Ska snart börja bygga på en altan och har köpt material till stommen.
Kommer göra dubbelfris på sidorna för då kommer jag kunna köpa 540cm trall och slippa skarva och spill.
Stommen kommer bestå av 145*45 reglar som kommer stå på plattor med CC60.
Kommer bygga en ram runt med 145x45 och ha lite kortlingar för stadga upp lite.
Har gått ifrån 4 plattrader på den delen som är djupast till 5 men funderar nu om jag ska ta bort en kanske t.o.m 2 rader där. Framför burspråket har jag tänkt 4a rader men funderar på att ta bort en rad.
Vad tror ni? Jag bifogar min fina ritning gjort i paint ;) Har ej ritat in kortlingar, extra reglar för fris och ramen på den dock.
Enkel ritning i Paint av en altanstomme med måttangivelser, avsedd för planering av byggmaterial och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för underlag som plattorna ska läggas på?
Om det är mackadam/grus så kan du lätt lägga ut plattor och en bärlina och känna dig fram vad som duger.
Jag tror att du kan ta bort en eller två rader utan problem.
 
Det är bortgrävt till hård lera och sen är det 5-10cm mackadam. Tänker att 4 rader och 3 rader borde räcka.
Men det är svårt att utläsa något då alla beräkningar verkar gälla när man har bärlina + reglar. I många fall när man bygger på plattor på mark kör man ju bara reglar på plattorna.
 
Ett tips är att skruva fast reglarna på plattorna, så när allt har rört sig färdigt så slipper man svaj om någon platta sjunker lite mer än andra
 
H
Hellre för många än för få. Men jag tror 4 rader och 3 rader räcker.

Jag har 100cm mellan mina rader för 120mm reglar och det är stadigt som berget. Kortlingar på det så blir det ännu stabilare. Sen la jag några extra plattor där man går mycket (ex. utanför dörren).
 
P Plutus skrev:
Ett tips är att skruva fast reglarna på plattorna, så när allt har rört sig färdigt så slipper man svaj om någon platta sjunker lite mer än andra
Vad skruvar man lämpligast fast med för skruv?
 
H
D DrDim skrev:
Vad skruvar man lämpligast fast med för skruv?
Intressant, är detta vanligt? Har aldrig hört om detta förut.
 
Vinkeljärn, ankarskruv i regeln och plugg och skruv i plattan. Jag har gjort några altaner på plattor under åren och vissa plattor har då sjunkit mer än andra så det har börjat svaja när man går där. då har jag försökt skjuta in takpappsremsor efteråt, Dåligt underarbete javisst, men vem orkar gräva ur en halvmeter jord för en liten fikaplats ;-)
 
H
P Plutus skrev:
Vinkeljärn, ankarskruv i regeln och plugg och skruv i plattan. Jag har gjort några altaner på plattor under åren och vissa plattor har då sjunkit mer än andra så det har börjat svaja när man går där. då har jag försökt skjuta in takpappsremsor efteråt, Dåligt underarbete javisst, men vem orkar gräva ur en halvmeter jord för en liten fikaplats ;-)
Så det du egentligen säger är att gör man ett bra underarbete så är skruvar i plattorna onödiga. ;)
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Förstår inte helt det där med att skruva fast plattorna... får man inte bara en hängande platta då om det rör sig under...? (Har jag otur när jag tänker?!)
 
H
G Gallianoman skrev:
Förstår inte helt det där med att skruva fast plattorna... får man inte bara en hängande platta då om det rör sig under...? (Har jag otur när jag tänker?!)
Jag tänker likadant så då har vi båda otur.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.