Mukavaa perjantaita kaikille kotinikkareille ja ammattilaisille!

Kellariimme, liian pienen autotallin ja harrastushuoneen, joka kerää kaikenlaista roinaa (En ymmärrä, mistä kaikki tulee??:rofl:), väliin on rakennettu väliseinä.

Se koostuu tiilestä tai vastaavasta materiaalista, jossa on betonipinta kummallakin puolella. Kokonaispaksuus on noin 90 mm. Ensimmäisessä kuvassa on seinä, toisessa olen poistanut vähän kipsiä katosta nähdäkseni lattian ylemmässä kerroksessa. Siellä näyttää olevan paneloitu alakatto (näyttää samalta muualla talossa). Tämä menee seinää vastaan, mikä pitäisi tarkoittaa, että lattian tukirakenne kulkee samaan suuntaan kuin seinä, eli lattiarakennetta ei kannateta tällä seinällä, eikö? Lähin samansuuntainen seinä ylemmässä kerroksessa on yli metrin päässä tästä. Haluaisin purkaa seinän, jotta voisin hyödyntää kellarin tilaa paremmin ja saisin auton sisään ilman, että portin täytyy olla auki :sweat:

Seinän edessä työtila, joka sisältää tikkaita, laatikoita ja avoimen oven varastohuoneeseen, jossa näkyy hyllyillä maalipurkkeja ja muita tarvikkeita. Kuva kellarin väliseinästä, jossa on paljastettu sisäkerros, näkyy vaurioitunutta kipsiä ja betonia. Tiiliseinä, jossa on näkyvissä osittain poistettu rappaus ja paljastuneet rei'itetyt tiilet.
 
Seinä koostuu korkeussuunnassa asetetuista rapatuista reikätiilistä. Tämä seinä ei takuulla ole kantava. Rappaus voi olla sementtirappausta, kalkkisementtirappausta tai kalkkirappausta. Betoni on seos sementtiä, vettä ja kiviaineksia (kiveä eri kokoisina fraktioina). Rappaus on melko pehmeää ja löyhää, betoni on kivikovaa.
 
  • Tykkään
Johan456
  • Laddar…
(y)
J justusandersson sanoi:
Seinä koostuu pystyasennossa olevasta rappatusta aukotiilestä. Se seinä ei taatusti ole kantava. Rapatus voi olla sementti, kalkkisementti tai kalkkirappaus. Betoni on seos, jossa on sementtiä, vettä ja runkoainetta (kiveä eri fraktioina). Rappaus on melko pehmeää ja löysää, betoni on kiveä kovempi.
Okei, kiitos vastauksesta! Huomasin lisäksi, että sisäkattona oleva pontti on asennettu ilman liitoksia suoraan seinän yläosaan, mikä viittaa siihen, että se on rakennettu sen yläpuolisen rakenteen jälkeen. Eipä muuta kuin hihat ylös ja leka esiin (y)
 
  • Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
Mietin, ellei väliseinä ole kiveä palon leviämisen vuoksi. Mutta ei ole ajateltu, että katto on puuta. :-)
 
S sunqan sanoi:
Mietin, jos väliseinä on kivestä palonleviämistä estävästä syystä. Mutta ei ole ajateltu, että katto on puuta. :)
se voi hyvin olla niin! Koko sisäkatto on peitetty jollain todella paksulla kipsillä, paljon paksummalla kuin nykyisin käytettävä 12-13mm. Garagen vieressä on vanha pannuhuone, ja tietysti ennen täällä poltettiin öljyä! Mutta nyt meillä on ollut maalämpö jo kohta 8 vuotta :)
 
BirgitS
Onko kyseessä asbestipitoinen levy?
Niitä käytettiin ahkerasti palonsuojana pannuhuoneissa.

Jos se jatkuu autotallina, sinun tulisi kiinnittää erityistä huomiota paloturvallisuuteen. Autotallit asettavat erityisiä vaatimuksia, mikäli tiedän oikein.
 
50-luvulla kipsilevyt olivat 16 mm paksuja.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Oskerien Oskerien sanoi:
voi hyvinkin olla niin! Koko sisäkatto on päällystetty jollakin todella paksulla kipsillä, paljon paksumpi kuin nykyään käytettävä 12-13mm. Autotallin vieressä on vanha pannuhuone, ja tietysti se lämmitettiin aiemmin öljyllä! Mutta nyt meillä on ollut maalämpö pian 8 vuotta :)
Leviämissuoja on tässä tapauksessa todennäköisesti enemmän autotallille kuin pannuhuoneelle.
 
BirgitS BirgitS sanoi:
Onko se jokin asbestipitoinen levy?
Niitä käytettiin runsaasti palosuojana pannuhuoneissa.

Jos autotalli on edelleen autotalli, sinun tulisi kiinnittää erityistä huomiota paloturvallisuuteen. Käsittääkseni autotallille on erityisvaatimuksia.
Ei talossa ole asbestia, kaikki käytiin läpi kun ostimme talon. Kaikki kellarin ovet ovat jostain syystä palo-ovia, jopa pesutupaan. Sitten katto on heikko kohta kaikissa huoneissa, kipsiä spontaattujen puiden alla.
 
S sunqan sanoi:
Leviämissuoja on tässä tapauksessa todennäköisesti autotallille ennemmin kuin pannuhuoneelle.
Todennäköistä. Mutta kaikki muut seinät ovat kantavia ja 3dm paksuja, ja kaikki kellarin ovet ovat raskaita palo-ovia. Joten ei pitäisi olla mitään vaaraa kuitenkaan.
 
  • Tykkään
sunqan
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
1950-luvulla kipsilevyt olivat 16 mm paksuja.
Okei, se sopii kyllä paksuuteen täällä, talo on rakennettu -59!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.