Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
MaZtoR: Eikö sinulla ole yli 2.6m kattokorkeutta nyt, niin EN TODELLAKAAN laskisi kattoa.
cane: Hei, onko kenelläkään ohjelmaa/listoja, jotka voisivat tarkistaa pienimmät puutavaramitat, jotta ei tulisi murtumaa 500 kg jaetulle kuormalle 1,8 m jännevälillä? Kyseessä on varastosäiliö, jonka haluan nostaa hieman kellarissa, mutta tilaa on vähän ja haluaisin säästää puutavaramittoja. Kiitos!
Fope: Hei! Olen aikeissa rakentaa Smålandsvillan Västervik, mietin onko kellään yläkerran rakennuspiirustuksia? Jotta näkee tarkasti, miten toimia ilmarakojen, koolausten, eristyksen ym. kanssa... // Terveisin Fope
sanna62larsson: Onko kellään kokemuksia hormin rakentamisesta talon ulkoseinään? Tällä hetkellä meillä on hiilisuodatinliesituuletin, eikä se toimi hyvin. Koska liesi ei sijaitse savupiipun seinän vieressä, emme voi liittää sitä olemassa olevaan kanavaan. Otamme mielellämme vastaan vinkkejä siitä, miten kannattaisi edetä tai onko mahdollista rakentaa hormi talon ulkopuolelle.
pejo82: Ok, sitten luulen kiinnittäväni ne ensin träskruvella. Kun kaikki on paikallaan, on aika helppoa vaihtaa fransoserna, ja tuntuu siltä, että se ei tule kestämään.
Plura: Yhdessä nurkassa emme tule saamaan kellaria ja se on kellarin sisäkulma, johon rakentajamme mukaan tulemme laittamaan maton. Hänen perustelunsa oli, että se on paksumpi ja kestää enemmän fyysistä kulutusta, koska aiomme pakata maamassoja kunnolla siellä (jotta talon kulma ei vajoaisi). Joten vain osa kellariseinästä saa maton, muut seinät saavat perinteisemmän ratkaisun. /Pär
Enk Projektet: Ei ongelmaa, ota yhteyttä paikalliseen seppään. Mutta älä valitse liian heikkoa dim.
mickeolsson: Hei Olen tehnyt laajan remontin, jossa yhdessä entisen appiukkoni kanssa rakensimme taloon yhden kerroksen lisää. Kun teimme sen, (tietysti) muuratut sisäseinät jäivät liian mataliksi. Tällä hetkellä olemme väliaikaisesti nostaneet uudet kattotuolit keskeltä, kunnes on aika muurata sisäseinät korkeammiksi... ja se aika on nyt. Nyt aion tehdä sen itse ja haluaisin tietää, että
jimmyboy_666: Puutarhuri oli hyvä sivu katseltavaksi, olen luultavasti nähnyt sen aikaisemmin, mutta siitä on pitkä aika. Naulasin kattokulmaan sopivan riman tuulenohjaimen alle ennen asennusta, johon voin kiinnittää tuulensuojakankaan. Tämähän on käytännössä sama kuin mitä sinä teit "Nybyggarn". Kyllä olisi kannattanut laittaa tuulenohjaimet kuntoon ennen raakaponttia kuten sanottu. Mutta kun
Boan: ok, sitten silikonoin ensin... tuntuu myös paremmalta kun siihen on mahdollisuus, kunhan se on kuivunut kiinni se tuskin irtoaa vaikka se imisi öljyä sivulta.
JOW: En uskalla väittää vastaan sinulle, tiedän että juuri nyt yhdessä puusepän kanssa naulaan tuplaponttilautaa kuten sanoin. Se on pontattu, sinun on viistopontattu, en tiedä onko sillä merkitystä, toivon että joku joka tietää 100% varmasti kirjoittaa vastauksen...
moOd: [citat] En usko niin, sillä kastelin sitä seinää aika usein noin 3 päivän ajan. Tuntuu vähän pahalta poistaa rappaus ja tehdä uudestaan, mutta se voi olla ainoa vaihtoehto. Yritän vain ymmärtää, mikä meni pieleen..
oskis 123: Hanki iskuporakone ja poraa ja kiilaporaa. Yrittää ensin liimata lauta ja sitten ruuvata se ei vaikuta olevan hyvä idea.
Fasting65: Jos aiot jäykistää palkiston, suosittelen käyttämään lattialevyä (joka on paljon kovempaa kuin seinälevy) liimaamalla sen palkiston jäykistämiseen tarkoitetulla laastilla. Markkinoilla on useita vaihtoehtoja, mutta viimeksi kun tein tällaisia, seuraavat toimittajat ja tuotteet olivat saatavilla: Ardex Ardurit S48 Bostik Bostik Rep & Fix, Bostik Fix Multi Casco Schönox FS Kiilto
gadu^: Olemme käyttäneet kokonaisuudessaan Hornbach kattopaneeleita á 69kr/neliömetri ja olemme erittäin tyytyväisiä. Ne ovat 6-7mm pontattuja mdf-levyjä.
surfarn: Istun ja piirrän itse taloa, jota suunnittelemme rakennuttavamme. Mutta sitten tulin ajatelleeksi, kuinka suuria ikkunoita voi piirtää, jos haluaa välttää liimapuupalkin käyttöä yläpuolella. Tiedän, ettei tähän ole mitään yleistä vastausta, mutta olen vain utelias noin suunnilleen. Oletetaan, että ikkunat ovat 1.5-kerroksisen talon pohjakerroksessa.
Matti_75: Ruiskuta aineella nimeltä borakol, se tappaa homeitiöt. Mutta pisteet eivät katoa. Sitten voit vapaasti käyttää levyjä.
grungarn: Voin raportoida, että ovi, jonka panin kiinni, ei ole halkeillut saumoista ja nyt onkin kulunut jo 8 kuukautta:)
MathiasS: [citat] Kyllä se sanotaan. Ja se myös on. Ei kuitenkaan niin paljon vahvempi kuin jotkut luulevat.
shieldfire: Oli kauan sitten kun viimeksi tein remontteja, joten olen epävarma useimmista asioista :) Tällä hetkellä maalaan uudelleen makuuhuonetta, jotta voimme tuoda sinne huonekaluja. Jatkossa harkitsen vaihtavani lattialistat johonkin ajanmukaisempaan (talo on vuodelta noin 1780) sekä samoin ikkunalistat. (Vaikuttaa siltä, että huone on kunnostettu ja eristetty (treetex) ja lattia on silloin
countach: mistä voi ostaa metritavarana hirsiprofiileja? etsin hirsiprofiilia noin 45*145 löytyyko sitä mistään Luleån ympärillä ja mikä yleensä on metrihinta? kiitollinen vastauksista.
Bananaosten: Laajennus alkaa siitä, missä talo alkaa ja loppuu 3,5 metriä julkisivuun. Yritän piirtää sen.
RoughChuck: Ideani perustuu siihen, että luovut tai poistat lastulevyjen urat... "Rimpor" ei ollut mikään rakennusslangi täsmälleen, ehkä ei mitään kieltä ollenkaan..haha Tarkoitan, että hankit/ostat levyn muottivaneria (ruskehtava, lakattu) ja sitten mittaat kuinka paksu lastulevy on (22mm?), lisäät halutun betonin paksuuden (15mm?) ja sitten sahaat vanerin sellaisiksi leveiksi
eldhead: Hei, minulla on suuri kukkula, (+5000x10000x10000) tontilla, ja sen reunat ovat erittäin jyrkät. Nyt olen saanut ajatuksen hyödyntää sitä rakentamalla laajennettu maakellari/suoja/miestila. Miten se tehdään? Kuinka maakellarit rakennettiin ennen vanhaan, kaivoivatko he kaiken pois, rakensivat ja sitten täyttivät takaisin? Onko mahdollista rakentaa muoto hieman kaivetun tason alle ja
estwing: itse asiassa voi olla, että kipsilevyn jätteitä on seinän sisällä. monet laittavat jätteitä sisään, koska ne eristävät ja on hyvä kun haluaa kiinnittää jotain seinään ja porata, jolloin on enemmän *massaa* mihin ankkuroida. nämä levyt voivat olla irti ja kun maa tärisee, voivat nämä *ehkä* väristä. vain teoria.. ystävällisin terveisin estwing