Ja jag har ju försökt ge lite public service och berätta precis detta.

Så allt är mitt fel. Förlåt

Ni som inte hade läst mina inlägg innan får steppa upp lite. :D

Det gäller även insatser gjorda från oktober 2025. givet att det är ett "retroaktivt" bidrag kunde alla ha förutspått detta.

• Gilla
  • Älska
TCG och 4 till
  • Laddar…
Väldigt bra jobbat av dig!

• Gilla
TCG
  • Laddar…
F
Så det är dom som gjort bottar och script som kommit först då. 😄

• Gilla
Sotarsyster och 1 till
  • Laddar…
Otroligt dåligt hanterat, pengarna lär ha tagit slut på ett par minuter. Det finns inga garantier att nästa regering behåller bidraget, så villaägare blir blåsta på 60.000kr efter skatt, det är väldigt mycket pengar. "Lösningen" från Boverket var att stänga tjänsten och lägga upp en felaktig pdf som man ska posta.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ronnie78 Ronnie78 skrev:
Otroligt dåligt hanterat, pengarna lär ha tagit slut på ett par minuter. Det finns inga garantier att nästa regering behåller bidraget, så villaägare blir blåsta på 60.000kr efter skatt, det är väldigt mycket pengar. "Lösningen" från Boverket var att stänga tjänsten och lägga upp en felaktig pdf som man ska
Ingen blir "blåst" på pengar som de aldrig har haft i handen. Man har sökt ett bidrag där potten är begränsad. Du har fortfarande kvar din vinst i och med en nyinstallation som sänker dina elräkningar från dag ett. Struligt av Boverket? Ja. Ett rån på 60 000 kr? Nej.

• Gilla
  • Arg
TCG och 4 till
  • Laddar…
T Twofive skrev:
Ingen blir "blåst" på pengar som de aldrig har haft i handen. Man har sökt ett bidrag där potten är begränsad. Du har fortfarande kvar din vinst i och med en nyinstallation som sänker dina elräkningar från dag ett. Struligt av Boverket? Ja. Ett rån på 60 000 kr? Nej.
Man har dock gett sken av att man lärt sig från förra fiaskot då 1000-tal blev utan pengar. Nu ska potten vara rejäl och räcka till 2030. Olika butiker ärofulla med reklam idag om Villaeffekten, när pengarna som lovas med stor sannolikhet aldrig kommer. Ja, jag anser att det är att vilseleda folk.

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Långt ifrån alla lär söka efter fullt bidrag. Vi ska ev byta till bergvärme och kommer inte upp i mer än halva bidraget trots borrning och helt nya grejer.

Redaktionen Redaktionen skrev:
I går vällde ansökningarna till det nya energibidraget Villaeffekten så att tjänsten kraschade. Det vittnar flera medlemmar om på Byggahus.se.

Du kan läsa blogginlägget här: Boverkets ansökningstjänst kraschade. 5000 hus per år, sedan är Villaeffekten slut.
Ja, jag förstår att det här är ett bidrag som kommer gynna få. Så jag fortsätter glatt att vedelda, snarare än att brottas om allmosor för energieffektivisering. Mina grannar (alt. kommun eller stat) får gärna pytsa in för konvertering om de störs av röken.

• Gilla
Träkirurgen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staten ska inte hålla på med sådant här trixande. Ger bara orättvisa och kostnader, inget bra kommer ur det.

• Gilla
minimunk och 7 till
  • Laddar…
Det är inte vettigt använda skattepengar att ge detta retroaktivt. Jag installerade bergvärme i december 2025 och är såklart glad att få pengar om ansökan går igenom, men detta är ju en kostnad jag redan tagit baserat på vad det skulle kosta då, så dessa pengar leder ju inte till någon ytterligare effektivisering. Bergvärmen installerade jag ju oavsett. Rimligare vore att ge incitament för framtida investeringar.

Och då ska man veta vad som gäller, så att man kan göra en kalkyl, inte att man kanske får pengar om det finns kvar.

• Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
De gör om misstaget som de gjorde med solcellerna innan det bidraget reformerades. Då var det också först till kvar och ansökningar flytttades över till nästa pott varje år vilket gjorde att kön växte och växte.

Mycket bättre med avdrag på skatten som det är nu!

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Det är kul att ens skattepengar går till sånt här. Jag hade hellre betalt mindre skatt och behållit min del av kakan när jag väl ska göra effektiviseringar.

Att endast ett begränsat antal får ta del av detta är orättvist. Alla hårt slitande borde slippa betala skatt till sånt här. Det är vi som sliter som egentligen skulle fått behålla pengarna för oss själva från första början. Ingen jävla ansökan.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nollpunkt Nollpunkt skrev:
Ingen jävla ansökan.
Byråkraterna ska väl sysselsättas med nått pappers vändande eller handläggnings arbete kanske det heter.
Sittande högerregering vill väl ha röster från myndigheternas medarbetare precis som regeringar brukar vilja.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.