Gott folk,

Jag har nyligen fått mitt badrum renoverat och är mycket tveksam till resultatet. Jag har betalt 75% av fakturan och meddelat att resten betalas när jobbet är klart, men just nu känns det mer som att jag kommer kräva pengar tillbaka och en ny renovering. Allt är vitt och skulle enligt kontrakt vara klart senast den 15 dec (i skrivande stund nästan en månad sedan). Hantverkaren, som blivit allt svårare att få tag i, menar att han har någon timma finisharbete kvar, men jag håller inte med. Jag ska här försöka presentera de mest störande bitarna med det utförda arbetet, samt förklarande bilder, tar mycket gärna emot opartiska synpunkter på mina klagomål:

1: Det har från början varit klart att jag ämnar installera en tvättmaskin direkt till höger innanför dörren och att fallet därför måste ta hand om ett eventuellt läckage. Dessvärre tänkte inte entreprenören på glasväggen när han spacklade fallet så nu lägger sig vattnet på utsidan. Entreprenören föreslår lösning genom att göra ett hål under väggen för att skapa flödesväg för vattnet, vilket innebär att man får en (eller två) öppning(ar) under glasväggen ca 25 cm från golvbrunnen, vilket sannolikt kommer innebära att jag alltid kommer ha blött golv efter att ha använt duschen, även utanför väggen.

2: Jag bad om att bli informerad när elementet skruvats loss, så jag kunde lämna in det för blästring och målning(entreprenören visste dock inte hur man lossar ett element förrän jag förklarat för honom att båda rören kan stängas). Elementet lossades dock aldrig från rören (oklart varför) utan bara från väggen och fick sedan stå kvar medan de olika skikten applicerades. När slutligen kaklet var lagt förankrades elementet inte i väggen igen utan står löst (och dessutom plötsligt snett som stryk), vilket innebär att såfort man stöter emot det så har man en hävstång på ca 80 cm ner i golvet där elementet nu står nedsänkt, vilket naturligtvis resulterat i att plattorna och fogen (och troligtvis fixen, kanske tätskiktet) lossnar/spricker/skadas.

3: Glasmuren är murad med ca 3 mm fogar. Det ser snålt ut tycker jag, men det är å andra sidan en smaksak och specades aldrig i förväg. Dock har hantverkaren fått för sig att alla fogar ska strykas med vitt silikon, vilket resulterat i att en del fogar är täckta, andra halvt täckta, somliga glasblock nedsmetade flera centimeter utanför själva fogen och det hela ser bara slafsigt och oproffsigt ut.

4: Rörinstallationen och genomföringen genom glasväggen för vatten till tvättmaskinen ser dels lite sned och halvdan ut, men framförallt har man borrat igenom ett av glasblocken och då (givetvis) fått in borrdamm av glas och murbruk på insidan av glaset, vilket helt förstör utseendet på blocket.

5: Golvbrunnen byttes naturligtvis till en modern JAFO med skruvad klämring, problemet med detta är bara att tätskiktet (Casco-matta med rollat wetstop) inte når ner till klämringen. Jag har aldrig gjort ett liknande jobb själv, men jag kan inte tänka mig att det kan vara rätt som det ser ut nu? Är det ens godkänt i försäkringssynpunkt?

6: Diverse fel och slarv som ger ett allmänt oproffsigt intryck, men som jag inte ids ta upp.

Titta gärna igenom bilderna och skriv vad ni anser. Bör jag gå till ARN, skaffa besiktningsman, kräva ersättning...? Det jag är mest orolig för är att man är tvungen att erbjuda samma hantverkare chansen att rätta till felet, jag är inte ens intresserad av att släppa dem i närheten av mitt kvarter!

• FEL FALL.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ELEMENTET VIPPAR.jpg
    Skapa konto
  • SNETT ELEMENT.jpg
    Skapa konto
  • SILIKON.jpg
    Skapa konto
  • GLASBLOCK OCH RÖR.jpg
    Skapa konto
  • MATTA OCH KLÄMRING.jpg
    Skapa konto
  • KLÄMRING OCH MATTA.jpg
    Skapa konto
optimum
Driver du med oss eller är det på allvar?

Kan väll aldrig vara en hantverkare som gjort det där?

Skaffa en besiktningsman omgående. Finns troligen fler allvarliga brister än vad du hittills hittat.
Även om de räcker till att riva hela badrummet. (felaktigt fall, felaktigt tätskikt vid golvbrunn)
Hur katten har de kommit åt runt elementet riktigt för att göra tätskikt på rätt sätt?
Och vem får för sig att sätta in ett element från före kriget i ett nyrenoverat badrum.

Även sköhetsfel (ser för jävligt ut) Plattor och fogar vid elementet-
Bara en sådan bagatell som röret som går in i i duschväggen som sitter med en dubbelkämma.

/Roland

Fler o fler såna här trådar... vågar man ens lämna ut ett sånt jobb till hantverkare eller är det så att de resultat som blivit bra är ett stort mörkertal?

Tack för svaret, Roland, jag uppskattar som sagt alla synpunkter jag kan få. Kommer behöva bra argument för en framtida konfrontation med hantverkaren.

När det gäller elementet så är förstås smaken olika, personligen är jag förtjust i modellen eftersom den passar bra ihop med helhetsintrycket av huset (byggt på 20-talet med många tidstypiska detaljer bevarade), men det skulle ju som sagt blästrats och målats också.

Tyvärr är allt ni ser alldeles på riktigt, så var gärna tydliga med vad ni ser för fel och förklara gärna även hur det BORDE sett ut, jag är själv helt novis på området.

Vart vänder man sig för att få tag i en besiktningsman och vad kostar det?

I kontraktet står endast att entreprenören garanterar att arbetet blir fackmässigt utfört, alltså ingen hänvisning till specifikt reglemente, men jag anser nog ändå att den gränsen har överträtts här.

En sak till: Eftersom golvbrunnen hamnar mindre än 20 cm från väggen så ska man väl ha en speciell typ av brunn för väggnära placering? Min heter JAFO RSK 7133856, någon som vet om det är rätt typ?

Besiktningsman kanske nån av alla andra TS:are som fått badrum "renoverade" av firmor kommer att tipsa om, annars googla eller sök på Eniro.

Men elementet, hänger det bara i rören nu alltså??

Golvbrunnar "hamnar" ju inte bara utan nån sätter dom där dom sitter, nu vet jag inte hur det ser ut hos dej men i mitt badrum är det inte nåt problem att flytta golvbrunnen, förvisso måste man bila lite i golvet men det är en kort sträcka så varför inte bara sätta den på det avstånd som branschreglerna föreskriver?

Men som sagt, besiktningsman fort!

Det är sjukt mycket trådar från folk som fått sina badrum renoverade med samma kvalitet som det här, snart dags att skapa ett särskilt forum för sånt. Vore kul om nån som fått sitt badrum renoverat av en firma och är nöjd skapade en tråd för sånt också, det måste ju rimligtvis finnas hantverkare som kan göra badrum!?

Tack Jan-Å,

Elementet sitter dels i rören och står dels på golvet, nedsänkt genom ytskiktet, vippande på 2-3 tassar, vilket gör att så fort minsta horisontella kraft läggs på elementet så börjar det bryta i golvskikten (se bild 2, vet ej om det är ända nere i tätskiktet).

Jag tycker nog också att man borde kunnat flytta golvbrunnen, antar att hantverkaren helt enkelt valde att göra det så enkelt som möjligt för sig och bara strunta i det.

Vidare, har man möjlighet att kräva någon typ av kompensation för att det dragit över tiden (med en månad och lär bli mer) även om det inte finns specat i kontraktet? (Använde konsumentverkets hantverkarformulär).

Paul-Staffanstorp
HerrPeter skrev:
Tack för svaret, Roland, jag uppskattar som sagt alla synpunkter jag kan få. Kommer behöva bra argument för en framtida konfrontation med hantverkaren.

När det gäller elementet så är förstås smaken olika, personligen är jag förtjust i modellen eftersom den passar bra ihop med helhetsintrycket av huset (byggt på 20-talet med många tidstypiska detaljer bevarade), men det skulle ju som sagt blästrats och målats också.

Tyvärr är allt ni ser alldeles på riktigt, så var gärna tydliga med vad ni ser för fel och förklara gärna även hur det BORDE sett ut, jag är själv helt novis på området.

Vart vänder man sig för att få tag i en besiktningsman och vad kostar det?

I kontraktet står endast att entreprenören garanterar att arbetet blir fackmässigt utfört, alltså ingen hänvisning till specifikt reglemente, men jag anser nog ändå att den gränsen har överträtts här.

En sak till: Eftersom golvbrunnen hamnar mindre än 20 cm från väggen så ska man väl ha en speciell typ av brunn för väggnära placering? Min heter JAFO RSK 7133856, någon som vet om det är rätt typ?
Självklart kan det bli snyggt men det skulle ju som du skrev innan blästrats och målats om och då hade det blivit snyggt Om det blivit fastskruvat i våg. :rolleyes:

Självklart hänvisar han då till BKRs branschregler som du hittar på www.bkr.se vilka är de som gäller för att det ska vara fackmässigt utfört.

Det ska vara speciella brunnar om de ska placeras närmre väggen än 20cm och det verkar mest som han inte orkat bila upp lite i golvet för att flytta placeringen.
Söker man på Jafos hemsida finns inte ens någon brunn med den beteckningen så man börjar undra vad det är för en skojare du råkat ut för... q(;^;)p

Kan du inte ta några bilder på lite avstånd så man ser helheten lite bättre...

Thomas59
Ja vad ska man säga utöver vad som redan sagts. JÖSSES kanske!

Redan det faktum att tätskiktsmattan inte anslutits korrekt till golvbrunnen innebär att hela badrummet måste göras om.

Hur fick mongot dit rörmanschett på elementet om det inte togs bort kan man ju undra?

Silicon på glasblocksfogarna, ja det kanske inte är förbjudet men man måste nog ha bra fantasi för att komma på något sådant.

Hur är det med fall? Är det korrekt? Är det dokumenterat?

Spelar sammantaget ingen roll vilka andra fel som klanten lyckats åstadkomma, allt måste i alla fall göras om.

Besiktningsman är en bra rekommendation.

Meddela sedan skriftligt att du ämnar reklamera jobbet och att du innehåller slutlikviden.

Personligen skullle jag nog inte släppa in den hantverkaren igen men troligen har han rätt att försöka fixa felen. Alla förslag från honom som INTE innebär att ALLT görs om bör du avvisa.

Hantverkare av den typ du råkat på brukar vara duktigt smorda i käften och helt samvetslösa då det gäller att föreslå "lösningar" som innebär att allt INTE behöver göras om.Du kan lugnt meddela att den typen av lösningar INTE är tillåtna.

Och jag som trodde att vi råkat illa ut i de två badrum vi anlitat hantverkare till, men inte ens det första som fick rivas och göras om såg så illa ut... fast nästan :eek:

Bara en sån liten sak som skräpet i glasblocket... varför DAMMSUGER man inte när man borrat sånt?

Paul-Staffanstorp,

Det är lite svårt att få med helheten på bild eftersom badrummet är så litet (>3kvm) men ändå har en vägg tvärs igenom, men jag kastade ihop en snabb skiss som förhoppningsvis gör fotona mer begripliga.

Rörmanchetter, jo det hade man gärna haft!
I kontraktet står "korrekt fall" som en del av arbetsbeskrivningen och eftersom tvättmaskinsplanerna var kända från start så kan jag naturligtvis inte godta detta.

Skickar även in lite fler detaljbilder, kommentera gärna det ni ser! Kan tillägga att jag hade räknat med att målning av rör, lister et c skulle ombesörjas av entreprenören, men det ser inte ut att bli gjort.

Tack till alla er som svarat, fortsätt gärna!

Bilder,

1: Skiss badrummets planlösning

2: Dushen, inkommande vatten, vatten till tvättmaskin, gasrör

3: Elementet med rör

4: Elementrör in i vägg med mängder av silikon (notera även fogarna bakom rören)

5: Som 4, annan vinkel

6: Gasrör ansluter mot vägg, snett under duschblandaren (utsatt läge)

7: Gasrör, upphängningspunkt

8: Vertikala elementvattenrör, väggförankring

9: Hörn mot tak, ca 3 cm bred fog, sprucken

Detta är ett axplock av detaljer från mitt nya badrum, alla kommentarer mottages tacksamt, jag behöver mycket kött på benen för de diskussioner som kommer! Kan det t ex anses fackmässigt att hacka av oregelbundna flisor av en plattorna istället för att skära dem, som på bild 8?

Och silikonet som smetats ut på fogarna, vet någon om det kan gå att få bort med lösningsmedel, eller sitter det där det sitter?

• BADRUM SKISS.jpg
    Skapa konto
  • P1010033.jpg
    Skapa konto
  • P1010034.jpg
    Skapa konto
  • P1010035.jpg
    Skapa konto
  • P1010038.jpg
    Skapa konto
  • P1010041.jpg
    Skapa konto
  • P1010043.jpg
    Skapa konto
  • P1010045.jpg
    Skapa konto
  • P1010046.jpg
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp
Ahhhh men herregud...

Jag får inte fram något annat än katastrof ur huvudet... :o

Vad fan har han kladdat dit svart silicon i mängder för... ser ju vidrigt ut...

Ledsamt att du har fått tag i en sådan klåpare... :(

Vad är det lortiga längs ned till vänster på bild 2 ? Inne i duschen alltså, är det en gammal gasledning ? I sådana undrag jag hur han fått på tätmanschetten ? Har han trätt den över hela spisen och dragit den ända bort till duschen ?

Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig ens sett polacker som gjort något så här fult. Inte ens fulla polacker.

Nu anklagar jag ingen men får man fråga vad du fick betala för det badrummet?
För så illa som det ser ut är ngn jag väntar mig av ngn som försöker göra jobbet för 20k eller så, inte för att det är en ursäkt för skitjobb men att en riktig firma gör ett 100k arbete på ett ngt så hemskt sätt har jag svårt att tro faktiskt?
Hoppas verkligen inte att det är så iaf :O
Och som andra skrivit så är det bara att riva och göra om tyvärr :(

Ericc
Man undrar ju lite var du hittat denna stjärna?

Hoppas det inte är någon som tipsat dig.

Ja fy f-n. Du behöver nog inte oroa dig för silikonet, hela skiten måste rivas ut. Är samma kille som dragit avloppet?! i så fall ska du nog avvakta med att använda vattnet där inne så slipper du i allafall torktid:rolleyes:

ang bild 8. Visst är det fackmässigt att klippa kakel runt rör, men inte med ett 70mm eldoslock som mall för ett 20mm rör:eek:

Hoppas verkligen de löser sig!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.