Hej,
Jag håller på och byter ut altanen och tänker passa på att göra den större. En sak som ger mig lite huvudbry är hur jag skall använda den gamla betongramen som stöd till den nya på bästa sätt.
Jag bifogar en bild på altanen samt på en skiss på hur jag har tänkt hittills.
Stolparna hade jag tänkt 96x96 och alla reglar är 45x160
Totala ytan är 6000x4600
Jag håller på och byter ut altanen och tänker passa på att göra den större. En sak som ger mig lite huvudbry är hur jag skall använda den gamla betongramen som stöd till den nya på bästa sätt.
Jag bifogar en bild på altanen samt på en skiss på hur jag har tänkt hittills.
Stolparna hade jag tänkt 96x96 och alla reglar är 45x160
Totala ytan är 6000x4600
Hallå.
Fråga 1: varför inte mura den nya altanen likt den gamla? Själv gillar jag betongaltaner mer än trä. se vår web, dagboken 2006, augusti.
Fråga 2: Om du ändå envisas med att bygga en träaltan, så kan du väl lägga reglarna PÅ muren. Du slipper ju en jäkla massa balkskor och du får ett bra upplag för regelvirket. Det verkar ju finnas gott om höjd upp till altandörren.
Ett tredje alternativ kan ju vara att slå bort det översta skiftet av muren om du vill ha regelvirket på just den höjden som du ritat.
Fråga 1: varför inte mura den nya altanen likt den gamla? Själv gillar jag betongaltaner mer än trä. se vår web, dagboken 2006, augusti.
Fråga 2: Om du ändå envisas med att bygga en träaltan, så kan du väl lägga reglarna PÅ muren. Du slipper ju en jäkla massa balkskor och du får ett bra upplag för regelvirket. Det verkar ju finnas gott om höjd upp till altandörren.
Ett tredje alternativ kan ju vara att slå bort det översta skiftet av muren om du vill ha regelvirket på just den höjden som du ritat.
Jag har gjort sådär för att det verkade lättast. Det jag glömde skriva var att jag tänkte byta ut taket som syns på bild 1 mot ett nytt som täcker hela vägen ut till nya kanten, men jag skulle vilja behålla den vinkeln som taket har och då kommer takhöjden längst ut bli nånstans 180-190. Därav att jag försöker få golvet lägre för att tjäna takhöjd. Det kanske är fel att tänka så?
Jag har lagt bärlinorna 45 över kanten på muren så att jag kan lägga en 45regel där att fästa trallen i.
Att hugga av en bit har jag tänkt på, men den är inte murad utan gjuten, så jag tror jag får svårt att få en snygg kant.
Jag har lagt bärlinorna 45 över kanten på muren så att jag kan lägga en 45regel där att fästa trallen i.
Att hugga av en bit har jag tänkt på, men den är inte murad utan gjuten, så jag tror jag får svårt att få en snygg kant.
Varför inte armera och gjuta i ramen???????????
betongmuren: Aha, det såg ut som skift av lecasten, men det är kanske mönster av gjutformen man ser på fotografiet.
180-190 i takhöjd längst ut skulle jag tycka bli _väl_ lågt. Är markis uteslutet? Alternativet är kanske att höja altantaket...fast det är säkert hustaket som begränsar...
180-190 i takhöjd längst ut skulle jag tycka bli _väl_ lågt. Är markis uteslutet? Alternativet är kanske att höja altantaket...fast det är säkert hustaket som begränsar...
Nja jag tror det enklaste för mig blir en träaltan, men tack för alla förslag.
Om jag har typ 45x160 eller 45x170 virke i reglarna och cc 600, hur långa kan de vara utan att det blir svajjigt? De längsta jag har kommer bli ca 2900 - 3000 mm
Är detta ok eller måste jag stödja upp dem?
Om jag har typ 45x160 eller 45x170 virke i reglarna och cc 600, hur långa kan de vara utan att det blir svajjigt? De längsta jag har kommer bli ca 2900 - 3000 mm
Är detta ok eller måste jag stödja upp dem?
Klicka här för att svara


