Byggde altan på 8x2,70m. Köpte allt på Byggmax;

11 plintar à 80kr/st = 880
bärlina 45x145 24m = 672
golvregel 45x120 41,6m = 1000
trall 28x120 ca 200m = 2800
rostfri (torx) skruv 4pkt = 400
summa 5742kr, delat på 8x2,7 ger 267kr/kvm

Inget räcke som ni förstår, inte än iaf. Knappt inget virke att kassera, skruven/bitsen fantastiskt jämfört med PH2 inget att skrota där heller. Plintarna 50cm med balksko var lite högre än bärlinan, salade under med spillvirke. De bitarna sågades exakt efter avvägning med långpass, var inte supernoga med plinten utan justerade efteråt. Golvreglarna togs från 5,20 långa bitar som klövs på mitten. Skarvade trallen lite här o var, även några 60cm. Släppte ut golvbrädan ca 5cm åt båda håll (innervägg o ytterkant) därav bredden 2,7m. Fäste kant runt om, dels i sista trallen, dels med spillvirke. Tidsåtgång ca 5 hela arbetsdagar (ensamvarg) med grävning i singel (undvikes om möjligt)

Plint-tips; eftersom jag fick lyfta plinten upp o ner några gånger vid grävningen så fäste jag en bit regel, ca 70cm, i stolpskon. Det gav bra mycket bättre grepp o balans när man kunde ta dubbelgrepp.

Första plintbygget gav mersmak, kommer nog att köra nästa altan efter samma koncept, även om första tanken var grusbädd utan plintar enligt Klingers http://familjenklinger.blogspot.com/2008/04/solbild-p-trdcket.html

Funderar på beslutet några dagar till, men till förstamaj bör det vara klart (tidsoptimistiskt sett)

Kjell G

Det var inte riktigt hela sanningen, glömde ta med markduken i beräkningen. Det betyder ytterligare 16kr/kvm, dessutom behövde jag inget extra singel utöver det som fanns, därför blev kvm-priset lågt.

Kjell G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.