Ska gjuta plintarna till altanen ikväll enligt modellen på http://www.petersprojekt.se, alltså regelverket på plats.
Hur länge, mellan tummen och pekfingret, behöver jag vänta innan jag kan belasta plintarna och fortsätta med bygget?

Bor i södra delen av landet och det ska ju bli hyggligt varmt under veckan (8-20 grader).

/Stefan

hej.
gör du det på kvällen hade jag väntat en dag extra. kör på dan därpå nu!
mvh
snickar estwing

estwing skrev:
hej.
gör du det på kvällen hade jag väntat en dag extra. kör på dan därpå nu!
mvh
snickar estwing
Så du menar att det räcker med lite mer än ett dygn?
Skönt, då slipper bygget stå still så länge...

/stefan

stefan_rk,

eftersom jag gärna kör med både hängslen och bälte, så ringde jag betongtillverkaren i samband med mitt altanbygge för att höra vad dom ansåg om väntetid innan belastning.

Vad tror du att dom sa´? Jo, vänta några dagar, gärna en vecka, så vet du att betongen bränt klart. Jag höll på att smälla av! Dom nämnde också att man, om man avser belasta plintarna innan helt färdigbränd betong, bör undvika att belasta i sidled för att inte betongen skall ta stryk i sitt fäste mot stolpskorna.

Om du vill snabba på med ditt bygge, är det lämpligt att låta materialet som du pallat upp regelverket med, sitta kvar.

Jag anar att väldigt få altanbyggare väntar så länge som betongtillverkaren angav - själv väntade jag fem dagar :D
Svärfar är gammal "betongare" och han föreslog väntetid i linje med Snickar estwings svar.

Ville bara nämna detta eftersom du ju till min glädje refererade till mitt altanbygge ;)

Lycka till med bygget! / Peter

peegee4 skrev:
stefan_rk,

eftersom jag gärna kör med både hängslen och bälte, så ringde jag betongtillverkaren i samband med mitt altanbygge för att höra vad dom ansåg om väntetid innan belastning.

Vad tror du att dom sa´? Jo, vänta några dagar, gärna en vecka, så vet du att betongen bränt klart. Jag höll på att smälla av! Dom nämnde också att man, om man avser belasta plintarna innan helt färdigbränd betong, bör undvika att belasta i sidled för att inte betongen skall ta stryk i sitt fäste mot stolpskorna.

Om du vill snabba på med ditt bygge, är det lämpligt att låta materialet som du pallat upp regelverket med, sitta kvar.

Jag anar att väldigt få altanbyggare väntar så länge som betongtillverkaren angav - själv väntade jag fem dagar :D
Svärfar är gammal "betongare" och han föreslog väntetid i linje med Snickar estwings svar.

Ville bara nämna detta eftersom du ju till min glädje refererade till mitt altanbygge ;)

Lycka till med bygget! / Peter
Gjöt plintarna måndag kväll/natt och jag tänker låta dem brinna tills på fredag, då ska golvreglarna upp!
Måste ju hinna gräva bort all matjord under altanen (ca 50 m2) först. Då jag bara har en spade till hands så tar det sin lilla tid :p
Sen på med duken och makadamet med....

Altanprojektet på din sida är väldigt bra, informativ och användbar. Det har du nog hört förut. Hade varit intressant att veta hur många altaner som byggs med inspiration från din sida :D

/stefan

hej.
hur högt från backen har du altan?
mvh
snickar estwing

estwing skrev:
hej.
hur högt från backen har du altan?
mvh
snickar estwing
Plintarna är ca 60-70 cm och avstånd plint-bärlina är som mest 40 cm, som minst 5 cm.
Total höjd altangolv till backe är på högsta stället är ca 80 cm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.