överliggare. Att gå fram till räcket, luta sig och ställa ner sin öl/whisky/whatever och njuta av utsikten... Utan speciella anordningar... ;)

Mölnlycke Trä har rundade överliggare

sennen skrev:
OK, då är jag med.

Personligen kör jag nog dock med rak, enkel överliggare. Att gå fram till räcket, luta sig och ställa ner sin öl/whisky/whatever och njuta av utsikten... Utan speciella anordningar... ;)

Det funkar med rundad överliggare eftersom den har en plan yta oxå - kanske inte framgick. Blir dessutom väldigt bekvämt att hålla i och luta sig mot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.