Ostin jokin aika sitten skånelängan, joka tarvitsee jonkin verran kunnostusta. Edellinen omistaja on mm. asentanut oven toiseen päätyyn, mutta jostain syystä ei ole koskaan lopettanut asennusta. Koko talo on rapattu, ulkoseinät ovat kaksikerroksista tiiltä ilmavälillä ja sitten kerros kevytbetonia tämän sisäpuolella. Rappaus sekä sisällä että ulkona.

Kiinnitys näyttää tänään siltä kuin kuvissa. Eristys näkyvissä sisäpuolelta, ulkopuolelta on rapattu ympäriinsä karmiin asti, mutta tämä on haljennut. Karmiin ja seinään on noin 35 ja 55 mm väli. Karmi ei ole kiinnitetty karmiruuvilla vaan tavallisilla hieman pidemmillä ruuveilla, jotka joskus tulevat ovien mukana.

Haluaisin siis uudistaa tämän ja olen keksinyt tavan, mutta haluan ensin varmistaa täällä, etten ole tehnyt ajatusvirhettä.

Nostakaa ovi ja karmi alas. Ruuvimalla säädettävä seinä ulkoseinään, jotta tila pienenee, paperia väliin.
Uudet oikeat karmiruuvit, kiilat ja sitten vaahtomuovi ympäriinsä.
Vuoraa ulkoa ja sisältä jollakin listalla sopivassa värissä.

Olisin mieluummin pitänyt rapatun kuten se on nykyään (se on mm. kaikkien ikkunoiden ympärillä jne), mutta en usko, että se kestää ovenkarmin ympärillä, joka altistuu joillekin muille kuormille.

Vai riittääkö mahdollisesti vaahtomuovi ja paremmat karmiruuvit niin, että voisi jatkaa rapata karmiin asti?

Riittääkö vaahtomuovi eristyksenä ja kosteussulkuna, vai pitääkö minun täydentää?

Ovi on pohjoiseen päin.

Lopetan tähän ensimmäisen viestini ja kiitän siitä, että jaksoitte lukea koko viestin.

• Puinen ovenkarmi, eristettä ja valkoinen seinä näkyvissä. Karmissa rakoa ja näkyvä eristysmateriaali, epätäydellinen asennus.
  • Rakentamisen keskeneräinen oviaukko: tiiliseinän ja ovenkarmiin väli, josta näkyy laastisavutta ja paljasta tiiltä.
  • Vanhan puutalon ovi, jossa näkyy vauriokohtia ovenkarmin ja seinän välissä; rappaus murtunut ja eriste paljastunut kivirakenteen alta.
Kukaan, joka voisi harkita käyttävänsä vähän aikaa ja auttamaan minua täällä?
Kylmemmät ajat ovat nurkan takana, ja silloin haluaisin mielelläni ratkaista ongelman rikkinäisen rappauksen kanssa.

Tule jo. Luulin, että foorumi oli tällaisten kysymysten tekemiseen.

Näyttää siltä, että nyt asennetaan sääntö sopivassa koossa niin, että rako pienenee. Tiivistysnauha, tiivistys ja diffuusiosulku. Pahvi kynnyksen alle ja sääntöön.

Rappaus karmiin asti ei valitettavasti ole kestävä ratkaisu pitkällä aikavälillä.

Päätän tämän itse sillä, että "kastoin" karmiin, saumaan, pohjalistaan ja lopuksi tiivistykseen karmia ympäri. Sitten tämä peitetään. Pelti alareunaan kynnyksellä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.