Jag planerar bygga en pergola intill fasaden på stugan. Ungefär samma lösning som bilden här. Min variant blir ca 4x4m och jag är lite osäker på hur stora reglar jag behöver eftersom det blir lite spännvidd. Jag vill bara ha två stolpar(95mm) i ytterhörnen eftersom det blir snyggast. Blir det svajjigt med 45x170 kanske? Vore trevligt med möjligheten att hänga en gunga i den, i övrigt behöver den inte bära någon särskild vikt.

Ingen med input? Alla tabeller jag hittar för dimensionering syftar på tak med snötyngd mm, men jag vill ju inte överdimensionera. Ping @justusandersson
Den jag precis har byggt åt dotter&svärson är 4x4 meter.
110x110 hörnstolpar, bärlinor 45x195 och infällda överliggare 45x145.
Redan utan räcket var det stabilt och med räcket är det stabilt som själva den.
Initialt var tanken 45x170 som bärlinor men Justus pratade upp mig till 45x195.
Hur det beter sig med gunga är utanför min räckvidd att bedöma, dock tycker jag mig minnas att såg ett inlägg
av Justus för ett par veckor sedan där han tog upp dimensionering om man skall hänga upp saker och ting i sin pergola.
/Göran
(Vi räknade bara nedböjning på utbredd last med ingående materials egenvikt enklast möjligt för att se var man landade. Hållfasthetsmässigt är det ju inga problem)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur det beter sig med gunga är utanför min räckvidd att bedöma, dock tycker jag mig minnas att såg ett inlägg
av Justus för ett par veckor sedan där han tog upp dimensionering om man skall hänga upp saker och ting i sin pergola.
/Göran
(Vi räknade bara nedböjning på utbredd last med ingående materials egenvikt enklast möjligt för att se var man landade. Hållfasthetsmässigt är det ju inga problem)
110x110 limträstolpar från altanbygge.nu med fyrkantiga genomgående hål för belysningskabel i ena stolpen och kabel för eventuell IR värmare i andra stolpen.
Dom korta stolparna är från samma leverantör men är halvstolpar (55x110) med fräst kabelspår. Sedan är ribborna genomgående (34x45) och ytterst ett 22 mm limträlock (samma leverantör)
/Göran
Dom korta stolparna är från samma leverantör men är halvstolpar (55x110) med fräst kabelspår. Sedan är ribborna genomgående (34x45) och ytterst ett 22 mm limträlock (samma leverantör)
/Göran
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Hej. Väcker liv i denna tråd.
Hur har du/ni gjort infästningen av de infällda överliggarna?
/ LG
Hur har du/ni gjort infästningen av de infällda överliggarna?
/ LG
Jag är nyfiken på detta också (jag har inte kommit till skott i projektet ännu, men planerar till sommaren).L lg.pettersson skrev:
Jag tror jag kommer skråskruva ovanifrån in i bärlinan. Vill verkligen undvika balkskor.
Sharky58 skrev:
Den jag precis har byggt åt dotter&svärson är 4x4 meter.
[bild]
/Göran
Det var riktigt snyggt!
Måste fråga hur du har gjort infästningen av de infällda bärlinora/taket?
Klicka här för att svara