Hej alla!

Efter att ha läst alla trådar och tabeller inser jag att jag är liiiite trög...

Så här är det tänkt: ett enkelt trallgolv, ska inte ha något staket eller tak...

7,75 m bred (längs med huse
ska gå ut 3 meter från huset

Tänkte pallra upp på betongplattor av 25x25cm
men hur ofta borde plattorna komma?
Vilka dimensioner på bärlinor etc rekommenderas?
Jag lyckas verkligen inte läsa Torstenssons tabell!

//Henrik

Här är en till som skulle vilja veta... har heller inte förstått tabellen....

Inledningsvis kan vi betrakta dina 25x25 cm betongplattor som plintar - fast med större belastningsyta.

Gå in i den undre tabellen och "bestäm" en dimension på dina golvbjälkar, ex. 45x145 (väljer denna dim. för att den är vanligt använd). Då ser du att spännvidden för denna dim. är 2,3 meter. Det betyder att du kan placera dina bärlinor med detta avstånd - Golvbjälkens spännvidd.

Ta detta mått och gå in i den övre tabellen. Här kan du sedan välja att antingen "bestämma dig" för en dimension på bärlinan/bärbjälken (vänstra kolumnen) eller välja spännvidd för golvbjälkarna (övre raden med fet text). I mitt exempel väljer jag att använda/"bestämma" dim. 45x195 på bärbjälkarna (för att detta är en vanlig dim. på bärbjälkar i altansammanhang)

I raden för 45x195 går du sedan till höger tills du, i den övre raden med fet text finner den siffra du fick med dig från den undre tabellen - 2,3 meter. Det närmaste vi kommer här är 2,4 meter. I rutan som ligger i "krysset" mellan "45x195-raden" och "2,4-kolumnen" finner du värdet 2,05. Detta är den spännvidd du kan ha på dina bärbjälkar i dim. 45x195, dvs plintavståndet.

Du kan angripa din dimensionering från olika håll. Det är bara att "bestämma" ett värde och sedan gå vidare i tabellerna - saxa sig fram om man så vill. Om du exempelvis har rivit en gammal altan och tänker använda de gamla plintarna, kan du använda tabellerna för att fastställa de nya eller bekräfta de tidigare dimensionerna. Det finns liksom inga rätt eller fel så länge man inte underdimensionerar . . .

Notera att tabellerna baseras på 22 mm tjock trall som placeras på golvreglar med c/c 60 cm (se texten längst ned i Excel-arket).

Detta tror jag är den mest pedagogiska förklaring jag kan prestera just nu :p. Om ni ändå har några funderingar så är det bara att återkomma.

Peter

Finns det ingen lista på hur man dimensionerar med trall på 28x120 ?

Planerar att bygga en altan på 6x4 meter där 6m är husbredden.

Kan jag ha ett överhäng på 1m med bärlinorna ?
Nåt åt detta hållet.

--------------------------------------------------------------- Inre bärlina
| |
| | 2meter till första bärlinan
| 1m 2m 2m 1m |
|------------x------------------x----------------x----------- | Bärlina på plintar
| |
| |
|------------x------------------x----------------x----------- |Bärlina på plintar
|------------------------------------------------------------- |

Tack för förklaring Peter!

Vad man kan läsa mellan raderna så skall man inte snåla med plintar... (finns motordrivna jordborrar att hyra)
250*250 låter lite onödigt stort & dyrt i mina öron, kanske testa 210*140*40mm trädgårdsten? Billiga som bara den...
2,94:- /st på Byggmax =)

Kan du ju pallra upp mellan plintarna... Förutsätter iof att du har ett bra underarbete att lägga stenen på!

mijaon skrev:
Finns det ingen lista på hur man dimensionerar med trall på 28x120 ?

Planerar att bygga en altan på 6x4 meter där 6m är husbredden.

Kan jag ha ett överhäng på 1m med bärlinorna ?
Nåt åt detta hållet.|
Trallen påverkar inte bärigheten/spännvidden nämnvärt vad jag förstått. 28mm trall gör att altan känns stabilare att gå på, knappt nån svikt alls. Avstånd mellan plintar beror på bärlina och golvregel. Det är de måtten du får genom att läsa av tabellen http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf som det hänvisas till.

Ett överhäng på bärlinan är OK, men knappast på en meter. Du får nöja dig med 50-60 cm.

Kjell G

Ledsen för sent tackande, tack för infon :) Skall börja i helgen med projektet.

/Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.