Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Nybyggarn: En voi kuvitella, että tarvittaisiin armering.
nino: Hei Kaadoin muutamia mäntyjä sinne, missä kesämökki tulee olemaan. Minulla on suora hieno mänty, jonka katkaisin noin 9 metristä ja ajattelin käyttää sitä mökin kattopuutuksena myöhemmin. Miten saan sen kuivumaan? Pitäisikö minun kuoria se nyt, kun se on tuore? Ystäväni sanoi myös, että minun pitäisi sahata pituussuuntainen ura koko matkalle, jotta tulisi halkeama. Kuinka
Gabbe1: En tiedä, miksi näitä räfflor valmistetaan, mutta kuten minä sen näen, on siinä vain etuja riippumatta siitä, onko pinta maalattava vai pappas. Kiitos vastauksista!
andersmc: Minulla on tietty (melko rajallinen) kokemus, kun olen asentanut liukuoven. Mutta se ei ole niin ihmeellistä. Se on enemmän mekaanista työtä kuin tavallinen ovi ja rakentamista täytyy suunnitella hieman tarkemmin. Nyt minulla oli vain kipsilevyt, mutta se ei tuntunut erityisen ontolta, jos ei juuri sattunut koputtelemaan siihen kohtaan, josta puuttui regel. Jos käyttää OSB+kipsiä,
apotekarnes: Onko sinulla piirustus talosta, jossa näkyy kattotuolien suunta sekä sisäseinän sijainti? Jos sisäseinä kulkee poikittain kattotuoleihin, se voi olla kantava, mutta ei välttämättä ole. Se riippuu kattotuolien jännevälistä ja niiden mitoituksesta. Mitä paremmin voit kuvailla talosi, sitä enemmän apua voit saada täällä foorumilla.
Farzan: Joo, tukijalat menevät pystysuoraan ullakkopalkkien ja kattotuolin yläkehikon (viisto osa) välillä. Ne ovat osa kattotuolia ja siten kantavia. Ne voivat näyttää hieman erilaisilta - meillä jokainen tukijalka koostuu kahdesta hyvin paksusta laudasta, jotka on naulattu palkin ja yläkehikon kummallekin puolelle, mutta talomme on luultavasti hieman nuorempi kuin teidän. Seinä, joka erottaa
BlombergM: Kiitos paljon, Hmm, kuullostaa siltä, että 2,40 jänneväli kantavan palkin 1 ja 2 välillä sekä 2,20 näiden pilareiden välillä on vähän liikaa 45x145:lle? Ja tämä vaikka minulla on tiheämmin kantava palkkilla 3 ja sen pilareiden välillä vai mitä? /Magnus
Mikael_L: Leikkaa viiste mattoveitsellä. Katso sivua 11 tästä: http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fservice%2Fmontage%2F6_2_Spackling_av_gipsskivor_2001.pdf
tank77: Helpompi käsitellä 20 litran ämpäreitä, ehdit kuitenkin!
MaZtoR: Kuva tekisi helpommaksi antaa hyvän vastauksen. Mutta spontaanisti sanon, pois boaserauksen ja ruuvaa uuden kipsilevyn tilalle.
mandg: Voin mainita, että olen nyt poistanut seinän ja talon, ja yläkerta pysyy paikoillaan... Savitiiliseinä ei ollut ongelma, kesti noin 10 minuuttia moukarilla...kivet olivat erittäin pehmeitä...
akhagen: Lähestymme projektin aloitusta vauhdilla. Olen puhunut sahani kanssa ja he aikovat etsiä tehtaalla lakattua kovaakenilevyä. Ja sitten oli tämä liima-asia. Suosituksia? Ystävällisin terveisin / Dan Å
FiaG: Onko joku, joka voi vinkata, mistä löytää jälleenmyyjiä porrasjulkisivuille, irtonaisille "askelmille", jotka asetetaan olemassa olevan sisäportaan päälle. Etsin pähkinäpuuta, mutta löydän melkein vain tammi- ja pyökkipuuta.
MaZtoR: Olen juuri repinyt alas kellarin sisäkaton, joka oli asfaltilevyä, ja näen nyt oletettavasti kellarin alkuperäisen sisäkaton. Se koostuu lyhyistä laudoista, jotka lepäävät koolauksilla, jotka sijaitsevat lattian palkkien sivuilla. Ne eivät siis ole kiinni vaan ovat vapaasti. Näiden lautojen yläpuolella on jonkinlaista paperia ja sitten on noin 2-4 cm paksuinen kerros hiekkaa ja
paln: Mutta huomaan, että minun on oltava tarkempi.... Totta kai Höganäsilla on vähän värillisiä kaakeleita ja klinkkereitä, mutta etsin klinkkereitä, joilla on hieman suurempi variaatio, mieluiten selkeissä mutta hieman hillityissä väreissä (tyyppiä maanläheiset värit), ja jos ne olisivat myös "rustiikkeja" muotoilultaan, niin olisin vielä iloisempi :) Haluan siis keltaisia,
erber: aaaa....aivan...., sitä en ajatellut. täytyy olla ainoa bruk som ei ole kotona juuri nyt..... joo, sen täytyy toimia...kiitos....en ajatellut sitä. :D Erber
imported_Byggaren: [citat] Jepp! _______________ Rakentaja
imported_Byggaren: Niiden todennäköisyys on suuri, ettei niillä ole ollut muuta tehtävää kuin täytteen pohjana. Vanhassa talossa palkkien välinen stabilointi koostuu ristikkäisistä kiiloista, jotka ovat asetettu palkin yläreunasta viereisen palkin alareunaan ja toinen kiila toiseen suuntaan niin, että ne muodostavat ristin. (Tästä nimi krysskolvning.) Koska sinulla on aikomus käyttää kipsiä tai
GunSjo: Hei! Olen tehnyt salaojituksen isodränillä. Isodrän-levyn yläpuolelle ja talon ympäri asetetaan muovilista, joka kiinnitetään talon sokkeliin. Tämä estää veden tunkeutumisen sokkelin ja muovilistan väliin. Senhän pitäisi kestää viisikymmentä vuotta ja olla maan alla. Ongelmani on, että en tiedä, mitä tiivistysmateriaalia minun tulisi käyttää sokkelin ja muovilistan
Phiplex: Olen nyt löytänyt vähän lisätietoa ja toistan avunhuutoni kaiteen taipuman laskemiseksi parvekkeen kaiteelle. Eli aion tehdä L-muotoisen täyslasikaiteen, jonka pituus on 5,3 m + 4,8 m. Lasi 16 mm (2x8 laminoitua + karkaistua) korkeus 1,1 m. Lasilevyjen enimmäispituus on 2,65 m, eli 5,3 m matkalle tulee 2 yhteenliimattua lasilevyä vierekkäin. Lasin tulee seistä lattialla pienessä
Nanorch: [citat] Maan alla laattojen on soraa ja kiviä, joten se tuntuu hyvältä edellytykseltä. 45x170 kannattimet tulevat suurimmaksi osaksi julkisivun alle, vaihtoehtona olisi laskea ne vielä alemmas ja ruuvata betonilaattaan, mutta en tunne olevani täysin mukava seistä ja paukuttaa vasaraporalla siellä, reunuselementti saattaa haljeta tai voin vahingoittaa vesikiertoista lattialämmitystä.
Booser: Ajattelen laajentaa. Kyseessä on yksikerroksinen älvsbyhus, kooltaan 120 neliömetriä, ajatus on laajentaa olohuonetta kulmassa. Olohuoneen leveys on 5 metriä ja suunnittelin laajentaa 4,2 metriä. Tässä minun pohdintani. 1. Millainen perustus pitäisi olla? Talo on tänään torppaperustuksella, voinko myös rakentaa laajennuksen tällaiselle? Puu ostan halvalla, koska työskentelen
gruset: Hei, Olen putsannut takan takana olevaa seinää kesämökissä Byggmaxilta saadulla rappauslaastilla. Rappaus on vahvistettu "kanaverkolla" ja levitetty noin 2 cm paksuudella kipsilevylle. Takan etäisyys seinästä on oikea ohjeen mukaan. Nyt olen huomannut pieniä halkeamaverkkoja rappauksessa, enkä ole kovin tyytyväinen siihen. Kysymys: Miksi, ja mitä voin tehdä? Pitäisikö käyttää
Hobbit: Ehkä joku puuseppä tai huonekaluseppä täällä foorumilla huolehtii puistasi? Laita ne myyntiin Blocketiin - Ehkä kannattaa kokeilla onneaan!! Tammi on erittäin haluttua mantereella. Miksi muuten viinitynnyrit rakennetaan tammesta. Googlaa "limousin-tammi" niin näet. Jos puusi olisivat jo kaadettu ja sahattu, tekisin enemmän kuin mielelläni tarjouksen muutamasta juoksumetristä lankkuja
henrico: Onko kukaan tietoinen, onko olemassa materiaalia, joka on samankaltainen kuin platonmatta mutta tasaisella pinnalla? Sen pitäisi siis olla rullassa (mielellään noin 2m leveä), olla suhteellisen jämäkkää ja mieluiten muovia tai jotain muuta ikääntymistä kestävää materiaalia. Mikä voisi sopia näihin vaatimuksiin ja mistä sitä voisi ostaa kohtuullisella hinnalla?
bebben: Joo, mutta se toimii, koska kattorasia on varmasti kiinnitetty palkkiin.