Ny här på forumet och ramlade hit för att jag skall bygga ett altandäck.

Mina förutsättningar:
Huset står där det står och är byggt 1977. Skall riva bort x antal trallplattor á 80x80 cm på en yta av ca 3.30x10 m. Räknar kallt med att ytan är plan (skall kolla detta såklart) och ordentligt packad efter alla år, och då jag har begränsad höjd (ca 20-25 cm) att spela på mellan plana ytan och tegelfasad så tror jag "Klinger-konstruktionen" i länken ovan passar perfekt! Jag har ju desutom fått tag på 100 släta betongplattor från en polare som bytt ut dem och de är redan hemforslade. Skall använda 60 st till annan grej, men har ca 40 st att använda som stödpunkter under ett flytande altangolv.

Kommer planka den i princip rakt av men ändra storlek/dimensioner en aning. Måste låta däcket gå ut lite längre än jag har idag så att inte frugans ska tycka att det är "trångt" runt vår nya utemöbelgrupp och jag går kanske ner till 170-höjd på reglarna (får då total höjd på 170+40+28 vilket ger ca 3 cm glapp mellan däck och altandörren).

- Vad kan jag ha för avstånd mellan raderna av betongplattor (plintavstånd...) med 45x170 reglar + 28x120 trall? Har jag läst spännviddstabellen rätt om jag säger att jag kan ha upp till 2,7 m mellan stödpunkterna längs en regel om jag kör på 45x170 profil?

- Borde man stadga upp konstruktionen i ändarna? Eller kan man/behöver man göra något för att undvika att hela konstruktionen viker sig som ett korthus i framtiden?

- Markarbetet... Jag har ju idag inga problem med ogräs som kommer upp ur mina nuvarande trallplattor. Bör jag ändå komplettera med en duk eller något ovanpå nuvarande sand-lager och lägga mina betongplattor ovanpå (det syns ju ändå inte eftersom det kommer vara täckt runtomkring)? För att vara på den säkra sidan? Eller får man inga sådana problem under ett flytande trädäck a'la den föreslagna konstruktionen?

Stort TACK till alla som tar sig tid att skriva här på forumet, det har gett mig massor av bra information och inspiration och troligen en möjlighet att lyckas med detta projekt trots att man är en glad amatör! :rolleyes:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.