Här kommer de första byggbilderna på altanbygget...
har en grund med plintar förstärkt med lecablock, 8st bärlinor 195*45, reglar 120*45 skarvade över bärlina til 11m längd, trallvirke 28*120 och ett uterum i limträ på en del av däcket. Totalt blir däcket ca 80kvm.
Just nu lagt bärlinor, reglar, ca 25kvm trall och byggt stommen på uterummet och slängt på taket....alltså väldigt mkt kvar
vad tror ni?
har en grund med plintar förstärkt med lecablock, 8st bärlinor 195*45, reglar 120*45 skarvade över bärlina til 11m längd, trallvirke 28*120 och ett uterum i limträ på en del av däcket. Totalt blir däcket ca 80kvm.
Just nu lagt bärlinor, reglar, ca 25kvm trall och byggt stommen på uterummet och slängt på taket....alltså väldigt mkt kvar
vad tror ni?
Hur mycket har du sågat ut ur stolpremmen resp. takreglarna när du fällt in dem i varandra ? (Det är ju klart snyggare än att lägga takreglarna uppepå som jag hade tänkt...) Är det 45x170 som du använt ? Vanligt virke eller limträ ?
Har du också på liknande sätt fällt in takreglarna i väggremmen ?
Vad har du för dimension på stolparna och med vilket avstånd från varandra står de ?
Har du också på liknande sätt fällt in takreglarna i väggremmen ?
Vad har du för dimension på stolparna och med vilket avstånd från varandra står de ?
Redigerat:
Jag har samma fråga, har tre varianter men ännu ej bestämt mig.
1) Lägga on top
2) Balksko
3) Såga ur
Vad är vettigast/vanligast?
1 känns ju bäst med tanke på hållfasthet, 2 funkar men blir fult med balksko,3 måste väl göra avkall på dimensionens hållfashet då man jackar ur precis där kraften kommer att avlasts?
Tacksam för synpunkter då jag i princip står i läget att börja med detta om en vecka.
1) Lägga on top
2) Balksko
3) Såga ur
1 känns ju bäst med tanke på hållfasthet, 2 funkar men blir fult med balksko,3 måste väl göra avkall på dimensionens hållfashet då man jackar ur precis där kraften kommer att avlasts?
Tacksam för synpunkter då jag i princip står i läget att börja med detta om en vecka.
Produkter som diskuteras: "Balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Ur rent hållfasthetssynpunkt är ju alt. 1 klart bäst. Alt. 3 gör att hållbarheten minskar en aningen då du måste jacka ur i virket.NiBaBaD skrev:Jag har samma fråga, har tre varianter men ännu ej bestämt mig.
1) Lägga on top
2) Balksko
3) Såga ur
Jag HAR börjat nu men ännu inte bestämt mig...NiBaBaD skrev:
Bygger i vanligt trä, 45x170mm. Har tänkt höja upp balken i framkant med en 45x45 och därmed "bara" behöva jacka ur 40mm ur den balken (men fortfarande 85mm i takbalkarna...). Det är ju alternativ 3.
Alternativet för mig är 2:an. 1:an går helt bort då det blir för fult hos mig...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden