Suunnittelen keittiöremonttia kesällä ja aion purkaa/rakentaa muutamia seiniä.

Mikä on paras/oikea/helpointa, kun kyse on seinistä, joihin yläkaapit kiinnitetään?

Keittiömyyjät eivät ole antaneet kovin paljon suosituksia, paitsi että yläkaapit tulee kiinnittää "oikealla" tavalla. Kukaan ei myöskään tunnu osaavan kertoa, mitä "oikea" tapa on...

Minulla on kaksi ajatusta:

1. OSB-levy plus kipsilevy, mahdollisesti lisäkehyksillä (CC 30) OSB-levyn takana?

2. Raakapontattu seinä kipsilevyllä päällystettynä.

Tai onko jollain muulla parempi/helpompi ehdotus?

Kiitos!

/Hasse

OSB tai raakapontti uskon riittävän hienosti ilman lisäripoja. Itse aion käyttää vain kipsiä, mutta järjestän niin, että muutama ruuvi kiinnittyy ripoihin.

B
on hyvä, että kipsin takana on jotain. pelkkä kipsi ei ole kovin kivaa. muista, että kaappeihin tulee monta kiloa.
Työtasolaatikoiden päällä seisoo varmasti joku. ja seinäkaappeihin tulee posliinia, laseja, jauhoa, sokeria, öljyjä, jne..

Mistä seinä muuten koostuu? Minä laitoin konstruktionsplywoodia ja kipsiä keittiöömme. Siihen voi ruuvata melkein mitä tahansa tuntuu siltä.

En tiedä miltä se näyttää nykyisen keittiön takana, se jää yllätykseksi kun puran sen. :D

Laitoin lattialastulevyn taakse ja päällystin sitten remonttikipsillä... (6mm) toimi oikein hyvin...

Molemmat vaihtoehtosi toimivat. Valitsisin osb:n tai plyfan. Molemmat toimivat ja kestävät enemmän kuin itse keittiökaappi.

B
plyfa tulee kalliimmaksi. panosta osb

Olen äskettäin kiinnittänyt seinäkaappini (92cm) vain kahdella ruuvilla jokaisessa yläkulmassa osb + kipsiseinään, riittääkö se?

Käytin 6x50mm ruuveja ja se kyllä pitikin, mutta koskaan ei voi olla varma kaikkien lasien ja lautasten kanssa.

Eikö sanotakin, että vaneri on vahvempaa kuin osb-levy?
Ruuvit pysyvät paremmin vanerissa kuin osb:ssä, osb:ssä "menetetään kierteet" helpommin kuin vanerissa.

Kun asensin keittiön, käytin vaneria kipsilevyn takana, se on hieman kalliimpaa mutta tässä yhteydessä merkityksetöntä.

Oikein vai väärin? käytä sitä mikä toimii sinulle...

//Terveisin

12 mm Plyfa ja Gips näyttävät olevan vaihtoehdot...

Kiitos kaikille mielipiteistänne ja ideoistanne! :D

GladaSnickaren sanoi:
Eikö sanota että vaneri on vahvempi kuin osb-levy?
Ruuvit tarttuvat paremmin vaneriin kuin osb:hen, osb kärsii helpommin "kierteistä" kuin vaneri.

Kun asensin keittiötä, käytin vaneria kipsilevyn takana, tulee vähän kalliimmaksi mutta merkityksetöntä kokonaisuudessa.

Oikein vai väärin? tee se mikä toimii sinulle...

//Terveisin
Kyllä se sanotaan. Ja se myös on. Ei kuitenkaan niin paljon vahvempi kuin jotkut luulevat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.