4 850 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Muuta liimapuusta HEA:ksi
Olen saanut laskettua, että tarvitsen 115x495mm liimapuupalkin rakentamiseen, jonka aion tehdä, mutta se on liian massiivinen, joten minun on käytettävä teräspalkkia sen sijaan, mutta minkä kokoinen sen pitäisi olla???
/Andreas
/Andreas
Hieman lisätietoja tulee täällä. Palkkia käytetään 1 ja 1/2 kerroksisessa talossa alakerrassa, jossa aion poistaa osan seinästä, joka tukee välipohjaa toiseen kerrokseen. Talo on sisäpuolelta 8400 mm leveä ja välipohjan jänneväli on 3600 ja 4700 mm. En itse asiassa tiedä liimapuupalkin laatua, koska soitin vain rakennustarvikemyymälään, joka laski sen puolestani. Hän sanoi myös, että liimapuupalkki roikkuu 14 mm, vaikka se onkin niin paksu. Minua häiritsee palkin korkeus - 495 mm, kun kattokorkeus on 240, ei se sovi hyvin. Olisi mukavaa, jos palkki ei olisi korkeampi kuin 280 - 300 mm. Pahimmassa tapauksessa minun on rakennettava tukipilari puoliväliin, siis 3 m kokonaispituudesta 6 m. Tämä mieluummin kuin ottaa liikaa kattokorkeudesta. Sitten on tietysti myös kustannuskysymys, olisi hyvä jos se ei maksaisi liikaa. Mietin, voisiko sen sijaan käyttää kahta liimapuupalkkia vierekkäin ja säästää hieman korkeudessa?
/Andreas
/Andreas
Ehkäpä "min bygghandlare" ei ole kovin hyvä rakennesuunnittelija?
Mutta Byggaren, linjakuorma on noin 9 kN/m, hieman yli 70 kg. Luulen, että pilkkusi saattoi hypätä vähän.
Mutta Byggaren, linjakuorma on noin 9 kN/m, hieman yli 70 kg. Luulen, että pilkkusi saattoi hypätä vähän.
Jäsen
· stockholm
· 483 viestiä
jäykkä palkki siitä tulee... vähennä jänneväliä on minun vinkkini :-/
Tibnorin kotisivulla www.tibnor.se on hintaluetteloita palkeista ja muista terästuotteista.
En ole ollut pitkään aikaan internetissä enkä siksi ole voinut vastata. Olen puhunut paikallisen teräskauppiaani kanssa, joka sanoi, että HEA-palkki, joka on 7 m pitkä ja 200 mm korkea, kestää noin 2.5 tonnin kuorman. Hän uskoi, että se olisi liian heikko, joten hän suositteli HEB-palkkia, jolla on samat mitat ja joka kestää 6.5 tonnia. Saisin sen hintaan 4500kr plus alv, jonka voin vähentää, sekä 400kr kuljetuksesta 4 km yksisuuntaiselle matkalle. Ajattelen tarttua tähän, minun on vain jätettävä suunnitelma kuntaan, jotta he voivat tarkistaa laskelmat. Ongelma on palkin asettaminen paikalleen, se painoi ilmeisesti vähän alle 500 kiloa. Kuinka vahvoja tukea on tehtävä sellaiselle kappaleelle?
Ja kyllä, tukevampi palkki siitä tulee
/Andreas
Ja kyllä, tukevampi palkki siitä tulee
/Andreas
Klikkaa tästä vastataksesi