Gav mig på att riva ett 25kvm stort trädäck i veckan. Slet mitt hår över hur tungt det var att få upp befintliga skruvar. Testade en mängd olika bits (PH2, smal, bred, grund, PZ2) utan större framgång. Däcket är 15 år gammalt så skruvarna är en bit ner i trät med mycket skit på.
Efter att ha bänt upp två rader med bräckjärn, tigersåg och polygrip så bytte jag taktik; högtryckstvätten åkte fram.
2 h senare hade jag fått upp alla gamla skruvar utan att nämnvärt skada regelverket under (som ska sparas)
Använde det munstycket som ger en roterande "turbo" stråle och gick snabbt över alla punkter där det borde sitta en skruv och vips så var skruvarna synliga, rena och redo att skruvas ut!
Kanske är allmänt känt, men för mig var det en uppenbarelse!
Efter att ha bänt upp två rader med bräckjärn, tigersåg och polygrip så bytte jag taktik; högtryckstvätten åkte fram.
2 h senare hade jag fått upp alla gamla skruvar utan att nämnvärt skada regelverket under (som ska sparas)
Använde det munstycket som ger en roterande "turbo" stråle och gick snabbt över alla punkter där det borde sitta en skruv och vips så var skruvarna synliga, rena och redo att skruvas ut!
Kanske är allmänt känt, men för mig var det en uppenbarelse!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Fiffigt!
Ett tips annars vore att köra med tiger- eller cirkelsåg på båda sidor om skruvraderna. Och låta trallstumparna mellan snitten sitta kvar i regeln.
Ett tips annars vore att köra med tiger- eller cirkelsåg på båda sidor om skruvraderna. Och låta trallstumparna mellan snitten sitta kvar i regeln.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag ville spara reglarna för att kunna lägga ny trall igen. Därav att jag inte ville skada reglarna men samtidigt få bort allt, inklusive den gamla skruven. Funderade på att göra som du beskriver för att sedan såga av skruvarna och trallstumparna från sidan men då hade jag haft kvar en massa skruvstumpar som säkert stört mig vid läggning och skruvning av det nya däcket.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Aha, ja jag var mer destruktiv i min tanke.
Om man vill spara trallen (inte så gammal) och helst så mycket som möjligt av reglarna?C CarlG skrev:Jag ville spara reglarna för att kunna lägga ny trall igen. Därav att jag inte ville skada reglarna men samtidigt få bort allt, inklusive den gamla skruven. Funderade på att göra som du beskriver för att sedan såga av skruvarna och trallstumparna från sidan men då hade jag haft kvar en massa skruvstumpar som säkert stört mig vid läggning och skruvning av det nya däcket.
Är det görbart?
Vi ska dränera runt huset och ska troligen inte spara altan i nuvarande storlek.
Får du bort skruven är brädorna lösa. Tvätta av och lägg i en stapel med stadigt stöd under och mellanlägg så att luften kan cirkulera. Stöden och mellanläggan bör ligga i linje. Om det kommer ligga länge så bygg ett enkelt tak så att virket håller samma fukthalt istället för att de översta är mycket fuktigare.
Om det sedan är tillräckligt bra för en ny altan eller "bara" virke för annat beror på många faktorer men virke för annat är oavsett väldigt smidigt att ha.
Om det sedan är tillräckligt bra för en ny altan eller "bara" virke för annat beror på många faktorer men virke för annat är oavsett väldigt smidigt att ha.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden