Olen kaatanut tammen tontiltani, haluaisin tehdä siitä pöytälevyn.

Onko foorumilla ketään, jolla on kokemusta samanlaisesta projektista?

Miten löytää joku, joka voi sahata puun?

Liimaaminen ei ole kovin monimutkaista, mutta esityöt eivät onnistu ilman oikeaa tietoa/koneita.

Hei!

Rakentaminen omasta puutavarasta on yksi hauskimmista asioista, mitä voi tehdä, mutta kaukana helpoimmasta...

1. Tukin sahaaminen
Sahaan itse jonsered-sahallani. Ennen kuin minulla oli se, sahasin suurimman osan kaverini tilalla maaseudulla. Monet maanviljelijät/metsänomistajat omistavat omia pieniä sahoja, ehdottomasti helpointa on, jos löydät jonkun sellaisen tuttavapiiristäsi. Isommille sahoille voi olla hieman hankalaa päästä, joten on parasta, jos löydät jonkun pienen yksityisen.

2. Kuivaus
Yksi tärkeimmistä asioista ennen kuin alat työstää sahattua puutavaraa, on että se kuivuu kunnolla, muuten se on vain ajan haaskausta. Puutavaran kuivattaminen on ihan oma tiede ja kaikilla on omat menetelmänsä. Minulla on suuri etu, että omistan ladon, jossa on heinävintti, jossa puutavara voi kuivua suhteellisen nopeasti. Mutta se toimii tietysti useimmissa tiloissa, myös ulkona. Mutta tärkeintä on, että se kuivuu kunnolla, mieluiten 6-8% kosteuteen.

3. Työstäminen
Kun puutavara on kuivunut, on aika sahata/höylätä se oikeisiin mittoihin. On makuasia, jos teet pöytälevyn, haluatko monia pieniä sauvapaloja vai vain muutamia leveämpiä. Jos puutavaran kuvio on kaunis, on erittäin kaunista käyttää leveämpiä palasia, jotta kaunista puuta voi nähdä.
Tähän tarvitset pöytäsahan ja oikotasohöylän. Höylä on luultavasti tärkein, jotta voit höylätä puutavaran oikeisiin mittoihin ja saada hyvän pinnan.

4. Liimaus
Liimaaminen suurempiin kappaleisiin, kuten pöytälevyihin, ei kuitenkaan ole niin helppoa kuin miltä se kuulostaa. On erittäin helppoa, että levy menee vinoon, jos ei ole liimapenkkiä tai vastaavaa. On myös erittäin tärkeää, että olet höylännyt kaikki sivut täysin suoriksi, jotta pöydässä ei olisi rakoja. Tämä on erityisen tärkeää, kun sinulla on leveämpiä palasia, jotka eivät muotoudu toistensa mukaan yhtä helposti. Mutta jos sinulla vain on monia liimapuristimia ja suuri tasainen pinta, tämän ei pitäisi olla mikään ongelma.

Toivottavasti en pelästyttänyt sinua tästä projektista, kuten sanottu, on erittäin hauskaa käyttää omaa materiaalia projekteissasi.

/elof - puuseppä

Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta, minulla ei ole tuttuja joilla on sahalaitos, joten kysymys menee foorumille.

Onko joku Tukholman seudulla, joka tuntee sahalaitoksen, joka voi sahata tammen?

Allekirjoitus: Kiitollinen vastauksesta.

:D

Se saattaa olla hauskaa, mutta mikä ajanhukkaa tehdä juuri pöytälevy, kun rakentamisliikkeissä on runsaasti edullisia tammilevyjä.

Muista, että kuivumisessa voi kestää melko kauan.

Kun liimaat, varmista, että puu käännetään vuorotellen, jotta se pysyy tasaisesti pinnalla. Tämä on ainoa neuvo, jonka voin antaa, jota elof ei ole vielä maininnut.
/CC

Voisitko ehkä vuokrata logosol-tukikiristimen sahataksesi tukin paikan päällä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.