Miten minun tulisi edetä? Suunnitelmani on porata betoniporalla ja laittaa tulpat ja sillä tavalla kiinnittää koolaukset kevytbetoniin.
Tai riittääkö vain tavallisten naulojen lyöminen suoraan kevytbetoniin?

naulatulppa ja kannattimet...

Kyllä, pitkät proput toimivat. Leikattavia nauloja käytettiin ennen, mutta sitä ei suositella tänään. Jos nyt sattuisit löytämään joitakin, on riski, että seinä halkeaa tai syntyy kraattereita, kun naulaat ja lyöt.

Vaihtoehtona on muurata reikä umpeen kevytbetonilla/lecasora-anturalla.
Se on ainoa tapa poistaa oviaukko kokonaan. On riski, että syntyy pieniä halkeamia ympäriinsä saumaa pitkin, jos peität levyillä. Seinän tuntuma muuttuu, mutta sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä.
Halkeamien ongelma vähenee, jos seinä tapetoidaan.

On olemassa ketju juuri siitä, tosin käsitellään siinä rapattua betoniseinää, mutta periaate on sama. Rimat ja levy näkyvät ja halkeilevat varmasti, riippumatta siitä, käytetäänkö tapettia vai ei. Ehkä metallirimat ja kipsi voisivat toimia, koska ne eivät ole orgaanisia ja niiden pitäisi liikkua yhdessä seinän kanssa, mutta sitä en ole kokeillut.

...jos aiot käyttää reglar reikään (se tulee halkeamaan), niin on myös hyvä liimata reglar montagelimillä, kuten pl400. Pysyvät kuin berget ja vältät ruuvien ja pluggen kanssa säätämisen.

On olemassa myös kevytbetoniruuvia, jos haluat välttää tulppia.

Kiinnitin reglar plugilla ja ruuveilla, vaikeinta oli tietää, että ne olivat todella keskellä. Sitten kiinnitin humidboardin päälle ja rakensin reiät ja välit tasoitteen ja seinän väliin gipsumilla, luulisin. Sitten pitäisi laatoittaa koko seinä.
Oliko se tyhmää? Voiko se halkeilla alta ja vaikuttaa laattoihin?

• Tykkään
ECHL
  • Laddar…
Jos koko seinä laatoitettaisiin, olisin liimannut kipsilevyn (ellet tietysti ole kosteaa seinää). Silloin olisit varmasti välttynyt halkeamilta.

Olin muurannut sen umpeen... Se ei ole niin vaikeaa... ole vain hieman tarkempi ja anna sen viedä sen verran aikaa kuin tarvitaan...

Nyt olen jo asentanut sen ja tänään aloitamme vedeneristyksen laittamisen. Mutta jos se halkeaa alta, onko riski, että se saa sitten laatat putoamaan? Vai halkeaako se niin, että laattojen saumat halkeavat? Eikö vedeneristys ole hieman pehmeä, jotta se ehkäisee laattojen vaikutuksia alla olevista halkeamista?

ihan totta, jos loput huoneesta on kivestä ja se on märkätila, rakentaisin ehdottomasti lecaharkoista! onko sen arvoista riskiä, että vedeneristys murtuu? kosteusvaurio jne.

jos et valitse muurausta, laita ainakin nauhat sauman päälle, joita löytyy vedeneristeiden toimittajalta. tyyppiä, jota käytetään lattian kulmassa. kuitenkin tämä pitäisi olla "suora", eli ei 90 asteen kulmaa.

hmmm......onko gypsum todella jotain, mitä käytetään märkätilassa? Vatsatunne sanoo, että se ei ole oikea, mutta en tiedä varmasti.....

Olen sulkenut kaksi ovea kivitalossa käyttämällä metalliprofiileja ja vaneria/kipsilevyä (ei siis kylpyhuoneessa). Tuloksena 2 vuoden jälkeen on, että kaikissa saumoissa on halkeamia..

Jos tekisin tämän nyt sillä tiedolla, valitsisin joko:
a) muurata oviaukon umpeen
b) varmistaa, että kipsilevy menee saumojen yli "hyvän matkan" (30-60 cm) ja on hyvin kiinnitetty kiviseinään (ankkuroitu ja liimattu).

Vaihtoehto B vaatii kipsilevyn uppoasennusta, ellei voi laittaa uutta kipsiä/rapata koko seinää, joten olisin silti valinnut vaihtoehdon a.

Halkeamien vaikutukset kylpyhuoneessa en haluaisi ajatella..

Gypsum ja kylpyhuone on kuitenkin OK Maxitin mukaan.

Gypsum pitäisi olla ok, koska se oli mitä kaakelifirma käski minun käyttää.
Joo, sitten se kuulostaa siltä, että voi myöhemmin tulla ongelmia, mutta se on kaukana suihkusta, joten en usko, että on vaaraa, vaikka vesieristys halkeaa. Enemmänkin, että sauma alkaisi irrota tai että kaakeli putoaisi alas. Voiko niin tapahtua?

Olen laittanut nauhat saumojen päälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.