Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
El & Teknik
El

Fick fiberkabeln nedgrävd - visade sig bara vara några cm

Elina Blom Westergren
Publicerad 3 maj 2019
Gräver fiberbolaget inte ned din kabel enligt avtal har du rätt att ge dem bakläxa, detta slår ARN fast.

Fiberbolaget IP-Only har fått bakläxa från Allmänna Reklamationsnämnden efter att en husägare anmält dem för att ha fuskat med nedgrävningen av fiberkabeln. Husägaren betalade strax över 19 000 kronor för att få kabeln nedgrävd och installerad. En tid senare började uppkopplingen att krångla. En frostsprängning skapade ett kabelbrott som IP-Only åtgärdade och i samband med detta insåg man att kabeln bara varit nedgrävd några centimeter på platsen.

- Stora delar av fiberkabeln ligger så grunt att tjäle eller tryck från t.ex. en studsmatta kan få den att brista igen. Kabeln kommer inte att hållas intakt över tid, skriver husägaren till Allmänna Reklamationsnämnden.

Han vill nu att IP-Only gräver ned kabeln till korrekt djup. Enligt avtalet ska den ligga minst 30 centimeter ner. Företaget försöker däremot komma ifrån sitt ansvar genom att skylla över det på tjänsteleverantören.

- Ärendet ska hanteras av tjänsteleverantören, oavsett vad det är för typ av fel. Ersättningskrav anmäls i regel till tjänsteleverantören och tjänsteleverantören brukar kompensera utifrån deras rutiner. Kompensationen baseras på det antal dagar som kunden inte har kunnat använda sin tjänst, skriver de i sitt svar på anmälan.

Men Allmänna Reklamationsnämnden håller inte med. Enligt avtalet skulle fiberkabeln grävas ned minst 30 centimeter. Det innebär att IP-Only inte fullföljt sitt avtal - detta oavsett hur det har påverkat tjänsten ifråga. De rekommenderas därför att åka ut och göra om arbetet utan kostnad för husägaren.

Läs också

  • Open Infra återigen i konflikt i ARN
  • Byggbolag utfärdade Säker Vatten-intyg utan att ha byggt badrummet
Svara
Gilla
Skriv en kommentar
Läs artiklar taggade med
El

Senaste från startsidan

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård - 8 favoriter

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Man som skyfflar snö med en snöskyffel

    Tävling: Vinn en Ryobi snöskyffel + tillbehör!

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.