Skall bygga ett trädäck där jag skall ställa en badtunna. Tunnan väger 185 kg. Man kan fylla den med 2 kubik vatten som alltså kan väga 2 ton. Sedan till kommer ju även personerna som sitter i badet. Jag tänker att jag skall sätta mina balkar med ett avstånd på 45 cm. Tror ni att det räcker?

Ställ tunnan på marken istället och bygg trädäcket runt om...

• Gilla
Anne15
  • Laddar…
Du måste komma med fler uppgifter för att det överhuvudtaget skall gå att svara på en sådan fråga..
Hur stor markyta tar tunnan?
Hur tjocka och breda brädor har du tänkt att använda?
Hur tjocka är balkarna?
Vad har du för underlag som balkarna vilar på?

Tunnan kommer att ta 2 meter i diameter. Jag hade tänkt att använda vanliga trallbrädor eller är det bättre med lite tjockare. Balkarna är 45 cm breda. Balkarna kommer att fästas i husväggen med vinkeljärn i ena ändan, under dessa vinkeljärn kommer jag att bygga upp till den nivå där balken börjar med gamla plattor. I den andra änden så har jag använt färdiggjutna plintar. Jag kommer att bygga upp på 3-4 ställen under balken med plattor också. Hoppas att ni förstår vad jag menar.

• Gilla
Larsa1973
  • Laddar…
Problemet ligger nog inte i virket, utan bärigheten på underlaget allt står på.
Du kommer att ha en vikt på ca 3 ton!  :o när du fyller på med vatten och stoppar i några grötstinna kompisar. Börjar de sedan att hoppa i takt med musiken, så ökar trycket ytterligare och det finns risk för att altanen brakar ihop eller i bästa fall "bara" sätter sig.

För att få både hängslor och livrem på konstruktionen, så skulle jag gjutit en riktig bottenplatta med amering på HELA området under badtunnan och sedan gjutit plintar eller lagt plattor upp till undersidan av balkar/trall som badtunnan står på. En sådan ordentlig konstruktion skulle hålla för det tryck du får på den lilla ytan badtunnan utgör på altanen.

Däcket på bilden har ingen direkt höjd.. bara nån decimeter.. då e de rätt lätt att palla upp undertill. Men ska du ha ett högre däck än så hade jag nog tänkt om.

• Gilla
jawa74
  • Laddar…
jag byggde ner min tunna i altanen.
satte plattor på marken, anslöt en avlopps slang som man kan dra ut under altanen

Fördelen blir ju att man inte behöer en stege för att hoppa i tunnan

bara ett tips!

Om du skall ha ett lågt trädäck som på bilden kan du ju höja upp marknivån där tunnan skall stå med sand och packa ordentligt sedan bygger du däcket runt om. Då får du upp tunnan i nivå med däcket. Fördelen med detta är att om nu marken sätter sig under tunnan så kan du åtgärda det genom att ta bort tunnan och fylla upp, men du behöver inte rikta upp hela trädäcket.

Om du skall ha ett högre däck så håller jag med Thomas 33.

/PjS

Bara ett litet påpekande, tunnan blir inte tyngre av att några personer sitter i den.

Om tunnan är fylld till brädden med vatten, och en 80-kilos person kliver ner i vattnet, så kommer 80 liter (kilo) vatten att rinna ut över kanten. Archimedes princip kallas det.

När tunnan är fylld med vatten till brädden, då har du maximal statisk belastning. Om därimot ett antal badande personer börjar hoppa, dansa eller nåt annat kul, då får du addera en dynamisk belastning.

• Gilla
Tobrom
  • Laddar…
se38005 skrev:
Bara ett litet påpekande, tunnan blir inte tyngre av att några personer sitter i den.

Om tunnan är fylld till brädden med vatten, och en 80-kilos person kliver ner i vattnet, så kommer 80 liter (kilo) vatten att rinna ut över kanten. Archimedes princip kallas det.

När tunnan är fylld med vatten till brädden, då har du maximal statisk belastning.  Om därimot ett antal badande personer börjar hoppa, dansa eller nåt annat kul, då får du addera en dynamisk belastning.
Nja. Skall man vara riktigt petig så kommer personen att undantränga en viss VOLYM vatten. Eftersom människans densitet dock är ungefär som vattnets kan man dock tillåta sig att inte vara så petig. Archimedes hade sannolikt inte hållt med.......

Skall man vara ännu petigare gäller det också att personerna i fråga inte bottnar i tunnan utan simmar omkring. Annars borde nog tunna + vatten + personer bli tyngre än bara en tunna + vatten. Men det känns som om allt detta ligger inom felmarginalen när det är ett trädäck som skall dimensioneras…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.