FI: Skippa butikens produktförsäkring
Butikernas försäkringar på tv-apparater, vitvaror och liknande är i de flesta fall onödiga enligt Finansinspektionens granskning.
Erbjuds du en försäkring i butiken när du köper vitvaror eller hemelektronik kan du mest troligt gott skippa denna, detta visar en fördjupad undersökning som Finansinspektionen genomfört. Produktförsäkringarna behövs som regel inte eftersom de allra flesta hushållen idag har en hemförsäkring.
– Jag hoppas att fler konsumenter blir mer uppmärksamma och säger nej till en extra försäkring. Den blir ju bara en onödig utgift om de redan har en hemförsäkring, säger Åsa Larson områdeschef på Försäkring hos Finansinspektionen.
Du kan bara få betalt för en skadad produkt en gång. Det innebär att den som har en hemförsäkring redan har allt den behöver.
Myndighetens undersökning visar även att värdet du får ut av försäkringen är lågt i förhållande till premien. Istället är det elektronikkedjan som tjänar mest pengar på den, även om det är försäkringsbolag bakom själva försäkringarna.
- Det är försäkringsföretagen som är ansvariga för att alla som förmedlar eller säljer deras försäkringar, som till exempel elektronikkedjor, bara gör det till kunder som behöver dessa. FI kommer därför att ha en dialog med försäkringsföretagen om detta för att se till att konsumenter inte uppmanas att teckna försäkringar som inte behövs, skriver Finansinspektionen i ett pressmeddelande.
Värt att notera är att flera av produktförsäkringarna innebär att du inte får något åldersavdrag och att självrisken är ganska låg. Men detta har alltså Finansinspektionen tagit hänsyn till när de kommit fram till ovan slutsats.
52 kommentarer
Visa fler kommentarer