7 582 lukukertaa ·
9 vastausta
8k lukukertaa
9 vastausta
Onko vuoden ulkona ollut puutavara pilalla?
Vuosi sitten ostin materiaalia, josta minun piti rakentaa terassi. Painekyllästetty 120-regel sekä sib.lärk 21x95. Terassia ei koskaan rakennettu, vaan puutavara jäi pressun alle. Nyt ajattelin siirtää sen varastoon ja mietin, voiko lautoja pelastaa. Ne ovat hyvin kosteita ja osa lärkista on haljennut. Ne eivät ole vääntyneet. Voiko näitä käyttää nikkarointiin vai vääntyvätkö ja halkeavatko ne myöhemmin? Miten minun tulisi pinota ne varastossa, laudoitus jokaisen kerroksen välissä sekä kiristysnauha? Terveisin
Luulen, ettei ole mitään ongelmaa, lehtikuusi kestää aika paljon... Että ne ovat haljenneet? Se olisi tapahtunut joka tapauksessa... Minulla on monia, jotka ovat haljenneet...
Läken, josta minulla on kansi, turpoaa kuin sieni heti, kun sataa jatkuvasti... Siellä on 5 mm rakoja tänään, mutta syksyllä ei ole yhtään millimetriä.
Jos se nyt vanhenisi ja saisi luonnollisen harmaan sävyn, riittää, että sen pesee esimerkiksi saippualla, kun se on valmis, ja antaa auringon ja sateen tehdä tehtävänsä. Jos se pitäisi öljytä tai jotain vastaavaa, se voi olla vaikeaa saada hyväksi ilman, että tarvitsee hioa yms.
Kiristää se kiinnityshihnalla, jos läkt kuulostaa järkevältä, niin olet tehnyt jotain sen eteen, ettei se kierry liikaa... Mutta voin sanoa, että sadoista laudoista, jotka olen ostanut, ei monikaan ole ollut suora... Liian suuri kysyntä on johtanut siihen, että he sahaavat kaiken, mitä käsiinsä saavat, tuntuu siltä...
Läken, josta minulla on kansi, turpoaa kuin sieni heti, kun sataa jatkuvasti... Siellä on 5 mm rakoja tänään, mutta syksyllä ei ole yhtään millimetriä.
Jos se nyt vanhenisi ja saisi luonnollisen harmaan sävyn, riittää, että sen pesee esimerkiksi saippualla, kun se on valmis, ja antaa auringon ja sateen tehdä tehtävänsä. Jos se pitäisi öljytä tai jotain vastaavaa, se voi olla vaikeaa saada hyväksi ilman, että tarvitsee hioa yms.
Kiristää se kiinnityshihnalla, jos läkt kuulostaa järkevältä, niin olet tehnyt jotain sen eteen, ettei se kierry liikaa... Mutta voin sanoa, että sadoista laudoista, jotka olen ostanut, ei monikaan ole ollut suora... Liian suuri kysyntä on johtanut siihen, että he sahaavat kaiken, mitä käsiinsä saavat, tuntuu siltä...
Ei ongelmaa käyttää puutavaraa, jos se on kostea koskettaessa, kuivaa se ulkona ennen kuin viet sen varastoon. Tasaa muutama lauta maahan (mielellään 10-20cm maanpinnan yläpuolelle) pitkällä suoralla parrulevykkeellä, aseta ne 1m välein, pinota ilmavasti jätettyäsi 5 cm väliä joka levyn väliin, aseta 1" strö ennen seuraavan kerroksen asettamista. Jos sinulla on vanhaa aaltopeltiä, aseta se päälle, muuten käytä painoa, joka sinulla oli, älä vain vedä sitä alas sivuille, tuulen täytyy päästä puhaltamaan suoraan läpi. Anna sen olla, kunnes on ollut muutama kuiva päivä peräkkäin, sitten voit kasata sen uudelleen varastossa, kuitenkaan et tarvitse asettaa mitään "kattoa" 
ihanaa, kiitos kaikista vastauksista, nyt ne ovat ainakin vajassa
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 viestiä
Älä laita niitä sisätiloihin, vaan anna niiden olla ulkolämpötilassa ja ulkoilmassa. Muuten on suuri riski, että ne alkavat vääntyä. Vajaasi voi olla pelkkä katto eristämättömillä seinillä.
Itse yleensä varastoin puutavaran ulkona ja peitän sen puoleksi vuodeksi ennen sen käyttöä. Mahdollisesti huonot laudat, jotka ovat haljenneet paljon tai vääntyneet, voi siis välttää. Teen näin myös sisäpuutavaran kanssa sen sijaan, että järkyttäisin sitä sisäkuivuudella ja -lämmöllä.
Itse yleensä varastoin puutavaran ulkona ja peitän sen puoleksi vuodeksi ennen sen käyttöä. Mahdollisesti huonot laudat, jotka ovat haljenneet paljon tai vääntyneet, voi siis välttää. Teen näin myös sisäpuutavaran kanssa sen sijaan, että järkyttäisin sitä sisäkuivuudella ja -lämmöllä.
Painettu runkotavara on usein taattu lahovaurioilta, vaikka se olisi haudattu maahan. Olen säilyttänyt sitä ulkona pressun alla, kiinnityshihnoilla, mutta ilman ilmaväliä, tämä vähentää banaanimuodon riskiä. Minulla ei kuitenkaan ole henkilökohtaista kokemusta painekyllästetyn puutavaran varastoinnista.
Klikkaa tästä vastataksesi