Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
kalubah: Asennan 17mm raakaponttia. Minun on kuitenkin jätettävä rako reunoille, voiko siitä aiheutua ongelmia? Mitä riskejä on? Voiko syntyä kosteutta tai eristääkö se vain huonommin, jos eristys altistuu vedolle?
palbin: Hei! Voiko Casco HusFixiä käyttää puuttuvan materiaalin korvaamiseen avotakan/muuratun puuhellan sisällä? (Sain tämän neuvon XL-Byggistä, mutta kun tarkistin tuotetiedot www.casco.se, siinä ei lukenut mitään lämmönkestävyydestä, joten olen hieman epäileväinen ....) Mitä muuta voisi käyttää täyttämiseen? (Tulikestävä laasti on kai vähän liian hienoa, kun kyseessä on
Johan Gunverth: [citat] Joo. Edelleen sama Stena Stål -lista kuin yllä ;)
dosken: Lankku on niin leveä, että sen päällä voi kävellä, ja niin paksu, että se kestää seistä muutaman metrin verran pois keulamoon. Muuten sitä olisi kutsuttu "Kävele laudalla" :cool:
Callemaja: Kiitos vastauksista. Amatööri-puutyöntekijänä menee joskus hermot, kun ei tiedä, miten pitäisi tehdä tai mitkä ovat seuraukset, jos tekee toisella tai toisella tavalla.
tonyboy: Onko kukaan, joka voisi suositella rakennesuunnittelijaa, joka voi laskea palkkia? Olemme nimittäin kiinnostuneita myös purkamaan osan kantavaa betoniseinää ja korvaamaan sen jonkinlaisella palkilla. Edit: Pohjois-Tukholma tai Uppsala /Tony
MaZtoR: Soita nuohooja on minun neuvoni. Jos sinun täytyy maalata jotain uudelleen, on olemassa erityinen maali savuvahinkoja varten. (soveltuu myös nikotiiniläiskiin ja kosteusvaurioihin)
anaitis: Kunnon kaavin toimii yleensä. Usein voi pehmentää liimaa jollakin liuottimella. Itse olen joskus joutunut käyttämään talttaa/talttaa. Liima oli uponnut syvälle rappaukseen! Jouduin siis rappaamaan osia pinnasta uudelleen.
MathiasS: [citat] Hmm.....tässä meni päinvastoin. Useimmat tavalliset saumanvaahdot ovat diffuusiotiiviitä, kun sauma on muutaman senttimetrin leveä. Sama vaahto ei yleensä kestä pitkäaikaista altistusta vedelle menemättä pilalle.... Sitä vastoin on olemassa vaahtoja, jotka kestävät pitkäaikaisen altistuksen vedelle, uv:lle jne.
nimhed: Painettu runkotavara on usein taattu lahovaurioilta, vaikka se olisi haudattu maahan. Olen säilyttänyt sitä ulkona pressun alla, kiinnityshihnoilla, mutta ilman ilmaväliä, tämä vähentää banaanimuodon riskiä. Minulla ei kuitenkaan ole henkilökohtaista kokemusta painekyllästetyn puutavaran varastoinnista.
ByggEva: Mietimme koira- ja kissahoitolan avaamista. Olen katsonut verkosta löytääkseni jonkun valmistajan, joka tekee halpoja yksinkertaisia, eristettyjä rakennuksia (mieluusti moduuleja). Onko kenelläkään antaa vinkkejä jostain hyvästä valmistajasta? :)
reidar: kiitos vastauksista "pinebar" ja "doldskada". aion kokeilla molempia ehdotuksia. Dallas
Dr.SiC: Olen lukenut useita ketjuja siitä, kuinka vähentää askelmelua kerrosten välillä ja "zankan" on kirjoittanut paljon Stepisolista ja epdm-kumikaistoista. Stepisol vaikuttaa olevan mahdotonta saada (olen tosin vain tarkistanut Beijerin kanssa), joten jäljelle jää epdm-kaistat, mutta mistä sellaisia ostetaan?
anaitis: Jos haluat välttää ruuvin jälkeiset ristit, on helppo tasoittaa ruuvit ennen valuamista.
sixten88: Cc-etäisyys riippuu täysin siitä, millaista kipsilevyä käytetään ja kerrosten määrästä. Toimittajilla on valmiita ratkaisuja cc-etäisyyttä varten. Mutta kipsilevyn asentaminen vaakasuoraan ei ole ongelma, käytä vain saumauslevyä saumoissa.
Tullmannen: Tarvitseeko laittaa kosteussulku uuden betonilaatan ja sisäovikynnyksien väliin?
Skånelängan: Päätän tämän itse sillä, että "kastoin" karmiin, saumaan, pohjalistaan ja lopuksi tiivistykseen karmia ympäri. Sitten tämä peitetään. Pelti alareunaan kynnyksellä.
marcuspresident: Ensimmäinen viesti foorumilla käsittelee betoniporrasta, joka minulla on pienessä torpassani. Betonikypärä ja betoniporras, kaksi epämiellyttävän kovaa asiaa. Kuten kuvista näkee, koko terassin katto pitää poistaa ja vaihtaa, ja betoniporrasta pitää pidentää 1,4m oikealle. Kysymykseni on siis, miten minun pitäisi toimia. Sanottakoon, että olen tällä alalla aloittelija. Mutta
bigsnucke: En ikinä maksaisi oviasennuksesta, joka ei toimi...
janwide: Puffar vähän tätä viestiketjua. Ei kukaan tiedä?
byggare henke: miksi? ehkä ne ovat pitäneet nauloja siellä, jotta pultti ei putoaisi seinästä, jos vaihdat pesuallasta. onhan toisella puolella täytynyt olla mutteri tai jotain muuta
jtl: Hei, Olen tekemässä julkisivuremonttia ja lisäeristämässä, ja huomasin, että tiilisen kamiinan taakse jäävä kipsilevy on rikki (haljennut) ja pahvi ei myöskään ole kestänyt lämpöä hyvin... Kamiina on muurattu paksuilla seinillä eikä ole saanut huomautuksia tarkastuksissa. Kysymys on, mitä voin tehdä rikkinäiselle kipsilevylle? Vaihtoehdot, joita harkitsen, ovat: 1) Uusi
vadintor: Hei, Olen katsonut ja etsinyt foorumilta, mutta en ole löytänyt ratkaisua pohdintoihini. Asumme 1½ kerroksisessa talossa ja haluamme asentaa väliseinän yläkertaan portaiden kohdalle, alas sisäänkäyntitasolle. Kuinka lähelle portaita voidaan asentaa ovi, ts. kuinka paljon lattiaa täytyy olla oven ja ensimmäisen porrasaskelman välissä? Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan.
magnu: Ruuvin kestävyys on melko hyvä :-) Kysymys on, kuinka paljon levy kestää. Jos se on yksinkertainen kipsilevy, ei se kestä paljon, mutta 8 kg lienee oikealla puolella http://www.byggahus.se/forum/koek/10401-gipsvaeggar.html
corre: Optimera http://www.optimera.se/wps/wcm/connect/optimera/optimera/kontakt/optimera-linkoping //erik
Stefan N: Aja OSB+Kipsi eikä mitään diffiä.
Ahlbom: .. jos kaikki pitää joka tapauksessa maalata.. Osta muutama höylätty bräda ja tee muutama ura käsijyrsimellä, niin saat haluamasi mitat!
Ahlbom: Sen jälkeen, kun olin ensin palkannut jonkun tiivistämään vuotavan savupiipun ja tehnyt itse tiivistyksen uudelleen 6 kertaa, opin kantapään kautta... sen ei tarvitse maksaa paljoa, enkä valitsisi putken asentamista, koska se vie pois savukaasujen lämmön. Kuivattaa ullakon jne. Aloita itse kokeilemalla savupiipun tiiviyttä, tunnista paikat, jotka vuotavat, nuohousputki huolellisesti.