3 071 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bästa metod för att få balklagret rakt?
Hej hej.
Jag hade tänkt ge mig på att bygga en altan, men har inte så mycket erfarenhet i ämnet. Så jag tänkte be om lite hjälp för att komma igång.
Hur är bästa sättet att få balklagret rakt i höjdled om altanen ska stå på ett ojämt underlag? Vattenpass, laser, spänna upp trådar , annat osv..?
Tack på förhand.!
Jag hade tänkt ge mig på att bygga en altan, men har inte så mycket erfarenhet i ämnet. Så jag tänkte be om lite hjälp för att komma igång.
Hur är bästa sättet att få balklagret rakt i höjdled om altanen ska stå på ett ojämt underlag? Vattenpass, laser, spänna upp trådar , annat osv..?
Tack på förhand.!
Om inte terrängen är alltför oländig hade jag satsat på att skruva fast balkskorna i stolparna/bärlinorna och sedan gjuta bärlina för bärlina. Då ser man till att få den första i rätt nivå med långpass/snören/laserpass och använder sedemera denna för att väga in nästkommande.
Nackdelarna med ovanstående metod är att det kan vara bökigt att flytta en hel bärlina om den är lång och tung, samt att det kan vara lite lurigt att fixera den medan betongen härdar. Skall man istället gjuta stolpar blir det ju enklare, då man inte behöver bry sig nämvärt om höjden.
Betr. vilka mätverktyg man skall ha så hade jag användt ett vanligt långpass, men något laserinstrument hade varit trevligt......
Nackdelarna med ovanstående metod är att det kan vara bökigt att flytta en hel bärlina om den är lång och tung, samt att det kan vara lite lurigt att fixera den medan betongen härdar. Skall man istället gjuta stolpar blir det ju enklare, då man inte behöver bry sig nämvärt om höjden.
Betr. vilka mätverktyg man skall ha så hade jag användt ett vanligt långpass, men något laserinstrument hade varit trevligt......
Vi gjorde som Don Tom rekommenderar. Satte inre linan i våg fäst i huset (ingen tjälskjutande mark!) och pallade sedan upp resterande linor i våg och vinkel. Därefter fästes plintskorna i linorna, och plintarna gjöts. Den stora vinsten som vi ser det är att hela regelverket sitter utan spänningar i plintarna.
Hyr ett avvägningsinstrument en dag på typ Cramo eller liknande. Kostar bara några hundralappar. Gör markeringar (ca 10 cm över färdigt golv) på husfasaden/tillfälliga ställningar. Dra sedan linor mellan desssa punkter så ka du mäta från dessa linor vid senare tillfällen under hela byggtiden.
/V
/V
Klicka här för att svara