Hej!
Håller på att göra en ritning inför kommande altanbygge. Har noll erfarenhet sedan tidigare och blir bara förvirrad av alla olika tabeller och rekommendationer. Så till er som vet; kommer det här att fungera (och gärna bli stabilt)? Planerar även för att ställa ett uterum på altanen i framtiden. Terrasspoolen kommer inte stå på altanen, utan sänkas ner.
Som material hade jag tänkt mig:
700 mm plintar med justerbar stolpsko
95x95 mm stolpar
45x170 mm reglar till ramen (mörkare trät i ritningen)
45x195 mm reglar till bärlinor (ljusare trät i ritningen)
Sedan hade jag tänkt 45x170 mm som skruvreglar på cc 60 cm och 28x120 mm trall.
Är det för långt mellan plintarna?
Är det onödigt nära mellan plintarna?
Ser det ok ut vid terrasspoolen?
Tacksam för input! ☺️
Håller på att göra en ritning inför kommande altanbygge. Har noll erfarenhet sedan tidigare och blir bara förvirrad av alla olika tabeller och rekommendationer. Så till er som vet; kommer det här att fungera (och gärna bli stabilt)? Planerar även för att ställa ett uterum på altanen i framtiden. Terrasspoolen kommer inte stå på altanen, utan sänkas ner.
Som material hade jag tänkt mig:
700 mm plintar med justerbar stolpsko
95x95 mm stolpar
45x170 mm reglar till ramen (mörkare trät i ritningen)
45x195 mm reglar till bärlinor (ljusare trät i ritningen)
Sedan hade jag tänkt 45x170 mm som skruvreglar på cc 60 cm och 28x120 mm trall.
Är det för långt mellan plintarna?
Är det onödigt nära mellan plintarna?
Ser det ok ut vid terrasspoolen?
Tacksam för input! ☺️
Jag körde 45x195 på plintar med max 2m mellanrum hus (skruvad bärande regel mot hus) / plint / plint / plint och sen kryssade jag med 45x195 över det undre bärlaget för att få ett så in i h-vete stabilt underlag.
Kan varit i överkant, men precis dom du planerar så ska jag förmodligen göra uterum 1/3 av 60kvm altan.
Kan varit i överkant, men precis dom du planerar så ska jag förmodligen göra uterum 1/3 av 60kvm altan.
Det är helt enkelt för att jag inte kan något och har gått mycket efter Byggmax video där de bygger altan och där gjorde de så:K kniv skrev:
Ja, precis. Tänkte sätta skruvreglarna ”ut från huset” i balkskor i den ”inre bärlinan” och sedan de två mittersta bärlinorna under.
Sedan trallen längs med/i samma riktning som långsidan på huset.
Kolla svenskt träs dimensioneringsguide
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Provade där men förstår inte hur jag ska tolka resultatet. Mina dimensioner finns heller inte att välja. Se resultat nedan. Hade varit supersnällt om du ville ta fram den information från dimensioneringsguiden som jag behöver utifrån det jag beskrivit ovan, alternativt guida mig i rätt riktning. Kompletterande yttermått på min altan är tillagt nedan.K kniv skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I resultatet så är bärlinorna lite väl hårt belastade… Man vill inte ha så hög nyttjandegrad. Väljer du 220 istället så får du 88%.
Och du ville väl ha 170 som skruvreglar? Du har valt 120 i det resultatet du visar.
Med 170 så har du 54% nyttjandegrad, vilket är lite överdimensionerat, du skulle kunna gå ner på 145 om du vill.
Vart har du fått dina mått ifrån, de mellan bärlinorna och plintarna? Kan du minska dom så behöver du inte gå upp till 220 i bärlinorna sannolikt
Och du ville väl ha 170 som skruvreglar? Du har valt 120 i det resultatet du visar.
Med 170 så har du 54% nyttjandegrad, vilket är lite överdimensionerat, du skulle kunna gå ner på 145 om du vill.
Vart har du fått dina mått ifrån, de mellan bärlinorna och plintarna? Kan du minska dom så behöver du inte gå upp till 220 i bärlinorna sannolikt
Redigerat:
I lathunden, på sida 24-25 finns lite som kanske kan va till hjälp.
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/st-lathunden-2021-med-utvik.pdf
Din fria längd blir 4334, och med 45x195 som bärlina får plintavståndet max vara 2340 när fri längd är 4200. Så vill du inte ta rejält grova dimensioner på virket så ska du nog minska ner på dina avstånd.
Nu är det visserligen 0,45kN/m2, och inte 0,3 som ofta används för nyttig last, men ger ändå rätt bra guidning. Och 45kg per m2 är inte så mkt last det heller när feta farbröder kommer på besök…
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/st-lathunden-2021-med-utvik.pdf
Din fria längd blir 4334, och med 45x195 som bärlina får plintavståndet max vara 2340 när fri längd är 4200. Så vill du inte ta rejält grova dimensioner på virket så ska du nog minska ner på dina avstånd.
Nu är det visserligen 0,45kN/m2, och inte 0,3 som ofta används för nyttig last, men ger ändå rätt bra guidning. Och 45kg per m2 är inte så mkt last det heller när feta farbröder kommer på besök…
Stort tack för alla svar, väldigt tacksam för hjälpen!
Blir det någon skillnad om jag lägger till en "plintrad" eller vad man ska kalla det enligt nedan (mäter man ordagrant mellan plintarna, mellan stolparna eller CC plintar?).
Avstånden har dels med vilken storlek jag vill ha på altanen att göra, dels att jag inte vill ha för många plintar att gräva och dels att jag gärna vill ha jämna mått på stolparna där de också ska användas som staketstolpar.
Hur skulle detta exempel bli med 195 bärlinor överallt och t.ex. 145 skruvreglar som du pratade om kniv?
Blir det sämre om man istället använder 170 som bärlinor och skruvreglar?
Visst måste det även gå att banta ner plintantalet vid terrasspoolen. Vet inte hur jag ska göra där?
Blir det någon skillnad om jag lägger till en "plintrad" eller vad man ska kalla det enligt nedan (mäter man ordagrant mellan plintarna, mellan stolparna eller CC plintar?).
Avstånden har dels med vilken storlek jag vill ha på altanen att göra, dels att jag inte vill ha för många plintar att gräva och dels att jag gärna vill ha jämna mått på stolparna där de också ska användas som staketstolpar.
Hur skulle detta exempel bli med 195 bärlinor överallt och t.ex. 145 skruvreglar som du pratade om kniv?
Blir det sämre om man istället använder 170 som bärlinor och skruvreglar?
Visst måste det även gå att banta ner plintantalet vid terrasspoolen. Vet inte hur jag ska göra där?