Hej,

Jag håller för fullt med att bygga klart vår altan på baksidan. Jag använder bara trycktrall till bygget i olika dimensioner. Jag och min sambo gillar inte den grönaktiga färgen på trallen. Jag undrar om man kan olja (glasyr) med en lagom brun kulör för att få en fin finish även om det är nylagda.

Det ryktas att man ska vänta med att olja in i ca ett år. Är det verkligen så?

Finns det något sätt att ge färg åt nylagda trallen, om det nu stämmer med ovanstående påståenden?

Är tacksam för svar

MVH

Magnus & Carina

Vänta du en vecka så är trallen brun..

ja man ska vänta ett år!

Vad fick dig att tro att trallen blir brun efter en vecka? Det gör det absolut inte!

Okej, kan du motivera varför man ska vänta i ett år innan man kan olja in?

/Magnus

Virket är dyngsurt av impregneringsvätska....oljar man blött virke så lär virket inte suga in någon olja...Därför väntar man ett år och minst en torr vecka innan man oljar in trallen.

magnlar skrev:
Vad fick dig att tro att trallen blir brun efter en vecka? Det gör det absolut inte!

Okej, kan du motivera varför man ska vänta i ett år innan man kan olja in?

/Magnus
Min trall har blivit brun iallafall.
Men vad vet jag,din trall är kanske målad grön?:D

Min trall blev efter ca två veckor ljusgul.

Allt beror på hur färskt impregnerad trallen är. Kommer det direkt från sågverket så behövs det inte oljas på ett bra tag. Har legat ute i ett år på byggmarknaden så behövs det oljas ganska omgående. Billig trall är ju oftast inte särskilt färsk och skiftar därför färg snabbt.

Tackar för informationen om den billiga trallen. Men den var genomsur med inpregnering när vi skruvade. Överväger ändå att olja innan vintern.

Så länge du noga torkar bort överskottet ska det inte vara någon fara med att olja den innan första vintern. Alltid tränger det väl in något! Personligen kommer jag att vänta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.