G
Hei! Olen tehnyt vähän remonttia kotona, maalannut seiniä ym. ja aion myös vaihtaa lattia- ja kattolistat. Mutta mietin, että pitäisikö täyttää reiät seinän ja katon välissä, kun kerran listat ovat irrotettuina kaikkialla. Kyseessä eivät ole kipsiseinät, vaan jonkinlainen levy, jota käytettiin 70-luvulla, eikä se ulotu ihan ylös asti.

Ajatus tiivistämisestä johtuu osittain huoneiden välisestä äänestä, mutta myös siitä, että ehkä estetään hämähäkkejä ym. ryömimästä seinästä ja katosta/vintiltä.

Kuvassa näkyy, miltä se näyttää yhdessä paikassa, mutta joissakin muissa paikoissa on hieman suurempi rako.

Ajattelen, että nyt minulla on tilaisuus, koska kun olen kiinnittänyt kattolistan, ei se todennäköisesti lähde alas lähiaikoina.

Mitä suosittelette, että täytän reiän? Tavallinen polyuretaanivaahto? Vai onhan sitä easy filler -täytettä, jota ehkä voisi käyttää välin täyttämiseen?

Joissakin paikoissa on erittäin pieni rako, joten ehkä voi käyttää tavallista akryylimassaa?

Kiitos!

• Kulmassa näkyy seinän ja katon välinen aukko, jossa puupaneelia ja eristeen jäämiä. Aukon täyttö mietinnässä osana remonttia.
Hieman vaikea arvioida, kuinka suuri rako oikeastaan on?

• Tykkään
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Sano välillä 10-15 cm

10-15 cm?!
Rako katon ja seinän välissä? Kuulostaa epätodennäköiseltä. 10-15 mm olisi normaalia.

Mielestäni sinun pitäisi unohtaa kaikki, mitä tiivistemassa ja vaahto tarkoittavat, ja käyttää tavallista drevremsa. Sitä on pellavasta, mikä on huomattavasti mukavampaa työskennellä kuin tavallinen lasivilla. Kuitenkin kalliimpaa.

G
Oldboy Oldboy sanoi:
10-15 cm?!
I gapin katon ja seinän välillä? Se ei vaikuta todennäköiseltä. 10-15 mm olisi normaalia.

Mielestäni sinun pitäisi unohtaa kaikki mitä tiivistemassa ja vaahto tarkoittavat, ja käyttää tavallista drevremsaa. Sitä on pellavasta, mikä on huomattavasti miellyttävämpää työskennellä kuin tavallinen lasivilla. Kalliimpi kuitenkin.
Joo, se meni vähän väärin :)

Ah ok, mutta joo, se kuulostaa hyvältä idealta, helppo laittaa eriste/drivremsa myös sinne rakoon, joten se eristetään ääneltä ym. Mutta toinen ajatus, mitä minulla oli, oli juuri tiivistää hämähäkeiltä jne., mutta ne ehkä joka tapauksessa löytävät tiensä vanhempiin taloihin :)

Ei ole hämähäkkejä, jotka pääsisivät läpi oikein suoritetusta drevningista, ja mitä paremmin tiivistetty drevning on, sitä paremmin se estää ääntä.
Kapeille ra'oille on hyödyllinen 50-100 mm leveä lasta, jossa on pyöristetyt reunat.

G MrGlad8 sanoi:
Hei! Olen remontoinut vähän kotona, maalannut seiniä ym. ja aion myös vaihtaa lattia- ja kattolistat. Mutta mietin, pitäisikö minun täyttää reiät seinän ja katon välillä, kun kerran listat ovat poissa kaikkialta. Ne eivät ole kipsiseiniä vaan jonkinlainen levy, jota käytettiin 70-luvulla eikä se yltänyt ihan ylös asti. Syy, miksi haluan tiivistää, on osittain huoneiden välinen ääni, mutta myös ehkä estää hämähäkkejä ym. ryömimästä seinistä ja katosta/ullakolta. Kuva näyttää, miltä se näyttää yhdessä paikassa, mutta joissakin muissa paikoissa on hieman suurempi rako.

Ajattelen, että nyt minulla on mahdollisuus, kun olen kerran naulannut kattolistan ylös, se ei todennäköisesti irtoa ihan pian.

Mitä suosittelette, että täytän reiän? Tavallinen vaahtomuovi? Tai onhan olemassa sellaista easy filleriä, jolla voisi ehkä paklata välin?

Joissakin paikoissa on erittäin pieni rako, joten siellä voisi käyttää tavallista akryylitiivistettä.

Kiitos!
Olin täyttänyt raon bilteman kiviliimalla ja paklannut onestrikella. toimii kaikkeen:)
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972

G
Peter2400 Peter2400 sanoi:
Olin täyttänyt raon Biltemas kiven liimalla ja tasoittanut Onesrikella. toimii kaikkeen:) [linkki]
Kiitos! One strike näyttää hyvältä ja ei ole kovin kallista. Mutta täytän varmaan reiän drivremsalla kun minulla on sitä saatavilla. Kiitos!

G MrGlad8 sanoi:
Kiitos! One strike näyttää hyvältä ja ei ole kovin kallis. Mutta täytän kyllä reiän drivremsa:lla kun minulla on se saatavilla. Kiitos!
Mutta ei ole kovin hyvä spackeloida drevremsa:n päälle, fogskum:iin voi spackeloida.
Mutta ehkä sinulla on listat jotka peittävät?

Polyuretaanivaahtoa ei tulisi koskaan käyttää äänieristyksessä. Tiivistenauha ja kovettumaton elastinen saumausmassa ovat paras vaihtoehto tässä. Rakenneratkaisuissa ilman liikkuvuutta käytä kipsilaastia.

G
Peter2400 Peter2400 sanoi:
Mutta ei ole kovin hyvä tasoittaa tiivistenauhalla, vaahtomuovitiivisteen päälle voi tasoittaa.
Mutta ehkä aiot käyttää listoja jotka peittävät?
Ok kiitos tiedosta! Kyllä, olisi tarkotus käyttää listoja, mutta tuleeko siitä sitten kovin tiivistä? Ja tuntuu hölmöltä jättää iso aukko listan taakse, kun voisin yhtä hyvin sulkea sen nyt kun on tilaisuus? Juuri äänen, hyönteisten jne. suhteen? :)

G
Björn Melander Björn Melander sanoi:
Polyuretaanivaahtoa ei koskaan tule käyttää äänieristykseen. Butyyli- ja akryylitiivistemassa, joka ei kovetu, on paras tässä. Rakenteissa ilman liikettä kipsilaasti.
Ah ok! Kiitos!

Mutta ehkä nuo "one strike" ovat hyviä? Ne näyttävät pysyvän pehmeinä sen perusteella, mitä voin lukea, ja on helppo kitata suoraan purkista? Mutta Bottningslist on vaahtomaisen tuotteen kaltainen? Eikö ole vaikeaa saada sitä paikalleen sinne rakoon? Eikö Drivremsa + one strike kitit voi toimia?

G
Oldboy Oldboy sanoi:
Ei ole olemassa hämähäkkejä, jotka pääsevät läpi oikein tehdystä tilkinnästä, ja mitä paremmin pakattu tilkintä on, sitä paremmin se estää ääntä.
Kapeille ra'oille on 50-100 mm leveä kittilasta, jossa on pyöristetyt reunat, hyödyllinen.
Mutta ehkä tilkkaremsa raossa ja sitten jotain pehmeää kittiä on hyvä ratkaisu? Kuten esimerkiksi One Strike, jota Peter suositteli?

En tiedä Onrstrikesta, mutta jos se on kevyttasoitus, se ei ole kovin tehokas. Silloin on paljon parempi käyttää kipsilaastia. Ainoa tehtävä, jonka alalista / tiiviisti pakattu villa tekee pehmeällä tiivistyksellä, on estää saumaa romahtamasta ajan myötä.

G MrGlad8 sanoi:
Mutta ehkä nuo "one strike" ovat hyviä? Näyttää olevan edelleen pehmeää mitä voin lukea ja helppo levittää purkista?
Onestrike ei kestä liikettä kovin hyvin, siitä tulee kovaa solumuovia kuivuttuaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.