Äiskällä on vanha talo pohjoisessa, joka valitettavasti on nähnyt parempia päiviä. Muutama vuosi sitten savupiippu romahti valitettavasti, kun lumimassat liukuivat alas katolta eräänä kevätpäivänä. Se muurattiin väliaikaisesti metrin verran, jotta jalustaan voitaisiin asentaa peltiä.

Tämä tekee kuitenkin sen, että vanha puukattila ei ole käytettävissä, ja nyt sähkökustannukset alkavat olla ongelmallisen korkeat.

Luin hieman netistä savupiipun korjaamisesta ja näyttää olevan melko suuri ja kallis projekti saada muurattu savupiippu täysin tiiviiksi. Mutta huomasin myös, että on olemassa vaihtoehtoisia ratkaisuja metallisilla sisäputkilla. Taloudellisesti se näyttää myös olevan edullista.

Jos jollain on mielipiteitä tai tietoa tästä, ne otetaan kiitollisena vastaan!

Paras tulos saavutetaan muuraamalla ne osat, jotka ovat romahtaneet, sekä liukuvalamalla tai säkkidragaamalla muu osa kanavasta. (tästä on paljon hyvää keskustelua täällä foorumilla).
Kyllä, voit asentaa insatsrör, mutta jos ajattelet ohuen seinämän joustavia insatsrör, sinun täytyy silti olla savupiippu tämän ympärillä. Tämä on hyvä menetelmä, kun tiivistäminen on vaikeaa, esimerkiksi vinossa savupiipputunnelissa. Toisaalta 4-5 mm yhtenäinen teräsputki voisi toimia vain kanavan ympärillä olevan kaivon kanssa.

http://www.soliduct.com/glidgjutning.htm

http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43297-egen-glidgjutning-godkaend.html

norrbottenstorpet sanoi:
Paras tulos saadaan jos muurataan ne osat, jotka ovat romahtaneet sekä glidjut/säckadrar kanava muuten. (täällä forassa on paljon hyvää ketjua siitä). Tietysti voi laittaa insatsrör, mutta jos ajattelet niitä ohutseinäisiä joustavia insatsrör, täytyy silti olla muurstock sen ympärillä. Se on hyvä menetelmä kun tiivistys on vaikea toteuttaa, esimerkiksi vinoon rakennetussa muurstockkanavassa. Sitä vastoin 4-5 mm täysin vedetty teräsputki voisi toimia vain siitä kaivamalla ympärillä.

[linkki]

[linkki]
Luulen, että muurstock on ehjä aina kattoon asti, joten se oli vain se pala, joka ulottuu ylös, mikä romahti. Miksi päädyin insatsrör oli siksi, että se vaikutti halvemmalta kuin glidjut - mutta ehkä olen väärässä?

Noin. samanlainen hinta, jos palkkaat siitä. Jos teet itse, huomattavasti halvempaa liukumuottivalulla aiemmin linkatun keskustelun mukaan.

Mutta sinun täytyy joka tapauksessa muurata piippu noin 1 m harjan yläpuolelle (normaali ohjearvo), joten muurarin pitää olla paikalla. Ehdotan siksi liukumuottivalua. Saat leveämmän kanavan ja jatkat muurin lämmittämistä, jotta se kuivuu poltettaessa.

Sen jälkeen, kun olin ensin palkannut jonkun tiivistämään vuotavan savupiipun ja tehnyt itse tiivistyksen uudelleen 6 kertaa, opin kantapään kautta... sen ei tarvitse maksaa paljoa, enkä valitsisi putken asentamista, koska se vie pois savukaasujen lämmön. Kuivattaa ullakon jne. Aloita itse kokeilemalla savupiipun tiiviyttä, tunnista paikat, jotka vuotavat, nuohousputki huolellisesti. Koputa reikä lähelle vuotokohtaa, vain kyseiseen putkeen, laita käsi sisään ja tunne miltä siellä tuntuu, puuttuuko laastia joissakin saumakohdissa, tiivistä ne c-laastilla. Muuraa reikä umpeen. Toista jokaisessa löytämässäsi paikassa, sitten voit liukulakata. Jos vain tehty osa katolla ei ole täysin tiivis, sido naru rätillä täytetyn pussin ympärille, tiputa se piippuun juuri muurausalueen alapuolelle, jos ulottuu, laita tiskihanskat ja sitten vain levitä laastia piippuun, anna kuivua ja tee se uudelleen. Kustannukset ovat muutama säkki c-laastia ja sinun aikasi....

Savupiipun tiiveyden koetus

Joissakin kunnissa nuohoojat testaavat savupiipun ylipaineella, ja silloin sinun täytyy tehdä samoin, kun testaat itse...
Osta paketti savukonetyynyjä venttiilikaupasta: http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4627&cat=0&page=1
Etsi pölynimuri, joka on käännettävä, ts. se voi puhaltaa, kytke pölynimuri kattilaan, tiivistä muutamalla rätillä, heitä kaksi patruunaaa kattilaan. Kun savu nousee katolle, työnnä muutama rätti piippuun. Ota taskulamppu led-lampulla, valaise varovasti savupiipun ympäriltä ullakon jne. pyydä äitiä napsauttamaan kytkintä kaksi kertaa (puoli sekuntia) jokaisessa paikassa, jota haluat tarkistaa.... Varmista, ettei huoneessa, jota haluat tarkistaa, ole avoimia ikkunoita tai ovia, ilman tulee olla paikallaan, jotta savua voi nähdä, on parempi, jos huoneessa on hieman hämärää, jotta taskulamppu näkyy hyvin. Savupiipun ympärillä voi myös haistaa, koska savulla on pistävä haju. Kattilahuoneessa tulee erittäin savuiseksi, varoita äitiä...!

Suosittelisin sinulle, että teet liukulaastityön itse tavallisella C-laastilla ja säkillä. Jos nyt piipussa ei ole mutkia, se on erittäin helppoa!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.