Hei!

En tiedä, onko tämä oikea paikka kysymykselleni, mutta yritän.

Minulla on ollut käsityöläinen täällä, joka on rakentanut seiniä ja asentanut ovia. Sen jälkeen olen ollut harmissani siitä, että ovia ei voi avata kokonaan (180 astetta), koska ne osuvat seinään. Sarana ei siis ole reunan kohdalla. Onko tämä kohtuullista, yleensä rakennetaanko ovet näin, vai onko minulla oikeus/olisiko minun valitettava käsityöläisestä? :(
En ole lainkaan perehtynyt tähän taloasiaan.

Kiitos vastauksesta!

Kuva saranoista ja maksimaalisesti avautuneesta ovesta ei olisi pahitteeksi

180 astetta voi olla vaikeaa, jos en ajattele väärin (minulla on vain vanhoja ovia talossa) jos ei halua, että saranat ulkonevat karmista, kun ovi on suljettu, niin se todennäköisesti käy niin. Kun yritän muistaa, ovet eivät yleensä sijaitse seinien keskellä, joten tämä ongelma huomataan.

Mutta yksi ovi on jo muutaman viikon jälkeen hankautunut pois hieman seinästä, johon se aina menee vasten. Ovenkarmi ei siis ole asennettu seinän kanssa linjaan, vaan noin 5 cm sen sisään - toisella puolella se on kuitenkin seinän linjassa. Siellä, missä saranat eivät ole. Ymmärrättekö, mitä tarkoitan...? Tuntuu siltä, että sen sijaan se pitäisi olla asennettu linjaan sen seinän kanssa, jossa saranat ovat, maksimaalisen avautumisen saavuttamiseksi.
Kaikkia muita talon ovia voi avata 180 astetta.
Valitettavasti en voi lähettää kuvaa juuri nyt.

Sisäovet asennetaan siten, että sarana puoli on seinän tasalla. Jos seinä on paksumpi kuin karmi, lisätään karmiin paksuutta toiselle puolelle. Ulko-ovien osalta sama pätee, eli pyritään välttämään ulkopuolista verhouslistaa, koska ovi ei silloin avaudu kokonaan. Käsityöläisesi eivät vaikuta osaavan asiaansa.

Kiitos. verktygsgurun, silloin on kuten epäilin.
Onko tämä jotain, mitä asiakkaana minun pitäisi sietää, vai onko minulla oikeus valittaa?

En ikinä maksaisi oviasennuksesta, joka ei toimi...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.